/ Sykkel

Hvilken sykkel går du for?

Sykling har aldri vært mer i skuddet enn nå, men hvilken sykkel skal du velge? UTEs sykkelekspert Sjur Melsaas guider deg gjennom jungelen.

Sist oppdatert: 21. februar 2017 kl 16.27
TRENDY: Skal du unngå bomkjøp av sykkel bør du lese deg opp på årets trender. Foto: Kristoffer H. Kippernes
TRENDY: Skal du unngå bomkjøp av sykkel bør du lese deg opp på årets trender. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 10 minutter

En smekker racer til landeveien, en fatbike som tar seg fram over alt eller en lastesykkel med plass til hele ungeflokken? Sykkelbutikkene er fulle av lekre linjer og gjennomtenkte løsninger for sykling til konkurranse, lek, transport og daglig bruk.

Vi har satt sammen en oversikt over noen av syklene som finnes på markedet. Noen kategorier flyter sammen, mens andre står i sterk kontrast til hverandre. Uansett er det lurt å gjøre en god jobb med å sette deg inn på hva du ønsker å få ut av syklingen din før du kjøper sykkel. En elegant bysykkel vil ikke være så morsom i et enduroritt, men det er fullt mulig å kople sammen flere bruksområder om du er etterrettelig i kjøpsprosessen. Det å kjøpe sykkel i dag langt mer åpent og spennende enn for bare noen år siden, og det å sykle er like morsomt som det alltid har vært. 

Har du sett denne? SLIK HILSER VI

Landeveissykkel

Ingen steder i sykkelverdenen finner du tyngre tradisjoner eller lengre historie enn i landeveissyklingen. Men stadig flere blir hekta på opplevelsen av å drive av gårde på landeveien i eget tempo, for egen maskin. Kadensen, tråkkfrekvensen, er en meditativ øvelse, og nytes i ensomhet like godt som i selskap. Og enten du har pugget Velominatis regler eller bare har lyst til å komme deg til og fra jobb med litt mer moro enn i bilen eller på bussen, finnes det sykler for deg. Cannondale er en av kjempene i sykkelmarkedet, og har levert sykler til proffene i les grand tours i flere tiår. CAAD-serien deres er alumimumsrammer av beste sort, med solide utstyrspakker.

Årets modell er den tolvte CAAD-rammen i rekken. CAAD 12 Disc Ultegra røper altså det meste i navnet; her får du skivebremser og en Shimano Ultegra-pakke på en klink stiv aluminiumsramme som ikke vil holde deg igjen. Enten du sikter mot Jotunheimen rundt eller Stravarekord til jobben. 

Pris: Cannondale CAAD 12 Ultegra Disc kr 21 500,-

Les også: Sykkelsekken

5.cannondale-caad-12
5.cannondale-caad-12

Sykkelcross

Sykkelkross eller cyclocross er en tilsynelatende merkelig idrett fra områdene rundt Belgia. Nesten like gammel og tradisjonsrik som landeveissyklingen den har syklene sine fra, begås den på helt annet vis. I gjørme, i raskt tempo, og med smale dekk og med nesten like mye løping som sykling. I Norge har sporten ikke blitt så stor, men syklene er supre til transportbruk for deg som ønsker litt mer fart enn det en hybrid gir, men allikevel mulighet for piggdekk eller skjermer, som sjelden funker bra på en landeveissykkel. XXLs husmerke, White, byr på White CX Pro, en rimelig, men allikevel rask crossykkel.

Med knastedekk og skivebremser er den klar for et gjørmete crossritt, men gjør like god tjeneste på grusveier langt inn i marka eller fjellheimen, eller på din daglige pendlerdistanse. For puristene finnes langt dyrere alternativ, men det skal ikke mer til for å komme deg lett og elegant av gårde.

Pris: White CX Pro kr 9 000,-

Les også: Sykkelsafari

6.white-cx-pro
6.white-cx-pro

Langtursykkel

En avart av landeveissykkelen er såkalte langtursykler eller touringsykler om du vil. Ment for deg som synes Trondheim-Oslo bare er en forsmak på Norge på langs, og gjerne tar med telt og primus på treningsturen. Sammenlignet med en landeveissykkel, har langtursykkelen en mer oppreist og komfortabel geometri, med solide rammer og utstyr, som skal tåle rytterens vekt i tillegg til x antall kilo bagasje. Du får med deg mye i en styrebag, stor setebag og en liten rammebag. Skal du ha med deg hele boden og kjøleskapet, finnes store, solide sidevesker som krever kraftige bagasjebærere.

