Salget av sportsutstyr for første halvår økte med 1,8 prosent mot samme periode i 2011, til tross for nedgang i andre kvartal. Været har stor innflytelse på salg av sportsutstyr og hvilke produktkategorier butikkene omsetter mest av. En tidlig vår bidro til at utstyr som normalt forbindes med sommeren solgte godt allerede i mars, noe som forklarer deler av sommerens nedgang.
– Det fins ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Mange nordmenn følger åpenbart det ordtaket, for en regntung sommer ga økning i salg av tekstilvarer, som vind- og regnjakker og bukser, sier Bård Kristiansen, administrerende direktør i Sportsbransjen AS.
– Mange sykkelentusiaster har nok gledet seg hele vinteren til å hive seg på veien, og med generelt lite snø og en varm mars-måned er det ikke rart at folk stormer til butikkene så fort forholdene ligger til rette, Kristiansen.
Priskrig og økt konkurranse
Han er spent på utviklingen videre for 2012. Fjerde kvartal er den avgjørende perioden for sportsbransjen. Normalt omsettes det for 25 prosent mer enn de andre kvartalene. Tidlig vinter og mye snø betyr som regel godt salg av ski- og vinterutstyr, samtidig som jula er viktig for sportsbutikkene.
Økende omsetning i sportsbransjen sammenfaller med økt konkurranse, som presser prisene til et minimum der kundene stikker av med seieren.
– Vi ser ofte at konkurrenter etablerer seg i de samme områdene, og da blir konkurransen ekstra skarp. Ofte er det de samme produktene som selges, og da er det bare pris som avgjør hvor kundene vil gjennomføre kjøpet. Med andre ord er makten hos kundene og de sitter igjen med seieren, sier Kristiansen.