I disse dager lanserer det norske ullvareselskapet Aclima et nytt produkt, som en direkte konsekvens av koronasituasjonen.
For å gjøre utendørsaktiviteter i kaldt vær tryggere og enklere, har selskapet utviklet en balaklava som kan kombineres med et vanlig medisinsk munnbind.
Balaklavaen kalles Aclimask, og kommer i størrelsene S/M og L/XL.
─ Vi er på vei inn i skisesongen, og de store alpinanleggene melder at de vil holde åpent, men med strenge koronarutiner. Aclimask vil gjøre det tryggere med aktivitet i anlegg med mye mennesker, samtidig som man holder seg god og varm. Kaldt vær antas å øke smittefaren, sier salgssjef Lars Eivind Johansen i en pressemelding.
Rask omstilling
Aclima er et norsk selskap som utvikler, markedsfører og selger kvalitetsundertøy i ull til både fritidsentusiaster og det profesjonelle markedet flere steder i verden.
Blant annet leverer selskapet ullundertøy til styrker i flere NATO-land.
Selskapet holder til i Drammen og ved Krøderen og all produksjon foregår ved Aclimas egen fabrikk i Estland.
Da pandemien inntraff i mars 2002, var Aclima raskt ute med å skaffe til sammen 40.000 munnbind til sykehjem og Sivilforsvaret da myndighetene ba om hjelp.
Situasjonen har også fått selskapet til å tenke nytt på egne vegne.
─ Vi er en relativt liten virksomhet, med evne til å snu oss raskt rundt når situasjonen krever det. Vi er opptatt av løsninger fremfor problemer. Derfor startet vi raskt arbeidet med å se om det fantes muligheter i den vanskelige situasjonen. Det har resultert i flere gode innovasjonsprosjekter, sier Johansen.
Bærekraftige ambisjoner
Merinoullen til Aclima blir produsert hos utvalgte gårder i New Zealand.
Mange av innovasjonsprosjektene handler om hvordan man kan finne effektive løsninger for bedre utnyttelse av råvaren.
─ Det er et langsiktig arbeid. Men allerede neste høst lanserer vi ett av produktene, som er skjorter laget av resirkulert ull fra avkapp i egen produksjon, avslutter Johansen.
Aclima omsatte i 2019 for 121 millioner kroner, og har rundt 30 ansatte i Norge.