Kystriksveien mellom Steinkjer og Bodø er omtalt som en av verdens 101 vakreste strekninger. Denne sykkelturen er en hyllest til naturen, folka og tråkkene langs Kystriksveien.
VERDENSARV: Jeg valgte å bruke et par dager på vakre Vega, som i 2004 kom på Unescos verdensarvliste. Øya har spor av bosetninger 9000 år tilbake, og består av 6500 holmer og skjær.
Lesetid: 4 minutter
Det aller fineste med Kystriksveien er ikke naturen, eller nordlendingens gjestfrihet. Eller all den gode maten du kan spise underveis. Eller serverdighetene.
Det er at denne turen er tilgjengelig for alle med en dragning mot et lite eventyr med store opplevelser.
Det var fortsatt grytidlig morgen, selv om solen så smått fjernet dugg fra teltduken. Jeg startet dagen med en enkel kopp pulverkaffe utenfor. Fricampen fant jeg noen kilometer nord for Brønnøysund.
Et par kviger gløttet søvnig og drøvtyggende mot meg, liggende på beite rett ved der jeg hadde plassert teltet. Etter ei brødskive, pakket jeg ned sovepose og liggeunderlag i sideveskene, og satte kursen nordover mot Hornneset og fergeturen ut til verdensarvøya Vega.
Stiv i kroppen, som en alltid blir etter noen netter i telt, rullet jeg passelig sakte inn i et prospektkort av et landskap. Små gårdsbruk med tørrfisk langs takrenna, en skeiv låvedør, en liten flokk sauer og vindstille, blått hav. Det var da, rett før klokken seks på morgenen, jeg simpelthen ga etter for trangen til å sette i et gledesbrøl. Det var helt på sin plass. Vel og merke hadde jeg lenge gledet meg til å se Helgelandskysten i rolig sykkelfart. Jeg var imidlertid ikke forberedt på hvor fengslende vakkert det faktisk skulle vise seg å være.
Det hele begynte om lag et år i forvegen. Jeg er i en kameratgjeng med omtrent felles fødselsdag, og det nærmet seg umiskjennelig jubileum. Mitt forslag var å markere det hele med langtur på sykkel. Forslaget ble mottatt med høflig og relativt beskjeden entusiasme i den aldrende kameratflokken.
Selvfølgelig rullet jeg aleine ut fra campingplassen i Steinkjer, med Namsos som neste mål.
– Du kan bare glede deg. Det blir fantastisk. Bare du slipper kleggen. Anne Berit fra Drammen er den første solosyklisten jeg møter, noen mil nord for startstedet. Hun har syklet fra Nordkapp og skal til Drammen. Ei tøff dame, med refleksvest, men uten hjelm. Hun gir meg vennlige formaninger om å holde tempoet lavt, og væskebalansen i orden. Å sykle solo er bare en fordel, skal jeg tro Anne Berit. Hun skal få helt rett, både når det gjelde nødvendig væskebalanse og gleden ved solosykling.
Jeg valgte å starte turen i sør. Like mange starter i Bodø og tråkker seg sørover. Det får bli opp til den enkelte. En av årsakene til mitt valg er opplevelsen av å sykle seg inn i et stadig mer majestetisk landskap. I Trøndelag sykler du gjennom mye skog, men etter hvert som trønderne begynner å skravle «hælgelænning» åpner landskapet seg opp.
Jeg snirklet meg nordover, gjennom små tettsteder og grender, og naturligvis innom større plasser som Namsos, Brønnøysund og Sandnessjøen. Noe av det fineste med denne turen er de mange avstikkermulighetene. Om en vil vandre i fjellet, dra på havfiske, padle i kajakk eller lunte rundt i fjæra, er mulighetene nesten ubegrenset. Selv valgte jeg å bruke tid på øyene Leka, Vega og Lovund.
– Why write. People really don´t care.
Henk Zevenbergen kommer fra Amsterdam – via Belgia, Tysland, Baltikum, Finland og Narvik. Pensjonisten har 6500 km i beina, og vi finner tonen utenfor teltet. Jeg har akkurat spurt om Henk skriver blogg for å dele sine sykkelopplevelser, og det er her han forteller at folk egentlig ikke bryr seg. Vel og merke må han oppdatere via facebook sine to døtre hjemme i Nederland, men bortsett fra det er Henk mest opptatt av menneskene han møter underveis.
Han inviterte meg på en kopp te med melk og fascinerende beretninger fra et liv som tursyklist gjennom store deler av verden.
Slike møter er bonusen ved å tråkke aleine. Behovet og lysten til å sosialisere med nye mennesker blir betydelig større.
– Du sykler ca. tre kilometer rett sørover. Når du passerer ei ferist, går det en enkel kjerreveg inn til høyre. Følg den så langt du kommer.
