På sykkel gjennom Setesdal - nasjonal sykkelrute 3
En av våre nasjonale sykkelruter, sykkelrute 3, går gjennom Setesdal fra sørlandskystens hovedstad, Kristiansand, til sørlandsfjellenes hovedstad, Hovden.
Setesdal er også et stykke Sørlandet – og vakkert er det! Foto: Morten I. Kerr
Lesetid: 4 minutter
Sykkelruta gjennom Setesdal har mer eller mindre samme start og mål som det årlige og populære Colorline Tour, som er et 212 km langt landeveisritt.
Men mens Colorline-syklistene sykler langs riksveien, går sykkelrute 3 mest mulig på parallelle og mindre trafikkerte sideveier.
Sykkelrute 3 er derfor noe lengre, men også hyggeligere.
En reise gjennom Setesdal er selvsagt en reise i kultur med sølvsmedkunst, bunader, folkemusikk og tradisjon. Dette er ganske enkelt et helt unikt område av Norge. Naturmessig kan dalen ligne andre daler, for eksempel Gudbrandsdalen.
Setesdal er også et eksempel på at Agder tross alt er ett, ved at dalen starter i Vest-Agder og etter hvert ender opp i Aust-Agder.
Sykkelrute 3 består i stor grad av grusveier, og vi anbefaler derfor ikke landeveissykkel med smale dekk. Vanlig offroadsykkel er best, eventuelt en grussykkel, gjerne med sykkelvesker, for da slipper du å ha ryggsekk på ryggen.
Ta med deg hodelykt eller sykkellykt til bruk i en del mørklagte tunneler underveis.
Sykkelrute 3
Sykkelrute 3 er skiltet hele veien. Fra Kristiansand følger du stort sett sykkelstier fram til Mosby. Ved Mosby tar riksvei 9 (Setesdalsveien) av nordover, mens du krysser over elva Otra og sykler på den andre siden fram til Vennesla.
Fra Vennesla sykler du videre på mindre trafikkert vei langs vestsiden av Venneslafjorden og langs Setesdalsbanen etter at du igjen har krysset Otra forbi Steinsfoss kraftstasjon. Videre går turen nordover mot Kringsjå, og etter hvert følger du grusveien forbi Beihølen og Skisland til tettstedet Røyknes. Strekningen mellom Grovane og Røyknes er litt kupert.
Ta med lykt
I Røyknes/Nomelandområdet sykler du på en gammel jernbanetrasé.
Fordelen med det er at det er lite bakker, og utfordringen er at det er sju tunneler underveis der bare to er opplyste. Det er korte strekk, men det kan være lurt å ha med en hodelykt eller en sykkellykt.
Videre drar du forbi Iveland kraftstasjon og vestover mot Kilefjorden hvor du igjen nærmer deg riksvei 9 (Setesdalsveien).
Enkelte steder videre mot Evje må du ut på riksveien, men i stor grad sykler du langs gamle traseer – dels gamle bilveier, dels gamle jernbanetraseer – parallelt med riksvei 9.
Hyggelig langs Byglandsfjord
I Evje anbefales det å ta en stopp. Her har du hundrevis av aktivitetsmuligheter gjennom Troll Aktiv, diverse lekeplasser for barn, bademuligheter og spisesteder, for eksempel Pernilles kafé i Evje sentrum.
Du krysser så videre over på vestsiden av Byglandsfjorden på en lite trafikkert bilvei, mens riksvei 9 går langs østsiden. Dette er et herlig strekk på den lange sykkelruta gjennom Setesdal.
Byglandsfjorden åpner for en mengde gode rastemuligheter hvor både fisking og bading kan anbefales.
Ved Nåneset må du gjennom en ny, mørk tunnel, og ved Storestraumen krysser veien riksvei 9 som går over på vestsiden, mens sykkelrute 3 går over på østsiden og følger 8 km opp til Åraksbø.
Videre oppover i Setesdal
Veien går over til en relativt lett grusvei på østsiden av Otra opp til Rysstad. Dette er et vakkert strekk, med en rekke flotte stabbursbygg og små autentiske bygdesamfunn.
Sølvgarden er et flott hotell å bo på. Herfra (vestover) går Brokke–Suleskardveien med hele Setesdal Vesthei i all sin fjellrikdom på sør- og nordsiden av veien.
Sykkelrute 3 fortsetter jevnt og trutt videre nordover. Du følger riksvei 9 på sideveier som stort sett er lagt på gamle vei- og jernbanetraseer, og det er mye grusvei.
Hovden som naturlig mål
Fra Bykle er det bratt opp et stykke før du, dels på gamle veier og jernbanetraseer, dels på riksvei 9, sykler inn til Hovden.
Sykkelrute 3 går videre helt opp til Haukeligrend. Men Hovden er på mange måter det rette målet for en slik tur. På Hovden finner du alt du kan ønske deg av en fjellets hovedstad. Se kapitlene om Hovden for mer informasjon.
Denne sykkelturen kan selvsagt også tas motsatt vei: fra Hovden til Kristiansand.
Det blir en litt lettere versjon, hvor du slipper alle klatrepartiene.
Hovden er Sørlandets fjellhovedstad. Her er det utallige muligheter for alle slags turer, rett ut fra hytte- eller hotelldøra. Hovden er velkjent vinterstid, men er minst like bra resten av året!
FAKTA:
Tur: Gjennom Setesdal fra Kristiansand til Hovden
Type tur: Sykkeltur
Vanskelighetsgrad: Tilgjengelig for alle. Lettsyklet terreng: dels asfalt, dels grusvei. Noen partier på trafikkert riksvei
Lengde: 209 km
Tid: Flere dager (overnatt gjerne i Evje, Rysstad og Hovden)
Kart: Sørnorske Hjulgleder. Setesdal og Hardanger. Sykkelrute 3. Sykkelkart og informasjonsbrosjyre fra www.castorforlag.no
Merking: Hele ruta er godt skiltet med sykkelrute 3-skilt
Overnatting:
Evje: Hotell Dølen
Rysstad: Sølvgarden hotell
Hovden: Hovden Høyfjellshotell og en rekke andre overnattingsmuligheter
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.