Det har aldri vært bedre å være syklist i Norge enn nå. Det finnes et stort antall forskjellige sykler, samtidig som mange sykler vil fungere til mye forskjellig. UTEs sykkelekspert Øyvind Aas viser de vesentligste forskjellene.
SYKKELJUNGEL: Det finnes sykler til alle formål og alle syklister. Finn din favoritt.
Lesetid: 11 minutter
En smekker blandeveissykkel til landeveien og grusveien, en fatbike som tar seg fram på snø, en terrengsykkel som lar deg suse nedover fjellsidene eller en lastesykkel med plass til hele ungeflokken og handleposene? Sykkelbutikkene er fulle av lekre linjer og gjennomtenkte løsninger for sykling til konkurranse, lek, transport og daglig bruk.
Vi har satt sammen en oversikt over noen av syklene som finnes på markedet. Noen kategorier flyter sammen, mens andre står i sterk kontrast til hverandre. Uansett er det lurt å gjøre en god jobb med å sette deg inn på hva du ønsker å få ut av syklingen din før du kjøper sykkel. En elegant bysykkel vil ikke være så morsom i en endurokonkurranse, men det er fullt mulig å kombinere flere bruksområder om du er nøye i kjøpsprosessen og ærlig med egne behov. Det å kjøpe sykkel i dag er langt mer åpent og spennende enn for bare noen år siden. Å sykle er like morsomt som det alltid har vært.
Landeveissykkel
Ingen steder i sykkelverdenen finner du tyngre tradisjoner eller lengre historie enn i landeveissyklingen. Men stadig flere blir hekta på opplevelsen av å drive av gårde på landeveien i eget tempo, for egen maskin. Kadensen, tråkkfrekvensen, er en meditativ øvelse, og nytes i ensomhet like godt som i selskap. Og enten du har pugget Velominatis regler eller bare har lyst til å komme deg til og fra jobb med litt mer moro enn i bilen eller på bussen, finnes det sykler for deg. De siste årene har skivebremser tatt over også på landeveissykler, noe som også har åpnet opp for bruk av noe bredere dekk på disse syklene. Med 28-32 mm brede dekk tåler disse syklene også sykling på fine grusveier.
Landeveisykler finnes i flere varianter og vi skiller ofte mellom rene rittsykler og mer langturorienterte blandeveissykler. Blandeveisyklene har ørlite grann mer oppreist sittestilling og plass til litt større dekk. Ofte har de også noe innebygget støtdemping i rammekonstruksjonen også.
Scott Addict RC 30 er en reinspikka landeveisracer med superstiv karbonramme og aerodynamiske rørprofiler. Lav vekt og kraftige skivebremser gjør at du kan suse både opp og ned fjellpass og sette rekord fra Lillehammer til Oslo. At alle vaiere og bremseslanger er integrert i styre og ramme ser ekstra elegant ut.
Trek Emonda er en blandeveissykkel som både kommer i rådyre karbonversjoner og rimeligere aluminiumsversjoner. De dyreste modellene har innebygget demping i rammen.
God dekklaring og allsidig og komfortabel geometri gjør denne sykkelen velegnet både på skogsbilveiene og langs landeveiene. Kommer i både herre- og dameversjon.
Sykkelkross, cyclocross eller CXer en tilsynelatende merkelig idrett fra områdene rundt Belgia. Nesten like gammel og tradisjonsrik som landeveissyklingen den har syklene sine fra, begås den på helt annet vis. I gjørme, i raskt tempo, og med smale dekk og med nesten like mye løping som sykling. I Norge har sporten ikke blitt så stor, men syklene har vært populære til transportbruk for dem som ønsker litt mer fart enn det en hybrid gir, men allikevel mulighet for piggdekk eller skjermer. Sykkelcrosskategorien har de siste årene blitt erstattet av gravel- eller grussykler.
Dette har gjort at sykler til sykkelcross-konkurranser har blitt mer spisset mot konkurranseformatet sykkelcross. Dette gjør dem mindre egnet til transportsykling og grussykling i all slags vær.
Canyon Inflite er en rendyrket cross-sykkel til bruk på Belgiske jorder og i sandbanker i Nederland. Både herre og dameklassen i årets sykkelcross-VM ble vunnet av syklister på denne sykkelen, henholdsvis Mathieu Van Der Poel og Ceylin del Carmen Alvarado. Canyon sykler kjøpes over internett fra Tyskland.
