MODIG: Genesis’ blåfarge synes veldig godt, og vi kan ikke annet enn å synes det er skikkelig stilig.
VI HAR STORE FORVENTNINGER til britiske Genesis Datum 20, storebroren Datum 30 er titul- ert både «årets eventyrsykkel» og «årets sykkel» av flere nettsteder.
De to modellene har nemlig samme ramme. Genesis slo seg opp på moderne stålsykler, og Datum er bare deres andre karbonmodell.
Alle strømper og vaiere er tredd gjennom rammen, noe som gir et flott helhetsinntrykk.
Sykkelen er utstyrt med en full 105-gruppe, med Shimanos nyeste bremsekalipere av typen flat mount. Genesis sier selv 35 mm brede dekk er maks, men vi får fint 40 mm brede dekk inn i ramme og gaffel.
Sykkelen er også klargjort for bruk av skjermer, og med 35 mm dekk har du fint plass til 45 mm brede skjermer.
Også Datum har et styre med «flare», men såpass lite at det her fungerer etter hensikten.
KABELKAOS: Her burde Genesis fått til en langt penere og mer ryddig håndtering av strømper og vaiere.
Genesis selv definerer Datum 20 som en kom- fortabel landeveissykkel og grusracer. Genesis er kanskje litt moderate, men ekstremt treffsikre i sin egen beskrivelse.
De har tatt alle egenskapene fra en bunnsolid landeveissykkel, gjort dekklaringen litt større og stabiliteten litt bedre, og sluppet løs Datum.
Dette er en sykkel som ikke skårer maks på noe, men som leverer til fem i snitt. Det vi liker al- ler best med modellen er at den er sabla behagelig å sykle på.
PASSER FOR: Alle som vil ha en sykkel like god på asfalt som på grus. Dette er en svært god all-rounder.
I direkte sammenligning med GT Grade, sykkelen som er nærmest i testen, er den vesentlig mer behagelig. Den har også et veldig godt skyv i bakkene, den føles helt bankers både ved stående og sittende klatring.
Sykkelen er også god når vi ligger i bukken og langer ut. Her er styret relativt grunt, og det lille som er av flare fungerer etter hensikten.
Vi legger også merke til kartdetaljene på styre og stem, det er gøy med det lille ekstra å diskutere etter langturen. Både Genesis og GT skal ha kudos for et taktisk klokt dekkvalg.
De 32 mm brede Strada- dekkene fra Clément ruller godt på både asfalt og grus, og de små, myke sideknastene gir godt feste også om det er litt løst underlag oppå grusen.
LEKKERT: Topografiske detaljer går igjen på styre, stem og setepinne, og er en lekker designdetalj.
Noe minus å hente hos Genesis? Vi skjønner ikke helt hvorfor de har droppet gjennomgående aksling bak, dette er fremtiden både for landeveis-og eventyrsykler.
Strømpene er heller ikke pent presentert, og hjulene er litt billige. Genesis Datum 20 er en bunnsolid eventyrsykkel, den må kun se seg slått av to virkelige verstinger.
Har du 25000 kroner og lyst til å utvide din sykkelhorisont bør sykkelen fra merket oppkalt etter bibelens eldste bok stå øverst på listen.
SVAKHET: Genesis har gjort veldig mye bra, men vi er skuffet over at de ikke har gjennomgående aksling bak.
PRIS: 24999 kroner VEKT: 9, 46 kilo STØRRELSE TESTET: 58 cm IMPORTØR: Friksjon sykkel
PLUSS: Stilige designdetaljer på styre og setepinne, moderne sete med spalte, Svært god ramme, perfekt utveksling, mulighet for tre flaskeholdere, godt styre. MINUS: Billige hjul, verken slangeløse dekk eller felger, ikke gjennomgående aksling bak, ufin presentasjon av strømpene.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.