ALLSIDIG: Vi har testet elsykkelen Trek Allant+ 5. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Trek Allant+ 5
Pris: 35 999 kroner
Vekt: 22,03 kilo
Størrelser: M, L, XL
Testår: 2022
Sykkelprodusenten Trek har for lengst kastet seg på elsykkelbølgen, og har motoriserte sykler i nær sagt alle kategorier fra stisykler til landeveisykler.
Allant-serien består av elsykler til urban bruk, og det er flere modeller å velge i. Vi har testet Allant+ 5.
Kraftig motor
Ved første øyekast så skiller Allant+ 5 seg ut ved at batteriet er utenpåliggende, ikke integrert i ramma som vi ser de andre syklene i testen. Det visuelle kan man mene hva man vil om, men det er både praktiske fordeler og ulemper med det.
Batteriet er lettere å ta av sykkelen for å lade det separat, samtidig som det er mer utsatt for tyveri, søle og knirking.
UTAPÅ: Trek leverer den eneste sykkelen i testen med utenpåliggende batteri. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Allant+5 har Performance CX-motoren fra Bosch. Den har dreiemoment på hele 85 nm og er en knallsterk motor vi kjenner godt fra el-stisykler.
Av utstyr så kommer Allant+ 5 med både skjermer, bagasjebærer og integrert lys. Bagasjebæreren på vår sykkel kommer verken med strikk eller klemme. Men den er solid og robust og oppgitt å tåle 25 kilo. Her kan du fint montere barnesete.
Skjermene er fine, men kunne med fordel dekket enda lenger ned på hjulbuen. Støtten er av den bakmonterte typen, og justerbar. Den holder sykkelen godt stående.
SKJERMER: Skjermene på Trek-sykkelen er fine, men det hadde ikke skadet om de gikk enda lenger ned over bakhjulet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Allant+ har 5 27,5 tommer hjul. Disse er utstyrt med store og fine dekk fra Schwalbe med små knaster. De ruller godt, men gir litt bedre grep på grus og løst underlag enn helt glatte dekk.
Dempegaffel har Trek-sykkelen også – og denne har både justering av kompresjonsdemping, returdemping og en låsbryter i tillegg. Dette gjør det lettere å hente ut potensialet som ligger i demperen, også for syklister med forskjellig vekt.
DEMPING: Trek Allant+ 5 har den desidert beste dempegaffelen i testen. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Drivverket er av den rimeligere sorten – og det billigste i denne testen. 9-delt Shimano-gruppe gir deg nok gir, men vi hadde foretrukket å ha minst 10-delt, slik som på flere av de andre syklene i testen.
BRYTER: Bosch-bryteren er lik som på flere av de andre syklene i testen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Selv om motoren kan kompensere, er det fint å ha flere gir å velge i. I de bratteste bakkene er det også fint med lettere gir enn det vi får på denne, til tross for at motoren drar oss opp de aller fleste bakkene på overbevisende vis.
COMFY: Ergonomiske og myke holker på Trek Allant+ 5. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Praktisk bruk
I testperioden har vi syklet Allant+ 5 både til og fra jobb, på grustur i marka og lengre turer.
Vi merker umiddelbart det kraftige dreiemomentet i motoren på Allant+ 5. Det merkes godt, spesielt ved små akselerasjoner. Men det er spesielt i bratte motbakker, hvor motoren sparker skikkelig fra at vi kjenner det best.
Den har masse kraft og trekker oss lett opp byens aller bratteste bakker. På full kraft trenger vi ikke å legge så mye kraft i pedalene heller.
BYLIV: Det er fint å suse rundt i bygatene på Trek Allant+ 5. Foto: Øyvind Aas
Sittestillingen er godt oppreist, som på de fleste sykler i denne kategorien. Trek Allant+ 5 oppleves som en god del kortere enn andre sykler i tilsvarende størrelse. Testsykkelen er oppgitt å være i størrelse large, men føles mindre enn både Cannondale og Scott. Cannondale-sykkelen er oppgitt til å være en medium.
Lav vekt, litt kort ramme og mindre hjul gjør også at Trek-sykkelen oppleves veldig kvikk og svingvillig. Dette er på godt og vondt – på turer på grus i marka er det andre sykler i denne testen som er stødigere og mer stabil, spesielt når farten blir høy.
SUPRE DEKK: Disse dekkene fra Schwalbe står på et par sykler i testen, og er et strålende alternativ til allsidig bruk. De både triller godt og har bra grep. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Komforten er helt på topp. Store, feite dekk fra Schwalbe i samspill med testens desidert beste dempegaffel gjør at sykkelen tar unna små ujevnheter i underlaget med glans, det være seg små hull i asfalten i sentrum, eller langs grusveier i marka.
Hvem bør kjøpe denne sykkelen?
Trek Allant+ 5 er et trygt kjøp i denne kategorien. Den har en kraftig motor og er komfortabel. En godt fungerende dempegaffel ser vi på som et stort pluss. Den er en super sykkel både til jobb-pendling, til handleturer og til søndagsturer i Marka.
At den er lett gjør den også velegnet for dem som bor i leilighet med trappetilgang.
LYS:Allant+ 5 har lys som drives av motor-batteriet, som de andre syklene i testen. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Alternative produkter
I denne testen deler Allant+5 fellestrekk med både Scott, Besv og Cannondale med sine gode allround-egenskaper.
Konklusjon
Til tross for noen små detaljer vi kunne ønsket endret, kan vi ikke annet enn like Trek Allant+ 5. Fra første tråkk i testperioden var den både komfortabel og morsom å sykle på, og det inntrykket stod seg hele testen gjennom.
Trek Allant+ 5 er et trygt kjøp for deg som vil ha en elsykkel for å komme deg rundt i byen og til og fra jobb. Den er både kvikk og effektiv.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.