De største sportskjedene i Norge omsatte for 12,5 milliarder kroner i 2024, en nedgang på 4,4 prosent sammenlignet med året før, ifølge Norsk Sportsbransjeforening.
Særlig første kvartal var svakt, med en nedgang på hele 10,2 prosent mot samme periode i 2023. Fjerde kvartal endte med en omsetning på 3,6 milliarder kroner, ned 1,9 prosent fra året før.
Salget av dyre elsykler har bremset kraftig. Småvarer derimot selger godt.
Ytre faktorer
Høye renter, matvarepriser og strømpriser bidrar til at nordmenn bruker mindre penger på sportsutstyr. Værets betydning for salget vises tydelig i tallene. Mildere vær og mindre snø i fjerde kvartal 2024 førte til nedgang i salget av ull, dunplagg, skøyter og ski sammenlignet med samme periode året før.
Gode vintre betyr mye for skiinteressen. Totalt ble det solgt ca. 190 000 par langrennsski og 80.000 alpinski vinteren 2023/24, en nedgang fra tidligere år.
Løps- og sko-kategorien fortsatte sin sterke vekst, i tillegg til at sykkelsalget strakk seg lenger ut i fjerde kvartal enn tidligere år.
I 2024 ble det solgt 260 000 sykler i 2024. Elsykler solgte i antall likt mot året før, men elsykler i prisområdet kr. 30 000-50 000 kroner bremset kraftig. Barnesykler var eneste sykkelsegment som vokste.
Færre sportsbutikker
Sport Holding er den største aktøren med 50,6 prosent markedsandel blant sportskjedene. Sportskjedene står for omtrent halvparten av det totale salget av sportsutstyr i Norge.
Fra 2018 – 2024 rapporteres omsetningen fra 108 færre butikker fra sportskjedene, mens utenlandsk netthandel vokser.