KVIKKAS: Med lav egenvekt er Trek Dual Sport+ en kvikk elsykkel. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Trek Dual Sport+ 2
Pris: 25.499,-
Vekt: 17,5 kilo
Størrelse testet: L
Testår: 2022
Elsykler kommer nå i nær sagt alle sykkelkategorier, og utvalget blir større for hver sesong. Et klart utviklingstrekk både på elektriske stisykler og elsykler til tur og bruk i byen, er at filosofien rundt type motor i hovedsak er delt i to; Det ene er tradisjonelle fullkraftsmotorer som gjerne har stor batterikapasitet (500-700Wh) og kraftig dreiemoment (60-90nM). Disse syklene veier gjerne et sted mellom 23-30 kilo.
Det andre er såkalte lettvektsmotorer, hvor filosofien er litt annerledes. Her får du mindre batteri (250-350Wh) og lavere dreiemoment (35-50nM) på motoren, men til gjengjeld er vekten på selve sykkelen ganske mye lavere. Nye Trek Dual Sport+ 2 er en sykkel i sistnevnte kategori, og vi har testet nyheten fra Trek.
Elsykkel på budsjett? Denne er billig!
Elsykler koster som regel mer enn vanlige sykler, av åpenbare grunner; man må ha en motor. Men vårt testeksemplar av denne sykkelen er priset til 25 499 kroner, noe er blant de rimeligste vi har testet.
Motoren er levert av en produsent som heter Hyena, og er bakhjulsdrevet, det vil si at drivmekanismen sitter i baknavet. Den har maksimalt dreiemoment på 40 newtonmeter, og batteriet som sitter i rammen har en kapasitet på 250 watt-timer. Kombinasjonen av en motor som sitter i baknavet og et lite batteri gjør at dette er blant de aller, aller slankeste elsyklene vi har testet. Det er verdt å notere seg at du ikke får tatt ut batteriet av rammen for å lade det. Hvis du synes 250 watt-timer høres lite ut, så stemmer det. Trek opplyser at man vil kunne kjøpe en såkalt Range Extender, eller ekstra batteri på godt norsk, til 5399 kroner. Dette vil du da kunne plassere i en flaskeholder på sykkelen og få ekstra rekkevidde.
Sykkelen er sparsommelig utstyrt; den kommer med en støtte, men vi hadde også minimum ønsket å se et heldekkende skjermsett, og kanskje en bagasjebærer. Det sagt, så har sykkelen integrerte lys, som du kan skru av og på med motor-bryteren, og som drives av motorbatteriet. Bra! Vaierføringen er også pent gjort, og er ført internt i rammen.
SKJERMFESTER: Gaffelen har fester for skjermer - vi tenker sykkelen burde kommet med dette påmontert. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
PENT: Batteriet er så kompakt at underrøret på ramma skiller seg lite fra en sykkel uten motor. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
DRIVKRAFT: Motoren i Trek Dual Sport+ 2 sitter i baknavet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Allsidig image
Trek kaller dette en allroundsykkel, og det er mye ved utstyret som støtter opp under det. Den har 27,5-tommer hjul, med solide dekk med bra volum. Dempegaffel får du ikke, men til denne prisen er det like greit; vår erfaring er at du må ganske mye opp i pris på elsykkel for å få en velfungerende dempegaffel. Billige dempegafler øker vekten og har begrenset holdbarhet og funksjon.
Praktisk bruk
Vi har testet Trek Dual Sport+ 2 sommeren 2022. Vi har syklet både i byen og marka, og testet sykkelen på asfalt, brostein og grusveier.
Kvikk og rask sykkel på tur
Trek har valgt å utstyre Dual Sport+ 2 med 27,5-tommer hjul. De små hjulene gir en utrolig kvikk respons fra første tråkk. Dette i kombinasjon med lav vekt gjør at styreresponsen er skikkelig rask, noe vi setter spesielt pris på i bybildet hvor det er mye svinger og retningsendringer. Til transportsykling over lengre avstander kan større 28-tommer hjul ha en fordel - der kan den nye Trek FX+ som ble lansert samtidig som denne ha mye av de samme kvalitetene som Dual Sport +, men med større hjul.