Robert Grønbeck, butikksjef på Spar-butikken på Herøy, er velvilligheten selv. Jeg kjøper en enkel middag, et par Nordlandspils, litt smågodt og et ferskt brød, før jeg legger av gårde sørover. Etter noen minutter finner jeg både feristen og kjerreveien.
Etter noen minutter åpenbarer den seg – fricampen er som sendt fra himmelen. Med De syv søstre i øst og Dønnamannen i nord, kan jeg spise middag fra stormkjøkken med utsikt til egen strand, ei varm sol på veg ned i havet og – til alt overmål – en leken flokk med niser tett ved land.
Det aller fineste med Kystriksveien er ikke naturen. Eller nordlendingens gjestfrihet. Eller all den gode maten du kan spise underveis. Eller serveridighetene. Det er at denne turen er tilgjengelig for alle med en dragning mot et lite eventyr med store opplevelser.
Om Riksveg 17 - kystriksveien
En av verdens vakreste sykkelturer
National Geographic kaller den en av verdens «101 most scenic routes»
Går fra Steinkjer til Bodø. Turen kan enkelt utvides (som vi gjorde) over til Lofoten, inn i Vesterålen og videre nordover.
Distanse ca 650 km, men utvides etter behov (vi syklet ca 900 km)
Passer for alle naturglad, med et visst treningsgrunnlag
Stort sett på asfalt, men noe grusvei
Sesongen er fra mai til september, men august er å foretrekke
Turen krever noen fergekryssinger. Sjekke regularitet
Passer for alle typer sykkel – men ordinær hybrid, terreng eller tursykkel å foretrekke.
Forholdsvis rikt med overnattingsplasser, men booking i høysesong kan være fornuftig.
Men telt og sovepose kan du slenge deg hvor du vil.
Jevnt med matbutikker og restauranter underveis.
Langs kystriksveien finnes mange severdigheter. Kjøp en god guidebok, for eksempel Kystriksveien av Olav Breen.
Lovund: Lundefugløya et stykke ut i havgapet. Flotte fjellturer og utsikt til Træna i vest.
Vega: et sjarmerende øysamfunn som i 2004 fikk plass på Unescos verdensarvliste. Flott å oppleve på sykkelsete.
Petter Dass-museet på Alstadhaug: Lærerikt og ikke minst arkitektonisk imponerende.
Torghatten: fjellet med hullet er en severdighet du ikke bør gå glipp av.
Bodø og Lofoten: Er strengt tatt ikke en del av selve RV17, men når du først er nordpå så ta en avstikker med ferga til Moskenes.
Herøy: Med sine mange øyer og broer er dette et sykkelparadis.
Leka: En perle av en øy, som også geologisk er meget interessant.
Jøa: Spennende øy, med godt tilrettelagte sykkelruter.
Engenbreen: Mulighet for brevanding på Engenbreen – en arm av Svartisen.
Saltstraumen: Verdens sterkeste tidevannstrøm er et selvsagt stoppested.
Noen små gode tips om du vil sykle langt:
Du trenger ikke pakke mye mat. Kjøp underveis.
Ikke kompromiss på regntøy. Vi ble tipset om Bergans superlett. Angret ikke.
Gummihansker holder deg behagelig tørr om det bøtter ned.
Camp hvor du kan være tørr. Vi valgte liten tarp i tillegg til solotelt.
Du trenger mindre klær enn du tror.
Ull = holder deg varm, lukter lite.
Sykkelhenger eller sidevesker? Test og finn ut hva du liker.
Fyll vann når du har mulighet
Flere funksjoner = mindre vekt. F eks; klær kan være hodepute etc.
Velg bort.
Utstyr og sånt
Vi valgte å tråkke oss nordover på en Trek CrossRip Elite. Dette er en sykkelcross, men med enkelte modifikasjoner forvandles den enkelt til tursykkel. En viktig detalje er fester for bagasjebrett, skjermer og bøyler for sykkelvesker foran. Vi valgte å bytte kranksettet foran fra dobbel til trippel. Det angret vi ikke på i kilometerlange motbakker og stor oppakning. Dette er hva vi pakket for tur
Camp: Telt, liggeunderlag, sovepose, liten tapt + tarpstang, stoltrekk (til liggeunderlag), primus kokesett, gassboks, stekepanne og –spade, kjelehåndtak, liten sekk, litt vaskepulver, lite håndkle, pocketbok, zalo og gryteklut, notatblokk og penn, mulitverktøy, briller.
Klær: 2 X bukser, 2 X sykkelshorts, 2 X tynn merino trøye, t-skjorte, kortermet skjorte, X2 buff (ull og bomull), stillongs, sokker og undertøy, caps og lue, sykkelhansker, regnjakke og bukse (Bergans superlight), skotrekk, løse armer, tynne ullhansker, tynn down-jakke, tynn vind-jakke, gummihansker (om det sprutregner)
Mat og sånt: Energibarer, nøtter, suppepose, Real turmat, litt smør, kaffe, brød og pålegg, ev en liten knert.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.