STORMBERG OM BÆREKRAFT: – Endring er det eneste konstante. Vi vil nok aldri slå oss til ro med at vi er i mål, men ved å hele tiden jobbe for å bli bedre vil stadig bevege oss mot en mer bærekraftig fremtid, sier Hege Nilsen Ekberg, daglig leder i Stormberg.
Lesetid: 5 minutter
– Vi ønsker å drive en virksomhet som bidrar positivt til samfunnet rundt oss. Vi har en misjon om å gjøre verden til et litt bedre sted, og vi jobber kontinuerlig mot på flere områder. Vi håper også vi kan være med å bidra til å forenkle og forklare bærekraft ut til våre kunder, siden omfanget er så stort, sier Hege Nilsen Ekberg.
Stormberg har satt seg som mål at de som virksomhet ikke skal sette negative spor etter seg.
– Vi har vært klimanøytrale i mer enn 10 år. Det vil si at vi årlig analyserer hele verdikjeden vår, jobber systematisk med å redusere utslipp og kompenserer for alt vi slipper ut, også for kundenes bruk og vask av klær vi selger. Vi er ikke i mål, ingen vil noen gang være det. Det handler om å kontinuerlig endre seg, og jobbe for å gjøre ting enda litt bedre og riktigere for generasjonene som kommer etter oss, mener hun.
TURUTSTYR
I en artikkelserie setter UTE søkelys på bærekraft i friluftsbransjen.
Mens mange velger å flytte produksjon fra Asia til Europa, produserer Stormberg sine klær i Kina. Ifølge Stormberg-sjefen følger det med strenge krav til avfallshåndtering, kjemikaliebruk og produksjon.
I tillegg kommer det sosiale aspektet. Stormberg har fra starten av engasjert seg for arbeidsforhold og lønn til fabrikkarbeidere.
De har også vært en forkjemper for mer åpenhet, blant annet om fabrikklister.
– Handel med utviklingsland hjelper lite om den holder folk nede i fattigdom. Det er helt avgjørende at veksten som kommer i fattige land kommer hele befolkningen til gode og at tilvirkning av varer skjer på en måte som ikke skader miljøet i lokal eller global sammenheng, sier Hege.
Hun trekker også fram det systematiske arbeidet med å fase ut konvensjonell bomull fra kolleksjonen, som krever store landområder som ellers kunne vært brukt til matproduksjon.
– Faktisk sies det at bomullsproduksjon står for 11 prosent av verdens sprøytemidler og hele 25 prosent av verdens insektmidler. I tillegg krever bomullsproduksjon vanvittig mengder vann, som er mangelvare i store deler av verden, forteller hun.
Handel med utviklingsland hjelper lite om den holder folk nede i fattigdom.
Det at turklær ikke skal koste for mye for småbarnsfamilien er noe av det som identifiserer Stormberg. Da utemagasinet.no intervjuet Stormberg-gründer Steinar J. Olsen for noen år tilbake, poengterte han at det var et stort marked for de som ikke ønsker å bruke mye penger på friluftsklær.
– Særlig når vi ikke er dyrest i klassen, er det ekstra gøy å se at vi vinner tester, slik som vinterdressen og regntøyet vårt til barn som magasinet Foreldre & barn har kåret til best i test flere år, selv om vi var i konkurranse med langt dyrere merker, sier hun.
Av norske forbrukere ble Stormberg kåret til norsk tekstilbransjens mest bærekraftige selskap på Sustainable Brand Index.
De fikk også 2. plass på Sosial innovasjon i Norsk innovasjonsindeks i 2018.
– Vi er ydmyke og stolte over å ha kommet så høyt opp på kåringene flere år på rad, sier Hege.
I Stormberg har vi opplevd personer som har brent klær fordi vi støtter WWF sitt arbeid for mer natur, eller fordi vi ga penger og jobb til syriske flyktninger.
Selskapet har satt av 1 prosent av omsetningen til samfunnsnyttige og humanitære formål, som innebærer støtte til blant annet WWF-prosjekter, kennel for dyr til de som må bo på krisesenter og andre prosjekter som harmonerer med deres egne verdier og som kundene er opptatt av.
– Selv mener jeg det er viktig å ikke ta seg selv for høytidelig, og jeg kunne ønske at flere turte å snakke høyt om det de engasjerer seg for, selv om det kan være upopulært for noen. I Stormberg har vi opplevd personer som har brent klærne fordi vi støtter WWF Verdens naturfond sitt arbeid for mer natur, eller fordi vi ga penger og jobb til syriske flyktninger. Merkevarer skal tjene penger, men vi tror også at merkevarer i 2020 skal tjene et fellesskap gjennom å bruke sin stemme. Også i de tilfeller det å ta et standpunkt i samfunnsdebatten har en risiko ved seg. Kanskje er det nettopp i slike saker det er viktig at selskaper våger engasjere seg, spør hun.
Det er mange aktører i det midtre prissjiktet av sports- og fritidsklær.
Stormberg-lederen medgir at det er et tøft marked.
– G-Sport er borte, XXL har gjort store endringer og handlemønsteret er i endring. Det siste året har vi jobbet med utviklingsprosjekter som skal rigge oss for videre vekst og utvikling, sier hun.
Hun har inntrykk av at neste generasjon ikke er like opptatt av å eie, og at dette vil åpne opp for nye forretningsmuligheter framover.
I løpet av året planlegger Stormberg å lansere nye løsninger i butikkene både for utleie og gjenbruk.
Hun krysser over i andre bransjer for å finne eksempler som hun synes imponerer og inspirerer innen bærekraft.
– Ikea er ledestjerner på området, fordi de er så frampå i sine bransjer. Det å fjerne alle engangsartikler av plast innen 2020 for eksempel, og utslippsfri hjemlevering til kunden er veivalg som også gjør det enklere for kunden å velge bærekraftig, sier hun.
Stormberg AS
Ansatte: 261
Sum driftsinntekter: 401 829´ NOK
Driftsresultat: 10 423´NOK
Produksjon: Kina
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.