Dette er kanskje den raskest voksende kategorien for tiden. Disse syklene er til forveksling like sykkelcross-syklene, men har vinkler og oppsett forøvrig som gjør dem mer komfortable på lange turer på grusveier. Det er en flytende overgang mellom landeveissykler, via blandeveissykler til grussykler. Grussykler har bukkestyre og plass til bredere dekk enn landeveissyklene.
Girutvekslingen er også tilpasset lavere fart og brattere bakker. I tillegg er rammene ofte mer robuste og mindre tynet på vekt. Monterer du smale landeveisdekk på en grussykkel kan du fint delta på turritt og fellestreninger på veien.
Specialized Diverge er en grussykkel som kommer i alle prisklasser fra rett over 10 000 til over 100 000. De dyreste modellene har innebygget demping i gaffelen. Modelen Elite E5 har solid alu-ramme og lett karbongaffel.
Rocky Mountain Solo er en robust tursykkel med mulighet for bagasjebærer på gaffelen. Bred girutveksling med kun ett krankdrev er pålitelig og brukervennlig.
En avart av landeveissykkelen er såkalte langtursykler eller touringsykler om du vil. Ment for deg som synes Trondheim-Oslo bare er en forsmak på Norge på langs, og gjerne tar med telt og primus på treningsturen.
Sammenlignet med en landeveissykkel, har langtursykkelen en mer oppreist og komfortabel geometri, med solide rammer og utstyr, som skal tåle rytterens vekt i tillegg til x antall kilo bagasje. Du får med deg mye i en styrebag, stor setebag og en liten rammebag. Skal du ha med deg hele boden og kjøleskapet, finnes store, solide sidevesker som krever kraftige bagasjebærere.
Mange grussykler er også supre langtursykler.
Trek 920 har ekstra kraftige terrengsykkeldekk og solide bagasjestativ. Bukkestyret gir deg mange grepsvariasjoner. Fint på skikkelig lange turer.
Juks? Visst kappes energibruken ned når du kopler til en 250 watts motor, men argumentene til fordel for elsykler er allikevel mange.
Skal du bruke sykkelen til transportbruk, er det største at terskelen for å velge sykkelen fremfor bilen blir så mye lavere. Skal du trene, er fordelen at du kommer deg lengre og høyere på kortere tid.
Vekten øker nødvendigvis med en motor, men den samme motoren veier opp for dette. Av samme grunn er det mulig å unne seg komforten av en dempergaffel, selv om de fleste turene går på jevnt underlag.
Du finner i nå motoriserte sykler i alle kategoriene fra landevei til enduro. Bruksområdene blir de samme, men du vil orke å sykle lengre, høyere og kanskje oftere.
Elsykler må kutte motorhjelpen ved 25 km/t for å være lovlige. Det er dermed ikke sikkert at du sykler fortere på flat vei med motor enn uten.
Gekko Flash Cty 8s er en tilnærmet vedlikeholdsfri bysykkel med gummibelte i stedet for kjede. Beltet trenger ikke smøring og er derfor helt rent. 8 innvendige gir i navet og heldekkende skjermer og bagasjebrett gjør at du kan sykle i vanlige klær året rundt uten å bli skitten.
Haibike Sduro Full Seven 2.0 er en fulldempet terrengsykkel med lang dempervandring og kraftig motor fra Yamaha. Stort batteri gir lang rekkevidde og mulighet til å sykle mange høydemeter.
De letteste og stiveste terrengsyklene egner seg best til å sykle om kapp med, men er du mest ute etter lek og moro, er du bedre tjent med å se på noe med en litt annen geometri. Slakere vinkler i rammen, mer vandring i dempere og kraftigere bremser er alle bidragsytere til at stituren din går raskere, er tryggere og mye, mye morsommere.
Terrengsykler kommer i dag primært i to hjuldiametre, 27,5 tommer eller 29 tommer, med unntak av fatbikes.
Vi skiller gjerne mellom dedikerte rittsykler og mer lekorienterte stisykler, men rittsykler kan gi mye glede på krevende skogsstier og stisykler kan selvfølgelig brukes i terrengsykkelritt.
Cannondale Habit er en allsidig stisykkel med store hjul og middels mye dempervandring. Kommer både i karbon- og alu-versjoner.