Kona Sutra LTD gjør god tjeneste for begge leire og enda litt. Den utgjør en blanding av cyclocross, touringsykkel og terrengsykkel. Kraftige stålrør tåler dunderoppakning, og Schwalbe-dekkene er ment for lang, lang levetid uten punkteringer. Men sett på et lettere sett dekk, og du har en mer leken turpartner. Som gladelig blir med på lange turer på grus, asfalt, sti eller hva du skulle finne på sette retning over.

Pris: Kona Sutra LTD kr 19 900,-

7.Kona-sutra_ltd
7.Kona-sutra_ltd

Elsykkel

Juks? Visst kappes energibruken ned når du kopler til en 250 watts motor, men argumentene til fordel for elsykler er allikevel mange. Skal du bruke sykkelen til transportbruk, er det største at terskelen for å velge sykkelen fremfor bilen blir så mye lavere. Skal du trene, er fordelen at du kommer deg lengre og høyere på kortere tid. For de fleste vil en standard terrengsykkel være et godt utgangspunkt for elsyklingen. Med det er det mulig å sette på piggdekk for vintersyklingen, og hverken grusveger innover marka eller asfalttravingen til hverdags føles traurig.

Vekten øker nødvendigvis med en motor, men den samme motoren veier opp for dette. Av samme grunn er det mulig å unne seg komforten av en dempergaffel, selv om de fleste turene går på jevnt underlag. Cube Reaction Hybrid HPA Pro 500 har en trivelig pris, men allikevel en av markedets beste motorer, og en trygg utstyrspakke.

Pris: Cube Reaction Hybrid fra kr 24 000,-

Les også: Å sykle på skare

8.cube-reaction
8.cube-reaction

Terrengsykkel

De letteste og stiveste terrengsyklene egner seg best til å sykle om kapp i Birken, men er du mest ute etter lek og moro, er du bedre tjent med å se på noe med en litt annen geometri. Slakere vinkler i rammen, mer vandring i dempere, bedre bremser er alle bidragsytere til at stituren din går raskere, er tryggere og mye, mye morsommere. Terrengsykler kommer i dag primært i to hjuldiametre, 27,5 tommer eller 29 tommer, med unntak av fatbikes.

For å forvirre nyankomne kjøpere ytterligere, finnes begge disse hjultypene i plussutgaver. Det innebærer bredere dekk, opptil tre tommer, som gir mer gripevillige dekk og mer demping fra dekkene. Trek Stache er en slik sykkel, uten demper bak, men med mulighet for både vanlige hjul i 29 tommer, men også massive 29+. Med det klatrer denne opp kneiker godt utenfor din egen komfortsone, og gir en stabilitet og komfort utfor etterpå som om den skulle hatt en liten demper bak. 

Pris: Trek Stache 7 - kr 19 000,-

Les også: Transportsykkel i marka

1.trek-stache
1.trek-stache

Enduro

Vil du ha maks fart og moro nedover, vil du trolig ønske deg en fulldempet endurosykkel. Enduro er en konkurranseform der du også sykler opp, med tidtaking kun nedover. Santa Cruz Nomad er en typisk sykkel for enduroritt, med virkelig slak styrevinkel, masse vandring og utstyr som tåler juling uten at vekten bunner ut. Med over 30 000 kroner for bare karbonrammen er det gitt at dette ikke er det billigste valget du kan gjøre, men samtidig er det en grunn til at dette har blitt en av de mest populære syklene til denne bruken. Rene endurosykler er ikke ideelle til stiturer i flatt terreng, men kan fint gjøre morsom tjeneste i lettkupert terreng også. Men mest valuta for pengene får du om du ferdes ofte i brattere terreng, enten du lar noen ta tiden eller ei.

Pris: Santa Cruz Nomad fra kr 49 000,- for komplett sykkel.

3.-santa-cruz-nomad
3.-santa-cruz-nomad

Fatbike

Fatbikes har på bare noen vintre gått fra å være en kuriositet til å bli allemannseie. Mye kan tilskrives at Norge er et vinterland, og fatbikes tillater sykling på snø uten vinglingen og gravingen som er kjent fra smalere dekk. For de mest dedikerte tjukksykkeltilhengerne gir de nærmest absurd brede dekkene også en god del demping og grep, nok til å glemme vektøkningen og de ekstra kreftene som må til for å svinge. Allikevel er det ikke bare på snø tjukksyklene har noe for seg.

