/ Sykkel

Kunsten å sykle veltepetter

Eventyrer Aleksander Gamme og Petter Nyquist er på en noe uvanlig sykkelferie. De tar turen Trondheim-Oslo på velosiped.

Sist oppdatert: 28. juni 2019 kl 12.30
VELTEPETTER OG ALEKS: Er dette sommerens vakreste sykkeleventyr? Aleksander Gamme og Petter Nyquist sykler Trondheim-Oslo på velosiped. Foto: Aleksander Gamme @aleksandergamme
VELTEPETTER OG ALEKS: Er dette sommerens vakreste sykkeleventyr? Aleksander Gamme og Petter Nyquist sykler Trondheim-Oslo på velosiped. Foto: Aleksander Gamme @aleksandergamme
Lesetid: 5 minutter

UTE slo av en prat med Alexander Gamme mens han og Petter «Uteligger» Nyquist nærmet seg Gjøvik, torsdag ettermiddag. De to deltar i Den store styrkeprøven, et 540 kilometer langt turritt, fra Trondheim til Oslo.

Mens de raskeste rytterne var i mål etter cirka 15 timer på veien, er Aleksander og Petter ennå ikke i mål – hele seks dager etter at startskuddet gikk.

Petter og Aleksander sykler nemlig turen på hver sin velosiped: en doning fra 1800-tallet, også kjent som veltepetter, med enormt forhjul og bittelite bakhjul – og iført tidsriktig bekledning. Setet befinner seg halvannen meter over bakken. Fallet, ja, det blir tilsvarende høyt. Og mange fall har det blitt.

 

Video: Aleksander Gamme / @aleksandergamme

– VI HAR JO GOD TID

– Vi skal være hjemme nå. Jeg skulle egentlig henta i barnehagen i morra, men jeg ser at det glipper litt, sier Aleksander. 

– Oi, nå kommer det utforbakke! Og Petter skal kjøpe sigg. Petter er tom for røyk, så nå stopper vi.

Ruta til Oslo har blitt en god del lenger, uten at de vet akkurat hvor mye lenger. Der de kan, velger de roligere og mindre trafikkerte sideveier. Det blir mange timer på sykkelen, når gjennomsnittsfarten er 10-15 kilometer i timen på flata. Mye søvn blir det heller ikke, for de lyse sommernettene har gitt rytterne gode sjanser til å unngå biltrafikk.

– Det blir også mange og lange pauser og prat med folk på veien. Vi har jo god tid. Generelt har været vært bra, to dager med regn, men regn er jo verst når du er inne! sier Aleksander.   

Les også: Guide til Lofoten for syklister

Men hvorfor veltepetter?

– Den har stått på lista mi veldig lenge å gjøre noe på, fordi den ser komisk ut. Og det er artig å prøve noe fra gamle dager og se hvordan det var da. Jeg er generelt glad i å være nybegynner. Og så ble det Oslo - Trondheim, litt på grunn av kontrastene til karbonfolket. Jeg har startnummeret i sekken, selv om jeg tror at det ikke er så mange som står ved mål når vi kommer dit, forteller Aleksander.

Turen blir godt dokumentert på sosiale medier, med mål om å skape oppmerksomhet rundt Stiftelsen Petter Uteligger. 

ETT TRÅKK AV GANGEN

Hvordan har dere forberedt dere? 

– Vi fikk syklene et par uker før start. Jeg var bortom Petter og prøvde én tur, og da tryna jeg tre ganger. Og da vi pakket, sykla vi en liten tur. Da tryna jeg over styret og ned i et kumlokk. Da ble jeg faktisk litt skeptisk til hvordan det skulle gå. Men det er som med alt annet, én ting av gangen. Og de er jo laget for å sykle på, de er ikke en suvenirgjenstand.

– Jeg synes det er merkelig at folk tenker «Trondheim - Oslo, det går ikke». Det er jo bare å sykle! konkluderer Aleksander.

– Når du får treninga på de her, så er det ikke som vanlig sykkel, selvfølgelig, de er ikke noen fartsmaskin, men du kommer deg framover.

Les også: Dra på ferietur uten flyskam

Med kun ett «gir» blir det en del pusting og pesing i oppoverbakkene. Reaksjonstiden er også treigere, når du må komme deg rett i posisjon før du kan bremse. Å time lyskryss-stoppene med presisjon, er avgjørende. Og når bratte oppoverbakker fører til at sykkelen brått stopper, da gjelder det å lande et kontrollert fall ut mot grøfta og unngå en «kælving» inn i motgående veibane.

– I går velta Petter inne på Lilleputthammer. Det er jo verdens mest komiske ting, for du faller jo så høyt, ler Aleksander, før han bryter ut i et høylytt «Oioioioioi AU! Au!», antakelig på grunn av en bakke og et forsøk på bråbrems.

«Det er skummelt når det er seint, vi er slitne og en mister fokus», skriver Aleksander Gamme i dette innlegget. Foto @aleksandergamme
«Det er skummelt når det er seint, vi er slitne og en mister fokus», skriver Aleksander Gamme i dette innlegget. Foto @aleksandergamme

MØTER GODE HJELPERE 

Hvordan blir dere møtt av bilistene på veien?

– Jeg tror 99,4% synes det er en attraksjon og at vi får litt slækk for at de må ligge bak oss noen meter. Og så er det én og annen i Tesla eller BMW som veiver litt oppgitt...

Hva har vært høydepunktene på turen? 

– Alle folka, roper Petter inn fra siden.

Fem minutter tidligere hadde noen møtt opp med flagg, og før det hadde en barnehage hadde samlet seg og heiet dem videre. Kvelden i forveien hadde noen fremmede spandert Krone-Is. 

– Men vi får jo ikke stoppet og prata med alle vi vil heller, for da ville turen tatt så mye lenger tid.

Dovrefjell løftes også frem som en av de fineste strekningene på turen. Sykkelkompisene stod opp grytidlig, hadde veien helt for seg selv og cruiset i morgenlyset.

– Det er kanskje slemt å si det, men de topp tre mest komiske kælvingene til Petter... De går det ikke an å sammenlikne med! legger Aleksander til.

Turen skal vises på God sommer Norge på TV2 senere i sommer.

Video: Aleksander Gamme / @aleksandergamme

ANKOMMER OSLO FREDAG

Duoen har nå kommet frem til Jessheim, hvor de har lagt inn et velfortjent milkshake-stopp. De regner med å være fremme i Oslo fredag ettermiddag. 

Hva skal dere gjøre når dere kommer i mål?

– Nei, jeg skal jo egentlig hente ungene jeg, da. Så jeg burde jo egentlig være ganske uthvilt og klar for mye leven. Vi tenker å kanskje trille ned på Oslo S og se om vi treffer noen fra rusmiljøet der, siden vi har hatt en innsamling gående underveis. Men vi forventer ikke at det skal være noen stor mottakelse når vi er fremme, altså, ler Aleksander.

– Men avslutningen på turer... Det er jo ikke det som er høydepunktet.

Publisert 28. juni 2019 kl 12.30
Sist oppdatert 28. juni 2019 kl 12.30

Relaterte artikler

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen