Alle som har brukt gass under kalde forhold vet at lave temperaturer kan by på problemer. Svenske Primus kommer med egen vintergass som skal håndtere temperaturer ned mot 22 minusgrader, som følge av forbedringer på selve beholderen. Summer Gas er perfeksjonert for sommertid, mens Primus Power Gas (en blanding av propan og isobutan) skal fungere best vår og høst, når temperatur og vær veksler mer.
Sea To Summit er kjent for sitt mer eller mindre nyttige lettvekts-turstæsj. Mellom regntette dorullholdere og sammenleggbare vaskebaljer, trekker de fram sin ultralette pute som årets nyvinning. Puta veier 60 gram. Sammenpakket er den på størrelse med en knyttneve. Å blåse den opp er gjort på et magedrag eller to.
Madshus på offensiven
Det er tøff konkurranse mellom skiprodusentene, og det kommer forbrukerne til gode. Madshus blir de første som lanserer ski med integrert RFID-chip. Avhengig av vekt, størrelse og erfaring til kjøperen, skal det bli enklere for selgeren å finne den perfekte skien. De kommer også med en «Madshus Empower App», som kan gi langrennsløperen individuelle smøreråd basert på høyde, vekt, vær- og snøforhold.
– Det har vært en utfordrende prosess så vi er veldig stolte av produktet. Jeg vil påstå at dette er en milepæl innen langrenn, sier Per Wiik, markedssjef i Madshus.
Nysgjerrig på neste års nedoverski? Les også Over 100 nye skimodeller
Fortsatt sterke farger
Tekstiltrendene viser tydelig i retning av mer bærekraftig og miljøvennlig produksjon, ikke minst som følge av utfasingen av PFOA. Ull og bomull kombinert med biosyntetiske produkter, samt fokus på funksjonelle lettvektsklær preger utviklingen. På fargefronten er det fortsatt sterke farger som gjelder, men litt mer nedtonet enn vi har sett de siste årene. Olivengrønt, turkis, oransje, lilla, fiolett og blått utpeker seg i kolleksjoner hos produsenter som Bergans, Patagonia, Haglöfs, Norrøna, Rab og Mammut.
Det er også mer utstyr og klær å velge mellom for barna. Norrøna kommer med egen barnekolleksjon foran neste vinter, for barn mellom 10-14 år. – Vi har rett og slett bare krympet bestselgerne våre, forteller Iselin Næss, markedskoordinator i Norrøna.
Med over 2400 internasjonale utstyrsprodusenter fra over 190 land, skal det godt gjøres å skille seg ut med noe helt nytt. Tyskbaserte Mamalila utpeker seg med en av nyvinningene, med jakker hvor du kan få plass til babyen enten foran eller bak gjennom en liten luke. Det er også mulighet for å skjøte på en ekstra lapp for å få plass til gravide mager. Mamalila har foreløpig ikke nådd det norske markedet.