Montering
Støttebeina er lette å brette ut, heller ingen triks for å slå sammen brenneren, bare litt makt. Det er fint, for da vet du at den står støtt.
Omnifuel har, som Multifuel III en stor pute/svamp under brenneren som gjør forvarmingen enkel.
Selv om man skal passe på å ikke søle, så samler brenneren opp drivstoffet i bunn om du skulle ta ut litt for mye. Slangen er lang nok, solid men ikke for stiv.
Justeringshendelen på enden av slangen fungerer fint, men plastikken her kan smelte om du pakker brenneren sammen før den er blitt kald, eller den kommer for nær varmen.
Les også
Hvordan man kan smelte snø og koke vann med minst mulig drivstofforbruk? Her får du kanskje noen svar på stridsspørsmålene som fort oppstår.
Litt, men lite støy
Både Multifuel og Omnifuel har tre ulike dyser, men fakta er at hvis du skal brenne gass om sommeren og renset bensin på vinteren (som er det beste: Minst soting og best effekt) så trenger du bare å bruke den største dysen. Så slipper du å bytte i mellom.
Skulle det bli behov for å stake opp dysen, følger det med et lite multiverktøy med en nål som du kan stikke oppi hullet i dysen. Omnifuel-brenneren bråker en del, men er ikke verst i klassen.
Omnifuel sparker godt fra seg i effekt, men den er også tyngst av multifuel-brennerne vi har testet. Bare fem gram skiller denne fra lillebroren Primus multifuel.
To justeringer, noe som gir både fordeler og ulemper. Vil du ha en driftsikker og effektiv primus der vekt ikke er så viktig, så er Primus Omnifuel II et godt valg.
LES OGSÅ
En multifuelbrenner gir mulighet til å fyre med både gass og bensin. Men er det noen forskjell på dem? Og hvilken er best? Vi har testet fem ulike modeller.
Toppmontert brenner eller gassbrenner med slange? Vi har testet over 20 ulike brennere, både toppmonterte kokesystemer, allsidige brennere og turkjøkken med dobbelt bluss.
Den mest effektive brenneren er den som ikke blåser bort. For å brenne effektivt kan du bruke vindskjerm, lage vindfang eller bare planlegge bedre.