Etter å ha signalisert at de ville rive trappene i Høyanger, har Statkraft snudd. Nå kan det bli Via Ferrata i stedet. Forslaget kommer fra uventet hold.
FOR VIA FERRATA HØYANGER: – Det går nedover med industrien. Da er det trist å fullføre med å ta vekk trappene, i stedet for å hjelpe til med det positive som er der. Trappene er en viktig brikke i livene til veldig mange folk, sier tindevegleder Sigurd Felde. Foto: Privat
Lesetid: 6 minutter
Statkraft mente at den 105 år gamle trappa i Høyanger i Sogn var en risiko. Det er de som eier trappa, og som sitter med ansvaret om det skulle skje en ulykke.
Tirsdag forrige uke ble trappene stengt, og reaksjonene kom umiddelbart. Etter stor diskusjon og en underskriftskampanje med over 2000 underskrifter, valgte Statkraft å snu.
De vil ikke lenger rive trappene, men komme fram med en annen løsning. Inntil videre er trappene stengt for all ferdsel av sikkerhetshensyn.
Til minne om gammelt slit
Den profilerte tindeveglederen Sigurd Nordeide-Felde mener den den beste løsningen for Høyanger-trappene er Via Ferrata, selv om naturen nå har en gyllen sjanse til å gå sin gang.
Selv holder han til i Sogndal, og er godt kjent i Høyanger gjennom familie. Han har fjellområdene rundt som arbeidsplass.
– Vanligvis ville nettopp inngrep i naturen vært et tema, og i det lange løp vil nok naturen også ta dette tilbake. Men akkurat nå mener jeg at det er viktig å verne om trappene, som kulturminne og arenaen de er for Høyanger-folket. Tilrettelegging av natur er alltid vanskelig. Stibygging og sherpatrapper. Men det er viktig å huske på at dette er trapper som har vært med å bygge et helt samfunn, sier Nordeide-Felde.
Han har tenkt på dette en stund. Per nå ligger det ingen langsiktig plan for bevaring av trappene.
Det er ikke mer en fem år siden sist trappene ble vurdert revet, men Statkraft har latt dem få stå etter lokal motstand mot å fjerne dem.
I skrivende stund er det idémyldring – om det er Riksantikvaren, Statsforvalteren eller private aktører som skal overta forvaltningen av dem. Saken har nådd Stortinget, melder nrk.no.
– Jeg har full forståelse for Statkraft sin avgjørelse. De skal produsere kraft, ikke drive turisme. Samtidig er det et stolt og viktig kapittel for Høyanger-samfunnet, det hadde ikke eksistert uten. Trappene viser til ei tid som gjenspeiler da landet ble bygd, som det er viktig å ta vare på. I tillegg har de en moderne historie i form av rekreasjon og som trimarena for befolkningen i bygda, påpeker han.
Man skulle tro at det sitter langt inne for en tindevegleder og fjellklatrer å lansere forslaget om Via Ferrata. For samtidig som diskusjonen pågår i Høyanger, pågår de omstridte planene for Via Ferrata på Andersnatten i Sigdal. Statsforvalteren har satt foten ned for videre arbeid, inntil mer utredning og dokumentasjon er på plass. Vernehensyn og finansiering er en årsak til at mange Via Ferrata-planer skrinlegges.
Nordeide-Felde er egentlig prinsipielt motstander av inntoget med flere Via Ferrata-anlegg.
– Ja, det er kontroversielt det jeg sier. Klatreren i meg representer et egosentrisk syn. At de som ikke har tilegnet seg kunnskapen, har ikke noe i fjellveggen å gjøre. Det er en konservativ tankegang, noe som er vel og bra og riktig. Du tar ikke og måler en rød stripe i snøen på Jostedalsbreen for at de som skal gå der skal slippe å lese kart og kompass. Da ville det blitt ramaskrik. De klatrerne som reagerer er opptatt av det visuelle, men også at vi skal ikke bolte fjellet ned til et visst nivå. Det hender at klatrere borrer opp flere taulengde-ruter og da legger de til rette fjellet. Da motsier vi oss sjøl og vi møter oss sjøl i døra, sier Nordeide-Felde.
Han understreker at han ikke mener at det er «Via Ferrata som tar knekken på kloden», men at han har et syn om at du ikke skal legge til rette naturen for en hver pris.
