Det henger fram over skulderen, er mykt og langt, og begynner nederst i en drikkepose som ligger i ryggsekken. Oppfinnelsen er superpraktisk. Du trenger ikke stoppe og fiske fram drikkeflaska hver gang du blir tørst, men heller ta en sup med jevne mellomrom – og aldri bli tørst. En typisk drikkeflaske tar tre kvart liter, en drikkepose rommer lett tre liter. En mann på 70 kilo kan miste nærmere to liter svette på en time ved intens aktivitet. Dersom væsken ikke erstattes, synker prestasjonsnivået raskt.
Du bruker kanskje drikkesekk selv? I så fall bør du sende en takk til en ambulansearbeider fra California. Navnet er Michael Eidson, og det er gått 27 år siden han sto på startstreken i landeveisrittet Hotter'N Hell i Texas. Seksten mil på sykkelsetet lå foran ham, sola stekte fra himmelen, og det var langt mellom drikkestasjonene.
«Konkurrentene flirte godt av den desperate syklisten. Men den som ler sist, ler svært ofte best.»
Men Michael var forberedt. Han var lei av å risikere å tryne når han fomlet etter de små drikkeflaskene som gikk tomme for tidlig. Det skulle ikke skje denne gangen. I lomma på ryggen hans hadde han stappet en romslig sokk. Oppi denne hadde puttet en pose beregnet på intravenøs næring. Nå var den fylt med vann, og slangen festet han til skulderen med en solid klesklype. Han hadde laget sin egen hands-free drikkeløsning.
Konkurrentene flirte godt av den desperate syklisten. Men den som ler sist, ler svært ofte best. Michael utviklet idéen videre, og startet selskapet Camelbak i 1989. Timingen var god. Terrengsykling var i ferd med å ta av, ekstreme utholdenhetskonkurranser likeså. Det som nå var blitt en bitteliten ryggsekken med en drikkepose inni solgte godt til de ivrigste. Noen av dem tok med seg drikkesekkene i militærtjenesten, og det var der framtidas vei til big business skulle vise seg å ligge.
Amerikanske ørkenkrigere i Irak foretrakk drikkesekk framfor flaskebelter. Med et nytt, stort marked i sikte solgte Michael Eidson firmaet for 4 millioner dollar i 1995. Men eventyret hadde bare såvidt begynt. De nye eierne lanserte sekker i kamuflasjefarger, den militære etterspørselen tok av, og i åtte år senere ble selskapet kjøpt opp igjen. Denne gang var prislappen 200 millioner dollar.
I dag er Pentagon den klart største kunden hos Camelbak. Drikkesekkene er overalt i militæret, til og med bak på katapultsetene i jagerflyene – som nødrasjon til piloter som skal dale ned i skjul. Her hjemme er Camelbak fortsatt mest kjent som den sporty drikkeløsningen for alle som liker å bevege seg raskt gjennom skog og fjell. Konkurrentene har selvsagt blitt mange, og idéen som en gang ble ledd av er i dag til glede for millioner av løpere, syklister og skikjørere.
Og selv om Michael Eidson oppfant drikkesystemet for å slippe å bruke flaske, er det nettopp dét som er Camelbaks ferskeste suksess: En drikkeflaske med integrert sugerør. Hørte jeg noen si skål?