NORSK INNOVASJON: Eivind Alstad viser frem produktet han har utviklet selv, Halfbag of Norway. Foto: Knut Andreas Lone
Lesetid: 7 minutter
TRONDHEIM: Med en voldsom entusiasme forteller Eivind Alstad om innovasjonen sin, som i et begrenset antall straks er klar for markedet.
– Så vidt jeg har sett så finnes det ikke noe med lignende funksjonalitet i verden – og jeg har googlet en del, sier han med et stor smil og ler.
Alstad er et ikke ukjent ansikt i trøndersk friluftsliv som vinterturleder i DNT og skred-, kajakk- og klatreinstruktør. Han er en av gründerne bak og styreleder i Ute på Tur AS, som driver Ute-hallen og Trondheim buldresenter.
Ideen om det som nå er blitt til produktet han nå stolt holder i hendene, har han gått og båret på i mange år og er nå omsider blitt en realitet.
Halfbag – en halv sovepose
I årevis har han ligget våken i senga til langt på natt og tenkt på hvordan idé kunne gjøres om til produkt, og synes det er «helt uforståelig» at ingen har kommet han i forkjøpet.
Det var på tur på Kilimanjaro rundt år 2000 at idéen oppsto.
Fly til Arusha ved Kilimanjaro ble bestilt, men Alstad oppdaget at det kun var tillatt med påstigning i Arusha og at han måtte bli med flyet til Mombassa, for så å ta bussen åtte timer tilbake til Arusha. Det gjorde at han bestemte seg for å reise med kun håndbagasje, slik at ingen kunne stoppe ham fra å gå av flyet i Arusha.
I sekken hans var det dunjakka og soveposen som tok opp mye av plassen, men kun en av delene brukes om gangen. Da bestemte han seg for å gå til en systue for å få delt en gammel sovepose i to og fikk han påsydd borrelås på jakke og pose.
På flyturen satt han og svettet i dunjakka si, mens den halve soveposen fikk plass i sekken.
Som ung student var det imidlertid ikke en dyr dunpose som ble delt i to og tatt i bruk, så det ble noen kalde netter på det høyeste av Kilimanjaro.
– Et selvrealiseringsprosjekt
Når drømmen nå blir realisert, er det imidlertid med god og varm dun.
Fra Alstad sin side er tanken bak at man gjerne uansett har en dunjakke og at det store salgsargumentet vil være det praktiske i plass- og vektbesparelse, samtidig som posen vil være anvendelig til mange forskjellige aktiviteter.
Etter å ha kommet i kontakt med og fått hjelp av en tidligere produktutvikler i Helsport, fikk han verifisert at han var på rett spor med tankene om en halv sovepose.
Muligheten og katalysatoren til å endelig kunne utvikle og sluttføre idéen, kom da han for noen år siden mottok en støtte på 100 000 kroner fra Innovasjon Norge.
Utvikling av en rekke prototyper og testing av dem har foregått på siden av det han ellers holder på med, og bærer derfor ikke noe ekstremt stor økonomisk risiko for ham personlig.
– Derfor er det mer et selvrealiseringsprosjekt enn et økonomisk prosjekt. Selv om jeg nå har begynt å se at det jo kan bli større.
SKJØT SAMMEN: Med selvklebende borrelås på innsiden av egen dunjakke, festes posen på og lukkes igjen. Foto: Knut Andreas Lone
JUSTERING: Med knapper kan man justere omkretsen på posen. Foto: Knut Andreas Lone
KRYP INN: Eivind Alstad demonstrerer bruk av halv-soveposen. Foto: Knut Andreas Lone
Utgangspunktet til Halfbag er det samme som på Kilimanjaro: Med en selvklebende borrelås som du limer på innsiden, langs kanten av dunjakka di, får du satt sammen jakke og pose til en slags hel sovepose.
I pakkposen er den på størrelse med en termos og vekta rundt 600 gram.
På Utemagasinets utsendtes egen jakke gir Alstad en demonstrasjon av installasjon av borrelås, montering og påkledning, noe som tar et par-tre minutter.
Se video i vinduet under:
Posen finnes i kun en størrelse, men har knapper som gjør at du kan justere omkretsen, slik at den kan passe flere personer i familien eller med ulike dunjakke-størrelser.
Halfbagen kan også tas på som et skjørt mens du har sko på, slik at du kan gå rundt i camp
Soveposen kan også åpnes hele veien ned til beina og har oppheng, slik at du kan brette den opp for å bevege deg rundt i camp for eksempel.
Du kan ta på halfbagen som et skjørt mens du har sko (og evt ski )på, slik at du kan gå rundt i camp med den. Da kan du også enden hektes opp via et knappesystem, slik at den ikke subber i bakken.
