Outdoor-messen i Tyskland er Europas største årlige møteplass for utstyrsprodusenter, leverandører og selgere av fjellutstyr. Her møtte 907 utstillere over 21.730 handelspartnere og journalister fra 28 land. Noe er i hvert fall sikkert: Lett har blitt enda lettere, knallfargene har kommet for å bli og det er ikke alt som var bedre før. Her er et lite glimt av hva du kan vente deg i butikkene til neste år:
Raskere til kokepunktet: Svenske Primus har gjort Eta-kjelene litt lavere, men med samme bunnstørrelse som før for raskere oppvarming. Teflon er erstattet med keramikk, som er mer slitesterkt og mer miljøvennlig framstilt. Lokket er av gjennomsiktig plast og kan også brukes som sil, forteller Primus-representant Jon Arne Schjetne.
Knæsj: Asics har kjøpt Haglöfs, og det merkes på skofronten. De proklamerer sin respekt for aktive folk med kresne krav til kvalitet, vekt og design i sin skokolleksjon for 2013. Haglöfs har for øvrig lagt seg på den ekstremt fargerike linjen for neste sesong:
Apropos farger: Japanske Evernew er mest kjent for sine ultralette kokeapparater i titan. Men industridesigner Toshio Shiina har hadde først og fremst kvinner i bakhodet da han utviklet denne fargerglade serien i aluminium. Ikke nok med det. Den glitrer også.
De små detaljene: Black Diamond kommer blant annet med en hodelykt som enkelt kan lades via en usb-kabel.
Miljøbevisst: I tillegg til kontinuerlig fokus på designforbedringer, er det en hyggelig trend å spore blant flere utstyrs- og klesprodusenter, nemlig økt bevissthet om å ta miljømessige hensyn. Klesproduksjon medfører vanvittige mengder tøybiter og rester. Det egner seg perfekt til å lage undertøy av, har Houdini oppdaget.
Fjällrevens nye stolthet: Ved å bruke finsk bjørk som ramme i stedet for aluminium på sin tradisjonsrike sekk Fjellräven Kajka, reduserer Fjällreven karbonutslippet i produksjonen med 90 prosent. I tillegg kommer sekken ytterligere forbedringer og detaljer.
Show: Det er en klar trend blant utstyrsprodusentene at fjellsport ikke bare er aktivitet, men at det også representerer holdninger og livsstil. Det blir stadig mer fritidsklær blant utstyrsprodusentene. Norrøna danser fram sin sommerkolleksjon for neste år. Lifestyle-serien /29 fortsetter med funksjonelle klær i spreke farger.
Lett, lettere, lettest? Black Diamond har sikkerhet som første bud i innovasjonsprosessene, og synes det er for ille om klatrere dropper hjelmen når de er på klatrefeltet fordi det blir for varmt eller fordi noen klatrerne er redd for å se «teit ut». Hjelmen «Vapor» skal løse alt dette. Den har et skall av kevlar- og karbonstruktur, som gir en ultralett, men sterk hjelm med god ventilasjon. Black Diamond-gutten virket fornøyd under hjelmen som veier under 200 gram. Da vi kjente hvor lett den faktisk var, måtte vi le, vi også.
Mens vi venter på vinteren: Det klødde nysgjerrig i beina da vi kom over denne. Skike er en ny type on- og offroad-skøyte, en slags mellomting mellom rulleski og rulleskøyte, og kommer i både klassisk og fristil-versjon. Skike har ulike hjul som gjør det mulig å gå på både grusveier og asfalt. har allerede vært på det norske markedet noen år, men målet er å komme sterkere inn i de nordiske landene.
Liggeunderlag-himmelen: Det er mulig vi er nerder, men hos Exped ble vi stående en stund. I fjor kom en ultralett versjon av Expeds liggeunderlag, som har kapret enorme markedsandeler på liggeunderlagsfronten. Exped Synmat Ultralite 7 er 1.83 x 52 cm, veier bare 460 gram og i sammenleggbar tilstand er den på høyde med en liten brusflaske. Nytt av året er at den også kommer i 9, altså et hakk større. – Kjøper du i Norge får du en pumpesekk med på kjøpet. Egentlig må det kjøpes separat, men det ser vi ingen grunn til, forteller importør Kristin Aase (bildet) i Ute Depot.