I påvente av en sommer med ekstra mye friluftslivsaktivitet i Norge vil Alfa, Aclima og «Real Turmat»-produsent Drytech oppfordre til innkjøp av norsk utstyr.
Det er særlig leverandører av friluftsopplevelser, overnattingssteder og lignende som har kjent koronakrisen på kroppen. Salget av utstyr er derimot styrket av krisen, og nå ser det ut til å gå mot bedre tider foran en aktiv sommer i Norge.
─ Vi mener ganske enkelt at norske selskaper har bedre forutsetning for å utvikle produkter tilpasset norske friluftsopplevelser. De fleste norske selskaper bygger sin produktutvikling på lange, lokale frilufttradisjoner fra vår særegne natur og klima, og produktene får kvalitet og egenskaper tilpasset dette, sier Thor Øyvind Hagen, salgs- og markedssjef i Alfa.
Dette opplyses om i en pressemelding sendt ut av Norsk Sportsbransjeforening. I samband med dette lanseres også en egen emneknagg, på Instagram hovedsaklig, som kalles #velgnorskturutstyr. De tre ovennevnte vil ha flere med på lasset.
Thor Øyvind Hagen, salgs- og markedssjef i ALFA, markedssjef Ole Magnus Halvorsen i Aclima og salgssjef i Drytech, Kyrre Jonassen.
─ Skal vi lykkes med å posisjonere norsk turutstyr mot de store internasjonale gigantene, må vi løfte sammen. Vi håper derfor at flere av de mange sterke norske merkevarene vil slutte opp om initiativet, sier markedssjef i ulltøyprodusenten Aclima, Ole Magnus Halvorsen.
For disse tre norske aktørene er målet å knytte egne merkevarer opp mot norsk friluftslivstradisjon og bevissthet om naturen.
─ Naturen er naturlig nok det aller viktigste for den gode turopplevelsen. Samtidig er rett utstyr viktig for en god tur og for at naturopplevelsen skal få stå i fokus, avslutter Kyrre Jonassen, salgssjef i Drytech.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.