Et annet aspekt er også sikkerhet, dersom du skulle komme ut for en ulykke og er avhengig av å holdes varm. Ifølge Alstad har han vært i dialog med Røde Kors lokalt, som er veldig positive til Halfbag i et sikkerhetsperspektiv.
Vintersovepose? Tresesongs? Eller kanskje en superlett sovepose som tar minimalt med plass i sekken? Les tester av soveposer for ulike temperaturer, både dun og syntet.
Flere bruksområder
Halfbag har også vært hos testsenteret Thelma, som temperatursjekker soveposer. Men ettersom labben ikke er rigget for halve soveposer, er det usikkert om den kan få EN-stempel, altså godkjenning for temperaturgradering etter europeisk standard.
Under testingen og utviklingen var Alstad bekymret for at det skulle bli et varmetap i overgangen mellom posen og jakken, men at når man tar seg et minutt eller to til å feste borrelåsen jevnt og ordentlig under overnatting, så var det ikke noe varmetap.
– De på fabrikken som produserer sier jo at når de lager soveposer med tilsvarende tykkelse og dunfyll, så ligger den på 16 minusgrader. Jeg hadde som intensjon at den skulle være på minus 10, så den ligger jo bedre an enn jeg hadde tenkt, forteller Alstad.
Han presiserer at hvor varm kombinasjonen av jakke og soveposen er, også kommer an på tykkelsen og fyllet i dunjakken man har.
Alstad mener Halfbagen kan brukes til flere forskjellige aktiviteter som topptur, bikepacking, jakt på post, isfiske, skitur, til overnatting og i pauser for å holde varmen.
Vil bygge opp egen merkevare
Med seg på laget har Alstad etter hvert også fått Fredrik Ive Pedersen som produktutvikler. Han var en av gründerne av merkevaren Heat Experience, og er nå en av eierne i Less Layers, som produserer batteridrevne varmeprodukter.
– Less Layers er jo aktiv batterivarme, mens denne gangen blir det passiv varme. Derfor er det veldig spennende å være med på. Det er annerledes, men samtidig ganske likt segment. Det handler om å holde folk varme og komfortable på eventyr, sier Ive Pedersen.
I skrivende stund er den første forsendelsen, bestående av 500 Halfbag-poser, på vei til Norge. En «forsiktig start», sier Alstad.
– Nå er planen å lansere dette i Norge som en test, men å gå rett på utlandet også, etter denne sesongen. Så det er jo veldig spennende, og så er det mulig jeg er overoptimistisk, sier han lattermildt.
Alstad og Ive Pedersen ønsker å bygge opp Halfbag of Norway som en merkevare. De har i øyeblikket ingen planer om å inngå noen distribusjonsavtale og salget vil kun skje via egen nettside.
At det er et «selvrealiseringsprosjekt» gjør at Alstad og Ive Pedersen mener de kan behandle produktet og merkevaren med respekt.
– Da er man ikke avhengig av å få inn XXL i fem år for å klare å overleve. Da kan man jobbe mye mer systematisk med hvordan man bygger opp merkevaren, også. Vi kan passe på at vi tar de riktige valgene underveis som bygger opp under merkevaren, sier Ive Pedersen.
– Jeg blir ikke tvunget inn i noe jeg ikke er komfortabel med. Dette er for meg et selvrealiseringsprosjekt og ikke et prosjekt som jeg skulle leve av, svarer Alstad.
Prismessig vil Halfbag i første omgang selges for rundt 2 000 kroner.
Da får kjøperne en slags rabatt, mot at Alstad får tilbakemeldinger på posen. Etter hvert ser de for seg at prisen vil ligge på rundt 2 600 kroner.
– Det er et lite poeng at det skal være et produkt folk har råd til, sier Ive Pedersen – og fortsetter:
– Mange har kanskje allerede investert i en dyr dunjakke, og så skal man i tillegg ha en svindyr dunpose, som kanskje koster alt fra 6 000 kroner og oppover. Så kan man i stedet supplere med den her, som koster mellom 2 og 3 000 kroner.
Ser for seg flere produkter
Blir den halve soveposen en suksess, vil de fortsette å utvikle merkevaren med flere produkter.
Alstad har flere idéer.
– Det neste som kommer er antagelig en dunsokk, som jeg vil legge ved posen. Imidlertid skal alle produkter vi kommer med være innovative så sokken vil ha noen egenskaper og bruksområder som en vanligvis ikke vil forventer.
Oppblåsbart liggeunderlag isolerer mot kulden fra bakken og betyr mye for komforten. Les vår test av liggeunderlag fra merker som Exped, Sea to Summit, Thermarest og flere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.