Bikepacking betyr å erstatte storsekken med en sykkel og tilhørende bager, og legge på tur. Om turen innebærer ellterreng med og uten stier, utgjør fatbikes glimrende verktøy, siden fremkommeligheten er uovertruffen. Surly Pugsley er
en klassisk maskin for dette, med sin nøkterne fremtoning. Stålramme, gammelmodige gir-skiftere og en nær total mangel på høyteknologi er perfekt for turer der Murphys lov ligger i bakhodet hele veien.

Pris: Surly Pugsley kr 15 990,-

surly
surly

Elektrisk fatbike

Noen skikkelige kuriositeter må vi ha med i denne guiden, så hva med en elektrisk tjukksykkel? Philippe Starck er et mer kjent navn i designkretser, men han har altså gjort et lite inntog i sykkelverdenen. I samarbeid med den franske produsenten Moustache har han tegnet to fatbikes, Moustache Starckbike, en beregnet for snø, en for sand.

At begge syklene kan gjøre god jobb på begge underlag er nok gitt, men du får i alle fall valget om du vil ha en dempergaffel eller stiv gaffel. Ja, eller hva med et saueskinn til rammen om det skulle være kaldt? Det siste stiller vi oss undrende til, men uansett hvilken du velger, får du i alle fall et samtalemne overalt hvor du ferdes.

Pris: Moustache Starckbike fra kr 39 000,-

Fikk du med deg denne? En ekte sykkelekspedisjon på Hardangervidda 

9.-Philips-Starck_bike_snow_h1
9.-Philips-Starck_bike_snow_h1

Bysykkel

Et mantra i moderne byplanlegging er at man er en syklist fordi man sykler like mye som man er en støvsugerist fordi man støvsuger. Underforstått: Skal man ikke se på syklingen som en isme, det er simpelthen bare en måte å komme seg frem på. Samtidig er det å kjøpe deg en oppusset retrosykkel kanskje den enkleste inngangsbilletten til å være blant de kule folka. Uansett motivasjon, nå er det et vell av sykler som erstatter bil og busskort i hverdagen. Er du opptatt av stil i tillegg til selve sykkelopplevelsen, er Dapper på hippeste Grünerløkka verdt et besøk.

Pelago Brooklyn er en stilsikker damesykkel som vil passe like godt utenfor din lokale kafé som i en femtitallsfilm. Oppreist sittestilling er komfortabelt, men samtidig har den åtte gir i baknavet til oppoverbakkene. I tillegg vil sykkelnerder applaudere når de ser den ærverdige Brooks B17S-sadelen.

Pris: Pelago Brooklyn kr 9 195,-

Les også: Sykkeltur

10.pelago_brooklyn_1
10.pelago_brooklyn_1

Lastesykkel

Om du trenger mer plass for å overleve hverdagen, er lastesykkel tingen. Her er det mye å velge mellom, men grovt sortert kan du velge mellom to- og trehjulinger. Tohjulingene kan vises med de to kanskje mest populære modellene; Bullitt, der barna eller bagasjen sitter foran deg, eller Surly Big Dummy, som er som en vanlig sykkel. Bare med litt lang bakende. Har du barn, er det fint å ha dem foran deg, så det er lettere å prate med dem og eventuelt stoppe krangling. Samtidig gir Surly en sykkelopplevelse som likner den du er vant til fra syklene du har hatt tidligere.

Pris: Bullitt fra kr 23 900,-
Pris: Surly Big Dummy kr 19 900,-

Gronn-sykkel
Gronn-sykkel
11.bullitt
11.bullitt

Trehjuling

Ellers kan du ta skrittet til en trehjuling. Støtten fra et ekstra hjul virker kanskje overflødig, men på vinterføre og i sakte fart er det en stor komfort. Velger du en modell med elmotor i tillegg, er det ingenting å si på farten. Butchers&Bicycles holder til i sykkelbyen København med en unik trehjuling.

Forhjulene er festet til rammen a ledd, og lener seg inn i svingene. Med det slipper du å føle deg som ekstremsportutøver om du glemmer å bremse ned til gangfart før svingene. Prislappen er til å skvette av, men husk: Disse syklene er ikke ment for å erstatte andre sykler, de er ment for å erstatte bilen.

Pris: Butchers&Bicycles fra kr 54 900,-

Les også: Finn en passende sykkel

13.butchersandbicycles
13.butchersandbicycles
Publisert 14. juni 2016 kl 10.57
Sist oppdatert 21. februar 2017 kl 16.27

Relaterte artikler

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen