Nå har sportsbutikken VPG lansert et nytt verktøy i nettbutikken som gjør det mer synlig for kunden om produktet tilfredsstiller bærekraftige krav, som dyrevelferd, rettferdig handel og hvilke miljøstandarder som blir etterfulgt i produksjonen.
Om produktet er laget i minimum 95 prosent bionedbrytbart materiale, blir det markert med det, samt en rekke andre punkter.
– Dette er noe som har vokst seg fram. Det begynte med at vi var interessert i aktiviteten og utstyret. Det er 20 år siden. Nå som vi ser resultater av klimaendringene, blir det klart at du er dum hvis du ikke synes at det er viktig. Uten snø og vinter, ingen skibutikk. Vi har alltid lagt sjela vår i å fikse mest mulig. Nå gjør litt mer ut av det og drar med oss kundene våre, sier gründer og butikksjef Trygve Sande.
Han understreker at de er i startgropa ennå, og at en del gjenstår før alle produkter er merket.
– Vi har hatt leverandører som Houdini, som har vært dyktige på feltet lenge. Icebreaker og Mammut har også jobbet mye med det. Ingenting er perfekt ennå, men vi har begynt et sted og funnet noen kriterier og unverselle verdier som vi kan utfordre, sier han.
Betyr det at du brukt mye tid på å finne ut hva som ligger bak alle miljøsertifiseringene?
– Ja, det er krevende å trenge gjennom hva alt betyr og hvor dypt det stikker. Slik som dyrevelferd, for eksempel. Men at leverandøren signaliserer at de ikke driver med dyremishandling, er viktig nok. Bluesign er sterke utad, men Oeko-tex har strenge standarder uten at de frontes så sterkt. Når det gjelder PFOA-frie produkter måtte vi presse litt hardere på feller, men vi slapp å kutte noen. I stedet for pisk er dette mer gulrot. Hvis vi kan få forbrukerne med på det, fører det til mer omsetning. Det er slik det må fungere om handelsnæringen skal være med og dra lasset, sier han.
Hvor bærekraftig er friluftsbransjen, synes du?
– Det er dobbeltsidig. Folk er ivrige å bruke naturen, men folk kjøper også mye utstyr så vi må jo felles ta et tak. Framtiden må være at folk bruker lokalområdene sine mer og vedlikeholder utstyret sitt bedre. At de kjøper anvendelige produkter som kan brukes mer har vi tro på. Forbruk måles jo ofte i kroner og øre, men jeg tror ikke en sykkel til 70.000 kroner er så mye verre enn en sykkel til 7000 kroner. Det er mindre bærekraftig å kjøpe mye som brukes lite.
Har du inntrykk av at kundene bryr seg?
– Ja, jeg synes at har vært en dreining de tre siste årene. Heldigvis, sier Sande.
Nordmenn er opptatt av pris. Det avslører tallene, både når det gjelde netthandel fra utlandet og når det er salg.
Konkurranse fra utenlandske butikker er den største utfordringen for nettbutikker som vpg.no.
– Det må vi nok akseptere, men bare prøve å være konkurransedyktige. Vi har en bra gjeng her, med flinke folk som skal ha betalt. Vi håper at kunnskap, god oppfølging og service er sånt som folk ser verdien av, sier Sande.
Historien til VPG startet i en kjellerhybel på Oppdal rundt årtusenskiftet, med tre unge karer som ønsket å skaffe seg sportsutstyr til eget bruk.
Første forretningsreise gikk til Tsjekkia, som ennå var et lavpris-land og øst-europeerne var de harde klatrerne.
Nå er de over 20 ansatte og mer enn ei sjappe, og en sentral miljøskaper i Oppdal.
– Vi tar et år til, vi. Folk liker å si «smart og innovativ», men vi har vært hardtarbeidende. Man kan være interessert i utstyr, men man må investere i logistikk og drift, også. Vi gjør det ikke for å være best i klassen, men vi føler jo at det er litt nybrottsarbeid, sier Sande.
LES OGSÅ: Slik vasker du turklærne