VIA FERRATA MOSJØEN: Enklere, mindre hasardiøst og et større eventyr enn forventet. Ungdommene koser seg. Foto: Bo LIndblad
Lesetid: 4 minutter
Norge er på vei inn i en ny jernalder. Siden 2015 er tallet på Via Ferrata-anlegg i Norge doblet. Hensikten er alt annet enn å skremme bort folk fra fjellveggen, tvert imot handler utbyggingen om mestringsglede, sammenhold og usedvanlige naturopplevelser.
Via ferrata – eller på norsk: jernsti, er for alle som kan løfte kneet over hofteleddet. Er du i tvil om du tør, så er du allerede på god vei. Når vi velger å ta turen til topps via klatrestien, handler det om å leve.
Vi har ikke et sterkt behov for å pushe grenser, derimot ønsker vi å mestre naturens elementer gjennom å strekke oss mot noe som i utgangspunktet virker uoppnåelig. Det gir en sterk tilstedeværelse og gjør turen opp klatrestien betydningsfull.
Ved klatrestiens innsteg i Mosjøens Via Ferrata, ser jeg oppover fjellveggen og kjenner på frykten. Veggen stiger bratt og minner meg på et luftig reklamebilde jeg så dagen før. Foran meg forsvinner barna i rolig tempo, de er allerede forbi første travers før jeg fester karabinene rundt wiren.
Frykten forsvinner som dugg fra solen når jeg innser hvor og fra hvilken vinkel reklamebildene er tatt. Et bilde forteller mer enn tusen ord, og kan fort gi inntrykk av å være langt ned eller stup bratt men realiteten er ofte noe annet.
Minner fra første verdenskrig
Under første verdenskrig kjempet Italia og Østerrike harde kamper i Dolomittene. I løpet av vinteren 1915, omkom over tusen soldater som følge av kulde, fallulykker eller snøskred. For å bedre fremkommeligheten til soldatene, og ikke minst sikrere, ble det bygget faste anordninger i fjellet med stiger, bøyler og tau. Dette ble startskuddet for via ferrata.
I dag er gevær og uniformer byttet med sittesele, hjelm og gode sko. Vevete slynger koblet sammen i en Y-form med falldempende overgang mot selen utgjør linken mellom deg og wiren. Slyngens karabiner håndteres med en hånd, har større åpning og tåler større fallbelastning.
Følelsen av trygghet tar plass i meg mens jeg flytter en og en karabin rundt ankerfestene. Ungdommene på 13 og 15 er konsentrerte, her og der må de strekke seg for å finne feste.
– Går det bra, undrer jeg.
– Veldig bra, kommer det kontant etterfulgt av et smil.
Utfordringen er artig, fjellet har endret karakter, fra en diger flate til en blanding av svaberg og knauser mellom lav og fjellbjørker.
Underveis påminner jeg meg selv og barna om å nyte utsikten. Det er svært sjelden vi står på steder som dette – for ikke å si første gang, og sannsynligvis blir det en stund til neste mulighet byr seg – men den skal jeg ta, omfavne og invitere med meg venner og kjente. Ja, til og med svigermor kan bli med opp.
Uken før vi besøkte Mosjøen Via Ferrata gikk en 78-åring opp denne klatrestien. Mestringsfølelsen inntreffer et stykke før toppen der løypen følger en knivsegg.
Her er det ikke luftig, men heller teknisk.
Utfordringen er artig, fjellet har endret karakter, fra en diger flate til en blanding av svaberg og knauser mellom lav og fjellbjørker.
Du skjønner fort at dette er enklere, mindre hasardiøst og et større eventyr enn forventet, det er rett og slett en skikkelig opptur – bokstavelig og mentalt.
Via Ferrata Mosjøen
HVOR: Mosjøen er Helgelands eldste by, og ligger der elvene Vefsna og Skjerva møtes og renner ut i Vefsnfjorden. I Mosjøen finner du Norges nordligste Via Ferrata (etablert 2018). Denne varianten er en tilrettelagt rute i det «brede», Øyfjellet med færrest mulig installasjoner. Det er fast montert en wire i fjellet, og ruten er lagt hvor man kan finne naturlige grep og trinn som feste. Enkelte steder er det også satt inn jernbøyler, men turen gir deg muligheter til å prøve fjellklatring i trygge omgivelser og uten særlige forkunnskaper. Ruten er klassifisert som B/C, det vil si lett til middels vanskelig. Ruta går via Helgelandstrappa.
REISEN DIT: Det går både tog, fly og buss til Mosjøen. Fra Mosjøen er det 71 kilometer til Sandnessjøen, 87 kilometer til Mo i Rana i nord og 160 kilometer til Brønnøysund. Det er 318 kilometer til Bodø og 393 kilometer til Trondheim. E6 gå gjennom byen.
GUIDE: Naturlige Helgeland arrangerer guiding til Via Ferrata, grotting, kajakk, og fotturer.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.