– Mange er redd for å justere gir, men det er egentlig ikke noe hokus pokus, sier sykkelekspert Øyvind Aas.
Når du skal justere gir, så fins det tre justeringsmuligheter. Vi bruker hørselen på alle.
Sett sykkelen i et stativ dersom du har det. Hvis du ikke eier et mekkestativ, så kan du fint la sykkelen stå på hodet. Det er ikke noe problem, men det gir muligens litt ekstra utfordring for hodet.
Først:
• Ta en titt på giret ditt. Er det skader på girwire eller strømpe? Hvis det er tydelige skader på strømpe og wire, da kan det være her problemet ligger.
• Prøv også å skift gir – er selve skifteren treig? Det kan også være et tegn på at girwire og strømpe er slitt.
• Ta også en titt bakfra – er giret parallelt med det minste tannhjulet? Hold forsiktig rundt det – er det løst? Hvis det er skeivt eller løst, så kan det hende du har skadet girøret ditt.
Alle disse tingene kan det være lurt å sjekke før du setter i gang med å justere giret ditt. Stort sett vil skader på girwire, strømpe, girøre eller gir generelt slå ut i ulyder og feilgiring. Da må du i så fall inn å bytte girwire og strømpe, eventuelt girøre eller i verste fall – hele giret.
Det er ikke like vanlig å gjøre dette, som å justere gir, så vi vil gå gjennom hvordan du enkelt justerer girene dine, under.
Justering av gir
Hvis du har byttet tannhjul foran eller kassett bak - til en annen størrelse enn du opprinnelig hadde eller om du har satt på nytt gir, så må du justere b-tension. (NB: Hvis du ikke har byttet tannhjul, kassett eller gir, så kan du hoppe over dette punktet og gå rett til punkt 2.) B-tension er en tydelig skrue bak på giret, som justerer spennet i bakgiret. Hvis den er alt for stram eller løs, kan du få problemer med giringen. Noen ganger vil det følge med en mal hvis du kjøper nytt gir, som du skal følge for å justere b-tension.
Først må vi justere ytterpunktene på giret. Bakerst på giret står det to små skruer (endebegrensere), helt parallelt, inntil hverandre. Selv om det kan se sånn ut for noen, så er altså ikke dette løse skruer som skal skrus helt inn. Disse endebegrenserne bestemmer hvor langt giret ditt kan gå på yttersiden av det største tannhjulet, og på yttersiden av det minste tannhjulet.
Forvirrende nok er det endebegrenseren ytterst til høyre, som bestemmer hvor langt giret beveger seg inn mot venstre – altså på yttersiden av det største tannhjulet. Endebegrenseren til venstre bestemmer hvor langt giret beveger seg ut mot høyre – altså på yttersiden av det minste tannhjulet.
Gir ned slik at kjedet står på det minste tannhjulet. Skru på endebegrenseren lengst til venstre mens du trår pedalene rundt. Fortsett til det blir helt stille. Nå har du justert nedre innstilling.
Gir opp slik at kjedet står på det største tannhjulet. Skru på endebegrenseren lengst til høyre mens du trår pedalene rundt. Fortsett til ulydene er borte. Nå har du justert øvre innstilling.
I tillegg vil du ikke at kjedet skal sprette over på utsiden av det øverste tannhjulet eller det minste. Prøv å legg litt belastning på giret, mens du trår rundt og giret står på det øverste tannhjulet. Hopper kjedet av, slik at kjedet havner mellom kassetten og hjulet, så må du stramme venstre ytterstilling, altså skru inn den høyre endebegrenseren.
Gjør det samme på minste tannhjul. Gir ned slik at kjedet står på det minste tannhjulet. Dra forsiktig i giret mens du trår rundt – hopper det av på yttersiden av det minste tannhjulet, så må du skru inn endebegrenseren til venstre.
Videre må vi justere girets avstand mellom girene. Dette gjøres ved å skru på den skruen som ser ut som bunnen av et romskip (ja faktisk!), som står foran på girskifteren, montert på styret. La oss kalle den – justeringsskruen.
Hvis vi strammer justeringsskruen, vil strømpen bevege seg utover. MERK: Det er veldig små marginer her, så følg nøye med. Når vi strammer, vil giret hoppe lettere opp. Hvis vi slakker justeringsskruer – altså at strømpen beveger seg innover, vil giret hoppe enkelt ned. Trå rundt, gir litt opp og ned og skru på justeringsskruen til ulydene er borte og du girer bra.
HVIS du har måttet bytte girwire og strømpe, så kan det hende du må etterjustere giret etter noen turer. Wire’en kan strekke seg litt, slik at du må justere litt til for å optimalisere giringen din igjen.
Lykke til!
Interessert i flere mekkevideoer?