Felde henviser til sherpastien i Balestrand med 1200 trappetrinn opp til Keipen, fjellet som keiser Wilhelm stadig vendte tilbake til og som i alle år har vært et populært turmål for både lokale og tilreisende.
Tilsvarende tiltak er gjennomført mange steder.
– Den stien innebar 800 helikopterløft med grus og stein. Vi flyr stein til et fjell. I Norge. Jeg har ikke ord. Da kan vi også ta vare på det som er, sier Felde, om trappene i Høyanger.
HØYANGER
Høyanger er en kraftkommune i ytre Sogn.
Høyanger var en av de første industristedene i Norge som tok i bruk vannkraft. Tidlig på 1900-talet gikk Høyanger fra å være en liten jordbruksbygd til et travelt industristed.
Industriarven er et stolt kapittel i Høyanger, som også har et eget industrimuseum. På det meste var folketallet over 4000 innbyggere i Høyanger. I dag bor det ca. 2200 innbyggere i bygda.
Hjørnesteinsbedriften Hydro Aluminium valgte å legge ned drifta i 2004, og kommunen har slitt med både omstilling og fraflytting de siste årene.
«Du tar ikke og måler en rød stripe i snøen på Jostedalsbreen, for at de som skal gå der og slippe å lese kart og kompass. Da ville det blitt ramaskrik.» Sigurd Nordeide-Felde, fjellklatrer og tindevegleder
Trinn for trim
Når det konkret gjelder trappene i Høyanger, handler det mindre klatring og heller nærmere historisk vandring, noe som gjør det til en ganske annen variant enn for eksempel Via Ferrata Loen eller Romsdalsstigen.
I Høyanger er trappene mye brukt lokalt for rekreasjon og trim. Årlig arrangeres Trappeløpet langs kabelbanen. Løypa er 0,57 km lang og har en høydeforskjell på 311 meter fordelt på 1268 trappetrinn. Med 37 prosent stigning er dette det bratteste motbakkeløpet i Norge.
– En vaier vil gjøre det tilgjengelig for flere, og litt mindre risiko ved snubling. Det er såpass bratt at noen synes det er skummelt, men mange vil ikke synes det. Om det gjør at gjester tar en natt eller to ekstra i Høyanger, så er det bra for bygda, sier Sigurd.
Trapper i tiden
Flere steder i Norge bygges det tre- eller steintrapper for å styre trafikken. Visit Norway markedsfører trapper som et turmål i seg selv.
I 1919 var den Statkraft-eide Fykantrappa i Glomfjord det mest populære søkeordet på Visit Norway sin søkemotor for Nord-Norge.
I 2020 besluttet Statkraft å rive den hundre år gamle tretrappa – ikke langt fra Svartisen, etter at det ble funnet råte, fukt og tretthetsbrudd i metall og metallbolter som var satt inn i trappa for å holde den på plass.
I Høyanger har trappene potensial til å bli en attraksjon på linje med både denne og Flørli-trappene i Lysefjorden, tror tindeveglederen.
– Det var full krise da Fykantrappa ble revet, fordi det var noe som betydde mye for lokalbefolkningen. Jeg håper det blir mulig å finne en løsning, trappen er ikke trygge før de er i andres hender. Disse kulturhistoriske trappene i Høyanger går ikke opp til en preikestol eller tunge, men opp til fjellet og vanlig, flott fjordutsikt. Det er vel verdt en tur, sier han.
TURBESKRIVELSE
Turen starter fra Høyanger rutebilstasjon. Følg gangvegen oppover forbi Hydro og ta av til høgre ved busskuret på bakketoppen. Her følger du trappene 1268 trinn rett opp langs rørgata. Fra ca. trinn 600 venter stor utsikt utover Høyanger. Tunnelen på ca. trinn 1000 er også en opplevelse. Videre følges rørgata litt lenger på venstre side til en bro. Herfra er Sommarstien merket opp til demningen, Grimsosen. Noen plasser langs stien kan det være vått og noen ganger sleipt. Når du kommer ut av skogen er det fine steder for en rast. Fra demninga følger man grusvegen og fjellvegen ned igjen til Høyanger. En videre mulighet er opp til Toppen-hytta.
SESONG: Mai-oktober
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.