Rundt 300 personer har klatret via ferrataen på Hornelen etter at anlegget åpnet i juli 2023, men diskusjonene fortsetter. Nå har Statsforvalteren klaget på kommunens vedtak om at et guideselskap har enerett på bruke jernstigene.
LUFTIG: – Erfaringen er at mange undervurderer vanskelighetsgraden, og muligens overvurderer seg selv litt, sier Stijn van Oorshot. Foto: Julie Rampirová
Lesetid: 5 minutter
– Å stenge klatrestien for allmennheten er i strid med formålet i reguleringsplanen. Allemannsretten, fri ferdsel i utmark og gratis tilgang til natur, er også generelt viktige prinsipper for det norske friluftslivet og er nedfelt i friluftsloven, skriver Statsforvalteren i et brev til Bremanger kommune.
Dette er saken
Hornelen Via Ferrata åpnet sommeren 2023. Det drives av selskapet Norway Adventures, som betaler leie til det kommunale selskapet Bremanger Eiendom AS
Bremanger kommune vedtok 8. juni å stenge Via ferrata Hornelen for allmenn ferdsel. Formannskapet i Bremanger kommune vedtok 8. juni 2023 å gi midlertidig dispensasjon fra detaljreguleringsplanen klatresti Hornelen, for å stenge via ferrataen på Hornelen for allment bruk i en periode på 12 måneder.
Statsforvalteren har påklaget vedtaket. Det samme har Norges Klatreforbund, DNT Sogn og Fjordane og en rekke andre instanser.
Området som er vedtatt stengt, er regulert som et friluftsområde kombinert med LNF-formål (landbruk, natur og friluftsliv), jfr. plan- og bygningslovens § 11-7 nummer 5.
Vis mer
Også Norges Klatreforbund, DNT Sogn og Fjordane og flere andre har sendt klage med henvisning til allemannsretten.
DNT Sogn og Fjordane påpeker i sitt brev at det at man har tilrettelagt et unikt og ikonisk fjellområde taler for at rutene bør gjøres mest mulig tilgjengelig for allmennheten, og ikke kun forbeholdes en enkelt aktør, og de som betaler 1700 kroner for en guidet tur.
– Det framstår svært uryddig at tilgjengeliggjøring for allmennheten hele veien er brukt som et argument for å få tillatelse til etableringen, og at tiltakshaver en uke før åpning søker om å stenge anlegget for allmennheten, skriver DNT Sogn og Fjordane i et brev til Bremanger kommune, med kopi til Statsforvalteren.
Området der via ferrata-traseen er etablert, griper ikke inn i selve turstien som går til toppen av Hornelen. Derfor mener kommunen at det er få som vil bli hindret eller rammet av vedtaket å stenge det for allmennheten.
– Bakgrunnen for at vi gjorde et politisk vedtak på det i formannskapet, er at vi må ha erfaring fra guidede turer og være sikre på at løypa er trygg, før vi skal tenke at vi skal åpne den for allmennheten. Er det veldig risikofylt, må vi vurdere å endre på den og gjøre noe i forhold til reguleringsplanen og starte den prosessen, sier Bremanger-ordfører Ann-Kristin Førde (Ap) til utemagasinet.no.
– Jeg tolker at det handler mest om regulerings-planen til via ferrataen. Da den ble godkjent i formannskapet, var allemannsretten brukt som en argumentasjon som man ikke har tenkt så nøye gjennom. Nå må vi ha en ny politisk diskusjon på hvordan vi skal løse det, legger hun til.
Utypisk
De fleste andre via ferrataene i Norge er ikke stengt for allmenheten. I Loen, for eksempel, er det mulig å benytte via ferrata-rutene på egen hånd og uten guide, så lenge du registrerer deg hos Loen Active på forhånd. De vil ha en oversikt over hvem som er i anlegget av sikkerhetshensyn.
Via Ferrata Hornelen er etablert i et område hvor det ikke er naturlig å ferdes opp.
Ordføreren understreker at Via ferrata på Hornelen har vært ønsket i lang tid fra deres side og at det er kraftinntekter som har vært med på å gjøre det mulig, ikke kommunekassa.
– Vi så på investeringen som viktig for turistnæringen vår, for å tiltrekke oss en ny gruppe turister som vi ikke hadde fra før. Vi ønsker at det er noe som vil komme hele reiselivsnæringen til gode. Vi ønsker å løfte Bremanger som en turistkommune, sier Førde.
Stijn van Oorschot i guideselskapet Norway Adventures, som drifter via ferrataen, viser til kommunen i spørsmålet om klatre-løypene skal være stengt for allmenn ferdsel.
Vi så på investeringen som viktig for turistnæringen vår, for å tiltrekke oss en ny gruppe turister som vi ikke hadde fra før.
– Det er kommunen sin saksbehandling. Vi har bare fått oppdrag å drive via ferrataen best mulig gjennom sesongen. Vi jobber med de kortene vi har fått på hånda, sier han.
Etter at Via Ferrata Hornelen åpnet i juli, har omtrent 300 gjester prøvd seg.
I tillegg til nordmenn, langveisfarende fra Australia, Singapore, Canada, Tyskland og Tsjekkia.
– Noen har aldri gjort det før og har bestemt seg for å gjøre noe sprøtt. Stort sett er det folk som er i god fysisk form og vil prøve nye ting, som driver litt med klatring og tenker at det er en fin aktivitet å supplere med, sier van Oorschot.
Han forteller om svært gode tilbakemeldinger fra gjestene.
– De føler seg trygge og ivaretatt på tur, og de synes rutene er veldig spektakulære. Det er ulikt mye annet, synes folk, på grunn av eksponeringen man får når man klatrer over fjorden.
Alle gjester må klatre ruta Hekseveggen før de klatrer den krevende Olavsruta.
Den har et parti med overheng på 45 meter og er gradert til F, som er den vanskeligste graden på den internasjonale skalaen.
Stijn van Oorschot er usikker på hvordan det vil fungere å åpne anlegget for alle.
– Det er vanskelig å si nå. Jeg tror ikke folk ser hvor vanskelig det er, og hvor vanskelig det er med redning. Vi har diskutert mulige redningsscenarioer med redningstjenesten. Konklusjonen er at redning blir en utfordring, uansett. Folk skjønner i etterkant hvorfor denne via ferrataen ikke er åpen for alle. De har da blit sikret i tau i deler av turen, i tillegg til via ferrata-slyngene. Jeg skjønner at det er vanskelig for klatrere å leie en guide, men det er flere som er interessert i dette enn de som er medlem av Klatreforbundet, sier han.
Via Ferrata Hornelen
Hvor: Hornelen ligger i Bremanger og er Europas høyeste sjøklippe. Løypene har utgangspunkt fra Hunskor.
Antall ruter: 3 (Ørnelia, Hekseveggen (grad D) og Olavsrute (grad F)
Priser: Fra 1495,- ((Olavsrute 1695,-)
Eier: Bremanger Eiendom AS, kommune
Leietaker: Norway Adventure
Utbygger: Norges Boltefond
Etablert: 2023
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.