SLANK: Ved første øyekast er det lite som tilsier at denne sykkelen har motor. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Trek FX+
Pris: 26.499,-
Vekt: 18,3 kilo
Størrelse på testsykkel: L
Testår: 2022
Nye Trek FX+ er en ny hybrid-elsykkel som skal fungere til allsidig bruk. Den har mange fellestrekk med Trek Dual Sport+ 2 som også nettopp ble lansert, men noen forskjeller er det. Sykkelen er basert på en populær hybridsykkel fra Trek som kommer uten motor og heter FX.
For det første har FX+ 28-tommers hjul med smale dekk, der Dual Sport+ har mindre 27,5-tommers hjul, men med store dekk. FX+ kommer også utstyrt både med heldekkende skjermsett og bagasjebærer, noe som får den til å fremstå som en litt bedre totalpakke for bare en tusenlapp mer enn Dual Sport+. Det er verdt å nevne at Trek opplyser at bagasjebæreren ikke er godkjent for barneseter. FX+ har fine, integrerte lys som kan styres med motorbryteren.
Lett motor, lavere vekt
FX+ benytter seg også av den bakhjulsdrevene Hyena-motoren som står på Dual Sport+2. Motoren sitter i baknavet i stedet for kranken, som er mer vanlig på kraftigere elsykler. Batteriet er pent integrert i ramma, og sykkelen ser til forveksling ut som en helt vanlig sykkel. Men om det er et viktig poeng for deg; her får du ikke tatt batteriet ut av ramma for å lade det. Det kan utgjøre en praktisk forskjell for mange. Du må dermed kunne parkere sykkelen der du ønsker å lade.
Praktisk bruk
Vi har testet nye Trek FX+ sommeren 2022 i Oslo, både til sykling i byen og langs enkle grusveier. Sykkelen har blitt brukt på underlag som asfalt, brostein, grusvei og enkle turstier.
Stereotypisk hybridsykkel
Noe av ulempen med elsykler generelt, er at de kan føles litt tunge, dorske og uinspirerende å sykle på. Her har elsyklene med lettvektsmotorer som denne en stor fordel; de føles i stor grad nesten som en helt vanlig sykkel, og er ofte mye kvikkere i responsen. Det gjelder også for Trek FX+, den kvikke følelsen gir oss skikkelig sykkelglede ute på tur. Sykkelen har ikke helt den samme komforten som Dual Sport+2 har med sine store dekk, men føles trygg og ganske så komfortabel selv om asfalten blir litt rufsete.
Sittestillingen er oppreist og gir deg god oversikt i trafikken og bybildet. Bryteren på venstre side av styret er godt utformet, og tommelfingeren finner naturlig veien til panelet for å skifte motor-nivå. Motoren har tre assistansenivåer, hvor det laveste nær sagt jevner ut egenvekten til sykkelen, og nivå to gir deg litt ekstra gass. Nivå tre er åpenbart kraftigst, og kan være fint å bruke i de bratteste bakkene. Vi erfarte at batterikapasiteten sank ganske drastisk ved flittig bruk av dette nivået.
Om du vil like en slik sykkel har også litt med mindset å gjøre; hvis du synes det både er gøy og viktig å tråkke på selv for å få litt mosjon, er denne typen sykler helt geniale. Hvis du derimot skal kjøpe elsykkel med den intensjon å tråkke minst mulig selv, vil vi anbefale deg å se på en fullkraftsmotor. Fordi:
Det butter litt i mot når vi kommer inn i de bratteste bakkene. Små, korte kneiker går greit, men hvis du må tråkke bratte motbakker over lengre tid, vil du merke en stor forskjell mot tradisjonelle fullkraftsmotorer fra f.eks Bosch og Shimano. Dette vil gjøre seg gjeldende mer og mer, jo tyngre du selv er.
Som vi har beskrevet i testen av Dual Sport+ 2, føles også denne motoren litt lite raffinert. Det er noe man venner seg til, men her mner vi det ligger et litt uforløst potensial. Det mest utpregede eksempelet på dette, er hvordan motoren reagerer når man møter fartssperren på 25km/t. I partier hvor man ligger akkurat rundt denne hastigheten, oppleves motoren litt rykkete. Det positive er at motoren er veldig stillegående.
Vi fikk dessverre mye ulyd fra baknavet i vår sykkel. En høy hvinelyd som hørtes ut som gummi mot metall lagde langt mer støy enn lyden fra motoren.
Men hva med rekkevidden?
Rekkevidde på elsykler er som rekkevidde på elbiler; den bestemmes av en rekke faktorer, og det er ofte vanskelig å gi et fasitsvar.
Trek oppgir inntil 55 kilometer på et fulladet batteri - noe vi selvfølgelig måtte teste ut. Så vi satte motoren på assistansenivå 2 (som vi beholdt gjennom hele turen), og dro ut på en testrunde gjennom Oslo by. Vi syklet en tur på 35 kilometer i kupert terreng, med til sammen 540 høydemeter. Akkurat når vi svingte inn foran oppgangen hjemme, begynte batteriet å blinke på det laveste nivået. Bruker du nivå tre på motoren vil det selvfølgelig vare kortere, bruker du nivå 1 vil du følgelig få lenger rekkevidde.
Mest til by
Trek FX+ er kvikk og rask, og først og fremst en elsykkel som egner seg til sykling langs asfalt, selv om den kan tåle en og annen tur på grusvei. Med bagasjebærer, skjermsett og integrerte lys er den ganske så klar til jobbsykling rett ut av eska.
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
Syklisten som tenker at det kunne vært greit å ha litt ekstra motorhjelp i blant, men som gjerne også vil tråkke på en del selv.
Trek FX+ er en super elsykkel hvis du vil ha litt ekstra motorhjelp i motbakkene når du sykler til og fra jobb, eller på tur. Dette er en imponerende innstegsmodell hvis du ikke har behov for stor og kraftig motor.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: Aluminium
Styre: Bontrager Aluminium
Stem: Bontrager Aluminium
Setepinne: Aluminium
Sete: Bontrager Sport
Antall gir: 9
Girhendler: Shimano Altus
Bakre girskifter: Shimano Altus
Bremser: Shimano M200
Bremsehendler: Shimano M200
Kassett: Shimano HG 200
Kjede: KMC
Kranklager: -
Krank:
Hjulstørrelse: 27,5
Hjul: Bontrager Connection
Dekk: Bontrager H2 Comp 700x40
Motortype: Hyena, 40nm
Batteri: 250Wh
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.