Hard Rocx Helium 29r er en klassisk halvdemper for grus- og terrengsykling. Aluminiumsramme, store 29er-hjul, låsbar dempergaffel og 1x12-drivverk bør gi sykkel- og treningsglede.
Vil du ha maks fart og moro nedover, vil du trolig ønske deg en fulldempet endurosykkel. Enduro er en konkurranseform der du også sykler opp, med tidtaking kun nedover.
Rene endurosykler er ikke ideelle til stiturer i flatt terreng, men kan fint gjøre morsom tjeneste i lettkupert terreng også. Men mest valuta for pengene får du om du ferdes ofte i brattere terreng, enten du lar noen ta tiden eller ei.
Pivot Firebird er en rå utformaskin som du også kan tråkke til toppen, eller ta med på lange turer over flere fjell. Med hele 170 mm vandring i gaffelen, store hjul og superkraftig karbonramme vil du trekke deg lenge før sykkelen gjør det.
Fatbikes har på bare noen vintre gått fra å være en kuriositet til å bli allemannseie. Mye kan tilskrives at Norge er et vinterland, og fatbikes tillater sykling på snø uten vinglingen og gravingen som er kjent fra smalere dekk. For de mest dedikerte tjukksykkeltilhengerne gir de nærmest absurd brede dekkene også en god del demping og grep, nok til å glemme vektøkningen og de ekstra kreftene som må til for å svinge. Allikevel er det ikke bare på snø tjukksyklene har noe for seg.
Surly fant opp den moderne tjukksykkelen og har fortsatt mange spennende modeller med store dekk. Ice Cream Truck har kraftig stålramme og plass til hele 5 tommers brede dekk.
Et mantra i moderne byplanlegging er at man er en syklist fordi man sykler like mye som man er en støvsugerist fordi man støvsuger. Underforstått: Skal man ikke se på syklingen som en isme, det er simpelthen bare en måte å komme seg frem på. Samtidig er det å kjøpe deg en oppusset retrosykkel kanskje den enkleste inngangsbilletten til å være blant de kule folka.
Uansett motivasjon, nå er det et vell av sykler som erstatter bil og busskort i hverdagen.
Creme er elegante bysykler med et retropreg. Du trenger ikke å drive med sportssykling for å sette pris på sykkel som transportmiddel i byen.
Creme Cycles CafeRacer Lady kommer i hvit eller blå og er ferdig satt opp med heldekkende skjermer og praktisk frontbærer.
Om du trenger mer plass for å overleve hverdagen, er lastesykkel, eller transportsykkel, tingen. Her er det mye å velge mellom, men grovt sortert kan du velge mellom to- og trehjulinger.
Tern GSD er markedets mest kompakte såkalte longtail. Altså en sykkel med plass til minst to barn bakpå. I tillegg til å være kort og lettsyklet kan Tern sin smått geniale GSD foldes sammen så du kan få den med deg i en middels stor stasjonsvogn, eller lagre den oppetter veggen hjemme.
GSD har Bosch krankmotor og små hjul som gir lav lastehøyde.
Danskene kan dette med kvikke lastesykler for trange bygater og effektiv framkommelighet. Omnium Cargo er regnet som racerne blant lastesyklene. Den har et lasteplan oppå et lite forhjul og en lett ramme forøvrig. Den korte akselavstanden sammenlignet med andre lastesykler gir enkel håndtering og muligheten til å suse rundt hushjørnene uten å bruke buss-sjåførteknikk. Omnium Cargo kommer i både motorisert og ikke-motorisert versjon
Ellers kan du ta skrittet til en trehjuling. Støtten fra et ekstra hjul virker kanskje overflødig, men på vinterføre og i sakte fart er det en stor komfort.
Velger du en modell med elmotor i tillegg, er det ingenting å si på farten. Butchers&Bicycles holder til i sykkelbyen København med en unik trehjuling.
Forhjulene er festet til rammen via ledd, og lener seg inn i svingene. Med det slipper du å føle deg som ekstremsportutøver om du glemmer å bremse ned til gangfart før svingene. Prislappen er til å skvette av, men husk: Disse syklene er ikke ment for å erstatte andre sykler, de er ment for å erstatte bilen. Motoren er Bosch sin toppmodell Performance CX, noe du trenger for å få opp farten på denne i motvind og motbakker.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.