Vekt og miljø på OutDoor

På Europas største frilufts-utstyrsmesse, Outdoor i Friedrichshafen, finner du det meste du trenger - og enda mere til. Og fokus er rimelig klart: nå skal utstyret være lett, og gjerne miljøvennlig.

Sist oppdatert: 18. juli 2011 kl 17.19
Lesetid: 5 minutter

– Det er ikke rart verden blir forurensa, når du ser alt det stæsjet her!
En kommentar fra en tilfeldig forbipasserende, men dessverre fakta man ikke kommer unna. For er det noe som slår en, som førstegangsbesøkende på OutDoor i Friedrichshafen, er det nettopp hvor utrolig mye utstyr, merker og klær som finnes. Med 890 utstillere fra ulike land, blir du slått av en blanding av å bli imponert over alt som finnes, misunnelig på de som har alt utstyret, og kvalm over alt som blir produsert. Heldigvis - og ikke for tidlig - er det flere merker som begynner å bli mer bevisste på miljøet og påvirkningene produksjon av utstyret har, noe flere legger vekt på under presentasjon av både nye og videreutviklede produkter under årets messe.

Noen eksempler:
Houdini; 80 % av klærne de produserer er nå resirkulert.
Norrøna; i påsken hadde de en kampanje der alle flaskene som ble samlet inn skulle bli brukt til resirkulerte fleecegensere - som nå er under produksjon.
RAB; kommer nå med en syntetisk sovepose som er 99% miljøvennlig - der kun glidelåsspennen ikke er resirkulert. 

Til tross for hjertesukket over alt utstyr vi bruker, forkaster og kjøper nytt, er det selvfølgelig mye spennende som kommer på markedet fremover. Ikke minst er gramjegerne i fokus - nå skal alt være superlett. "Alle" kommer med enda lettere telt, sekker og soveposer enn tidligere, - grammene kuttes av på nye forunderlige steder - hvorfor ikke kjøpe et halvt liggeunderlag og spare noen gram til? 

Gore Tex Active Shell kommer også for fullt, både Norrøna, Marmot, North face, Hagløfs, Arc`teryx, Berghaus, Mammut og Mountain equipment er eksempler på merker som nå lager jakker med dette stoffet. Det er spesielt utviklet for høy aktivitet, der stoffet er superlett og behagelig, er både vanntett og vindtett, og skal ha ekstremt god pusteevne. 

De ulike merkene velger forskjellig strategi for å nå ut til de mange tusen besøkende - som Norrønas moteshow med glade dansere, til Mammuts menneskedukker, Smartwools halvnakne bikinidamer- og menn, og andres ulike konkurranser og show. 

Her er en liten smakebit på noe av det du kan vente deg framover - noe kommer allerede til vinteren, mens noe må du vente på til neste sommer. Eksempel er en helt ny bæremeis fra sekkespesialisten Osprey, sandaler fra Hagløfs som du skal kunne bruke med tjue kilos last på fjellturen, og vanntette både soveposer og dunjakker. 

Mammut hadde både ekte og menneskelige dukker til å vise sin spreke kleskolleksjon. 

Gregory satser større i Norge, og spesielt har de bant annet mange storsekker for damer. Nå har de en plan om å bli bedre på å tilpasse sekkene sine til kundene i butikk, og sekkene kan justeres på alle tenkelige måter. 

En kuriositet fra Exped; hvorfor ikke lage dobbeltseng når du er på tur?

Helsport er en av mange teltprodusenter som satser på lette, smale tomannstelt. 

En ny klatresko fra Scarpa, både for nybegynner og viderekommen, med smalere hæl og rettere lest. 

Scarpa setter kule avtrykk med streetskoa sine.

En ny modell fra Scarpa, som er lett og ment for den raske fjellturen.

En ny søker fra Pieps kommer til vinteren, med innebygd GPS, holdbare oppladbare lithium batterier og muligheter for å sende meldinger. 

Svenske Klättermusen kommer med skjørtshorts for damene - shorts under og skjørt over.

Primus med ny og liten brenner - OmniLite Ti. Den både veier og er enda mindre enn forgjengeren, OmniLite Fuel. Den kan brukes på alle slags brennstoffer, fra diesel til parafin. 

North Face kommer med flere stijoggesko.

Nanok med vanntett dunjakke med tapede sømmer, og nytt firemannstelt.

Hagløfs lager sandaler til fjellturen, med god beskyttelse for tærne, og såle som du kan bære 20 kilo på. Tre ulike modeller!

Hagløfs med ny sekk, der Camelbacken får et eget rom, med fri bane ut om den skulle lekke. 

Lindy Maurseth viser den nye lette soveposen fra RAB, med en ny superhemmelig måte å lage kammeren til dunen på så den ikke flytter på seg - ikke engang UTE fikk lov til å høre om den. 

Bæremeis fra Osprey, med blant annet enkel justering for bæresystemet så både mamma og pappa kan bære ungen, god bagasjeplass, god støtte og solbeskyttelse. Kommer på markedet neste år, i tre ulike utgaver fra 2000 kr.

Norrøna hadde mange spenstige farger på sin store stand, og lagde liv med moteshow og dansende modeller. De relanserer blant annet Bitihorn som er en serie superlette løpeklær. De satser også på Active Shell-mebran i noen av jakkene sine.

Liten en-øyeskikkert som får plass i lomma, og forstørrer det du ser på sju ganger, fra Brunton.

Aclima kommer med sin populære heldress i ull til barn.

Merell mener den nye løpetrenden blir barbeint. Riktignok med sko på beina, men likevel lagd så du skal få barbeint-følelsen når du løper. Blir vi bitt av dette i Norge tro?

RAB lager syntetisk sovepose som er 99 % resirkulerbar - der kun glidelåsspennen ikke er resirkulert.

Exped kommer med et enda lettere dun-liggeunderlag, og går tilbake på å bruke posepumpe for å pumpe den opp. Ny sovepose som er vanntett finner du også. 

Eller hva med en sovepose du kan gå med? Og en hengekøye du kan sove behagelig i!

Publisert 18. juli 2011 kl 17.05
Sist oppdatert 18. juli 2011 kl 17.19

Relaterte artikler

Lupine Piko
Testet: Lupine Piko RX4 Smartcore

Test av Lupine Piko RX4 Smartcore

BRUKTski alpint slalåm
Bruktkupp på slalåmski til barn

Kjøpe brukte alpinski til barn?

tilpassing av ryggsekk tursekk utemagasinet
Unngå ryggplager når du bærer sekk

Slik blir tursekken bedre å bære

testet rab ultrasphere
Testet: Liggeunderlag til tur

Test av Rab Ultrasphere 4.5 (regular)

rab ionosphere 5.5
Testet: Liggeunderlag til tur

Lett og pakkvennlig liggeunderlag fra Rab

Warmpeace Viking 300 Blanket sovepose kombipose teppe test
Test av Warmpeace Viking 300 Blanket

Test av Warmpeace Viking 300 Blanket

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen