SPESIELL: Cervélos C3 skiller seg ut med sine lavt plasserte og buede setestag.
CERVÉLO ER ET LITE KANADISK SELSKAP, men de er en av de mest innovative merkene.
De var en av de første til å erklære at «vi må lage sykler til forbrukerne, ikke proffene», og de har allerede lansert flere toppsykler med skivebremser.
I Eventyrkategorien har de både C5 og C3, der C5 er den dyreste varianten. Vi har testet C3 Ultegra, fortsatt dyrt nok. Hele 50499 må du ut med for denne modellen.
SATSER: Cervélo leveres med et anerkjent hjulsett i kategorien, HED Ardennes+ Disc skal være både solid og aerodynamisk.
C3 er i følge Cervélo en opplevelsessykkel laget for asfalt og grus. Sykkelen er bygget opp med en komplett ultegragruppe, med unntak av kranken, der Cervélo trofast holder seg til parhingsten fra Rotor.
Setepinne, styre og stem er som vanlig fra FSA. Alt av vaiere, strømper og eventuelle ledninger er rutet inni rammen, lekkert strupet inn i en liten kanal øverst på underrøret.
Bakbremsen er av den nye flat mount-standarden, og mens vi er bak der, de buede setestagene er umulige å ikke legge merke til. Dette må da være bra!
C3 legger seg til venstre på eventyrskalaen sammen med to andre sykler, den er altså best egnet for asfalt og litt grus. Vi tar den med på vår testrunde i marka, med all slags underlag.
Sykkelen klatrer på det jevne, og den føles normalt kvikk og rask i klatringene. Vi sitter kompakt og godt, og vi har god kontroll på sykkelen.
Vi liker også setet, spalte i midten gjør det behagelig å sitte dypt i bukken. Vi liker også at Cervélo har laget en stabil sykkel i høy fart, dette kommer godt med på norske, kuperte grusveier.
MODERNE: Seter med bred spalte blir et stadig vanligere syn, og mangt et skrukk gleder seg over det.
Cervélo har dog ikke laget en sykkel som leverer til forventningene. I direkte sammenligning med de andre merkene har den ikke samme snert og lekenhet, og det som skuffer mest er at den er hardere enn de andre, både foran og bak.
Verken setepinnen eller rammen demper slik vi etter utseende å dømme tror den gjør, og med 28 mm dekk er det begrenset hvor mye vi kan senke dekktrykket.
Vi testet også med 35 mm grusdekk. Dette gjør sykkelen mye bedre, men det er fortsatt ikke den formen for sprut og finesse vi forventer av en slik utseende sykkel.
PASSER FOR: Deg som er stor fan av merket, som liker å kverne på asfalt og fin grus.
Cervélos største problem er dog prisen, 50499 for en C3 er helt borti natta. Sykkelen har ingen ekstra egenskaper som kan forsvare forskjellen, og vi opererer heller ikke i premiumsegmentet der en må regne med store prisøkninger for små oppgraderinger.
Sykkelen utmerker seg heller ikke på noen sp- esielle områder, dette er bare en rådyr sykkel med gjennomsnittlige egenskaper.
Cervélo har tenkt mye riktig med flere rammebeskyttere og skjermfester, men produktet som helhet er ikke godt nok, selv om prisen synker med 30 prosent.
FLEKSIBLE? Setestagene er laget tynne og buede for å ta av mest mulig vibrasjoner. God tanke, men det fungerer ikke særlig godt i praksis.
RAMME: Cervélo C3
STYRE: FSA Energy Compact 44
STEM: FSA SLK
SETE: Fizik Antares VS
GIR: Shimano Ultegra
KRANK: Rotor 3D30 50/34
KASSETT: Ultegra 11-28
BREMSER: Shimano BR-805
HJUL: Hed Ardennes +Disc
DEKK: Continental Grand Sport 28mm
MAKS DEKKBREDDE F/B: 35mm
SKJERMER F/B: Foran
PRIS: 50499 kroner VEKT: 8,11 kilo STØRRELSE TESTET: 56 cm IMPORTØR: Derby Cycle
PLUSS: Moderne sete med spalte, eksemplarisk vaierføring, gjennomgående aksling, gummibeskytter på kjedestaget, flat mount, kjedefanger, gummibeskyttelse på underrøret, skjermfester. MINUS: Stygg setepinneklemme med skarp skrue, sykkelen har en helt gal pris, bil- lig styretape, bør følge med slangeløse ventiler i denne prisklassen, ikke god nok for prisen, kun 11/28-kassett.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.