Tørket mat veier lite, i tillegg til at det gir rask næring, noe som ofte er et vesentlig poeng når du er på tur. Nå blir det også enda enklere å få tak i denne typen mat i dagligvarebutikken.
Gildes turmat-poser kom i norske butikker i februar, men det er først nå mange er i ferd med å få øynene opp for dem, med en landsdekkende reklamekampanje.
Tørking av mat er en eldgammel konserveringsmetode, og smart på turer der vekt og plass spiller en rolle.
Rettene er vakuumpakket og måltidet tilberedes på en enkel måte ved å tilsette varmt vann i posen de kommer i, og klare til å spises etter åtte-ti minutter. Det er foreløpig to smaker som er tilgjengelige – lapskaus, pasta bolognese, men biffgryte vil komme i løpet av året.
Gilde har lagt vekt på at smakene skal være milde og tilpasset alle aldre.
Tanken er at dette skal være god og enkel mat å tilberede på fjellturer og jakt, når man trenger å bli godt og mett, og at det er like enkelt å lage som pølser på termos. Posene har en holdbarhet på to år.
– Tur til folket er vår profil. Det er nok mange som ikke kjenner til hva drytech er, og som nå kan oppdage det når de ser det i butikken. Det andre er at disse er tilgjengelig i matbutikker over hele landet, sier Mari Hagerup, som er kommunikasjonssjef i Nortura.
Alle Coop-butikker og en del butikker i Norgesgruppen har tatt inn Gildes turmat, som blir produsert på Rondane Produksjon, i Norturas gamle slakteriokaler på Otta.
Gilde har fått med seg Den norske Turistforening som samarbeidspartner, som vil ta inn produktene på sine hytter. Designet på turmatpakkene gjenspeiler DNTs merking av sommer – og vinterløyper i marka.