Det Dual Sport+ kanskje mangler litt i stabilitet i høy fart, tar den igjen med god komfort - de store dekkene gjør at små ujevnheter i underlaget går helt greit å treffe. Her er den faktisk et knepp bedre enn FX+.
FINT LØST: Kontrollbryteren til motoren sitter på styret, og er god i bruk. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Enkel motor
Den bakhjulsdrevne motoren fungerer overraskende bra, prisen på sykkelen tatt i betraktning. Det er en gang oftest slik at jo dyrere sykkel, jo bedre motor, og jo bedre sykkelopplevelse.
La oss ta det positive først; motoren føles overraskende kraftig i bruk til å bare yte 40nm, og drar oss opp selv de bratteste referansebakkene vi bruker når vi tester elsykler, som har opp til 20% stigning.
Det skorter imidlertid litt på raffinert følelse, og dette gir primært utslag i to ting; aktivering og drag. La oss forklare: Elsykkelmotorer har gjerne forskjellig respons når du tråkker. Noen responderer umiddelbart, andre tregere. Denne motoren er i sistnevnte kategori, og kraften fra motoren slår inn litt etter du har begynt å trå. Dette gir tydeligst utslag når du har motoren på det kraftigste assistansenivået, og for eksempel skal tråkke løs i en motbakke.
Det andre vi merker, er det samme som vi har merket på sykler med rimeligere motorer som Momas Focus og Momas Ultimate; at motoren fortsetter å dra selv etter du har sluttet å trå.
Mye av dette er selvfølgelig en vanesak, og man kan venne seg til mye. Men vi hadde gjerne sett både en litt kvikkere respons fra motoren, og mer kontrollert pådrag. Trek skriver at det kan komme en app til denne motoren i fremtiden, og hvis denne appen gir deg kontroll over disse parameterne, vil det være en stor fordel.
Bryteren til motoren på styret overrasker imidlertid. Til å stå på en så billig elsykkel er den overraskende bra utformet og har god taktilitet - bryterne har definerte klikk og LED-lysene gir deg grei oversikt. Motoren er også veldig stillegående, hvis det er et viktig moment for deg.
40 newtonmeter gir deg en god del ekstra hjelp, men i de bratteste bakkene merker vi fortsatt en god del forskjell på dette og en skikkelig fullkraftsmotor fra for eksempel Bosch eller Shimano. Vi har også sett nærmere på rekkevidden til batteriet, som er likt på Trek FX+.
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
Hverdagssyklister som i all hovedsak sykler over korte distanser og vil ha en lett og kvikk elsykkel primært til bysykling og som kanskje ikke har behov for den enorme kraften og rekkevidden som elsykler med fullkraftsmotor gir.
Trek Dual Sport+ er et friskt pust inn i elsykkel-sfæren. Den kommer til en imponerende lav pris med en inspirerende og morsom sykkelfølelse. For bare noen hundrelapper ekstra fremstår kanskje Trek FX+ (som har mange likhetstrekk) som et litt bedre kjøp til sykkelpendling. Men skal du ha en rimelig og kvikk elsykkel til å cruise rundt i byen med, kan Trek Dual Sport + være et godt alternativ.
Spesifikasjoner:
Ramme: Aluminium
Gaffel: Aluminium
Styre: Bontrager Aluminium
Stem: Bontrager Aluminium
Setepinne: Aluminium
Sete: Bontrager Sport
Antall gir: 9
Girhendler: Shimano Altus
Bakre girskifter: Shimano Altus
Bremser: Shimano M200
Bremsehendler: Shimano M200
Kassett: Shimano HG 200
Kjede: KMC
Kranklager: -
Krank:
Hjulstørrelse: 27,5
Hjul: Bontrager Connection
Dekk: Kenda, 27,5 x 2.00
Motortype: Hyena, 40nm
Batteri: 250Wh
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.