GROVIS: Ridley har et litt røffere preg enn mange av de andre syklene, her er mye inspirasjon hentet fra selskapets krosslinje.
X-TRAIL ER RIDLEYS NYESTE SATSING, en sykkel de selv sier skal være en blanding av tre sykler, uten å spesifisere nærmere.
Denne modellen er satt opp med full ultegragruppe, felger fra Ful- crum og brede grussdekk fra Challenge.
Ridley har også satt på et flott 4ZA-styre med bakoverbøy for avslappet sittestilling i klatringene, og en bukk som er grunn og med god geometri.
Endelig følger husmerket til Ridley med i timene. Rammen er selvsagt i karbon, og hjulene er festet med gjennomgående akslinger.
BRA: Ridleys husmerke 4ZA byr sjelden på det store, men på X-Trail er styret skikkelig bra.
Utseendemessig ser sykkelen stor og treg ut, og det er også den sykkelen i testen som er grovest skodd, dekkene har hele 38 mm bredde.
Derfor er det en sann glede å sette seg på denne sykkelen og bli overrumplet av hvor rask og morsom den er.
Der Canyon er testvinneren på asfalt og hard grus, er dette testvinneren på grus og grov grus. De to syklene er nesten identiske i kjøreopplevelser, Ridleyen er bare skodd for grovere turer og har muligheter for bredere dekk.
Vi føler vi sitter inne i sykkelen snarere enn oppå, og vi sitter fremme på sykkelen, invitert til høy fart. Den akselererer raskt og den er presis i styringen.
Særlig nedover er dette sykkelen vi liker aller best, det var på nettopp denne vi satte oss for å sette rekorder i utforkjøringene.
PASSER FOR: Det som vil ha en rask og mor- som sykkel til grusturer i skogen og på fjellet.
Den er så stabil og trygg nedover at vi slapper mer av og ser lenger fremover. Vi sitter komfortabelt både på hendlene og i bukken.
Ridley har balansert rammens egenskaper, dekkbredde, styreform og utveksling nærmest perfekt.
Den er ikke testens aller beste klatrer, men den er en av få som har bred girutveksling med lette klatregir.
Det er ingen kjøreegenskaper vi savner hos X- Trail, men noen mangler har den. Ikke alle er fan av slangeløst oppsett, men å ta fra forbrukeren muligheten på en sykkel i denne prisklassen er en kardinalfeil.
Ridley glimter sjelden til med flott design, også her er det lite som fanger oppmerksomheten vår.
KJAPPIS: Challenge Gravel Grinder lever opp til navnet. Dekket ruller kjapt på grus, og fungerer veldig godt på asfalten også.
Men så er det nå en gang sånn at sykler skal brukes knallhardt, ikke stirres på. Vi får ikke nok av råskapen til Ridley X-Trail, vi har lyst å kjøre mer, lenger, fortere og prøve nye ting.
Sykkelen deler førsteplassen med Canyon Endurace, men X-Trail er bedre på grus og kjerreveier, altså litt lenger til høyre på eventyrskalaen.
Skal du vinne et grusritt, eller liker du som oss bare å gjøre det samme på langturene i skogen som på asfalten, altså spurte på skilt og kjøre fra kompisene i bakkene, er X-Trail testens beste verktøy til det.
NETT: Den nye flat mount-standarden gjør hele bremseopphenget til en mer diskré affære. Ridley har selvsagt tatt det i bruk.
PRIS: 37990 kroner VEKT: 8,88 kilo STØRRELSE TESTET: 58 cm IMPORTØR: Racingdepot
PLUSS: Gjennomgående akslinger, flott vaier- føring, perfekt utveksling, godt sete, morsom og offensiv sykkel. MINUS: Verken slangeløse dekk eller felger, kan godt jobbe mye med designet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.