LEKRE LINJER: Canyon Urban har et unikt utseende og flere egenskaper vi ønsker oss i en pendlesykkel.
Canyon Urban 8.0
Pris: 17 500 kroner ink moms ved import
Vekt: 10,5 kilo Nett: canyon.com
Internett-merket Canyon har opplevd eventyrlig vekst det siste tiåret. Mye fordi de har levert gjennomtenkte kvalitetssykler til terreng- og landeveissykling.
Deres urban-serie sykler er mindre konservative og tradisjonelle enn merkets andre sykler gir inntrykk av.
Utformingen på Urban og søstersykkelen Commuter er oppsiktsvekkende. Utseendet på sykkelen er helt unikt.
Den fremstår som et designobjekt på linje med Philippe Starcks ikoniske sitruspresse for Alessi.
Like mye et kunstobjekt til utstilling som funksjonell gjenstand til daglig bruk.
LINJERENT: Styreframspringet er nærmest en integrert del av rammen. Kult, men ikke så praktisk.
Men som tyskere flest er Canyon ikke bare opptatt av design. Canyon er også en detaljorientert, ingeniørdrevet sykkelprodusent.
Den unike karbonsetepinnen bestående av to bladfjærer som på en Land Rover, gir støtdemping uten ekstra vekt.
Låseboltene på hjul og setepinne sikrer at sykkelen ikke blir ribbet mens den står parkert i byen.
Dessverre er disse låseboltene såpass krevende i bruk at de også er vanskelig å løsne for eieren av sykkelen.
Den ellers så deskriptive manualen som følger med i esken sykkelen kommer levert i, forklarer ikke godt nok hvordan man får løsnet setet eller hjulene etter at man har fått festet dem.
HJULLÅS: Å løsne hjulene på Canyon Urban krever en egen teknikk som raskt avskrekker tyver. Smart!
Sittestillingen er likevel det som skiller seg mest ut på sykkelen. Den er som på en landeveisracer med flatt styre.
Supert hvis du har dårlig tid til jobb, men ubehagelig med sekk og krevende for nakken i bytrafikk som krever godt overblikk.
Det smale styret er flott mellom trikkene i München eller Berlin, men et breiere, mer bøyd styre ville gitt høyere komfort og bedre balanse.
I tillegg kommer Urban 8.0 satt opp med et flott sete og stilige holker som matcher sykkelens designuttrykk perfekt, men de er både harde å sitte på og holde i.
DEMPING: Karbonsetepinnen fungerer som en dempende bladfjær. Setet er i hardeste laget, spesielt for sykling i hverdagsklær.
At sykkelen kommer levert uten skjermer er heller ikke noe pluss.
Den ser kul ut uten, og skjermer kan bestilles i tillegg for noen hundrelapper, men for pendling i norske forhold er skjermer et må-ha og da er det dumt at det på den dyreste sykkelen, som ikke kommer fra en fysisk butikk, må bestilles i tillegg.
Da må du også montere dem selv, noe som ofte er mer fiklete enn man tror. Canyon Urban 8.0 gjør seg godt som et møbel i en gjennomført kuratert stue, og har sin klare spisskompetanse på veien – til norske forhold er den litt for spisset og rendyrket.
Canyons Commuter-serie kommer ferdig med skjermer og vil i så måte være et klart bedre valg enn Urban fra den tyske nettbutikken.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.
Superlav vekt Hjul og setelåser Lettrullende dekk Kvalitetshjul Elegant, gjennomført design 11-delt beltedrevet navgir Karbonsetepinne med demping Karbongaffel
Noe å tenke på
Fremoverlent sittestilling Smalt styre Skjermer er ekstrautstyr Ikke mulig å justere styret høyere Hardt sete og holker Kun netthandel krever en viss egen-innsats og kunnskap ved montering