RASK ELSYKKEL: Vi har testet Specialized Vado SL 5.0 - en litt annerledes elsykkel. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Specialized Vado SL 5.0
Pris: 51 499 kroner
Vekt: 15,66 kg
Størrelser: S, M, L, XL
Testår: 2022
Specialized har en rekke elsykler i forskjellige kategorier. Vado er navnet på syklene som er tiltenkt urban bruk, og det er to forskjellige typer sykler, Vado og Vado SL.
Vi har testet sistnevnte, nærmere bestemt Vado SL 5.0. 4.0-modellen hadde vært mer direkte sammenlignbar på pris, men det var altså denne modellen som var tilgjengelig, og den lar oss uansett teste konseptet, for denne sykkelen skiller seg litt fra de andre i testen.
Teknisk
SL 1.1 motoren som står i denne sykkelen har vi testet før, men da på en terrengsykkel. Er du interessert i en utdypende artikkel om den kan vi anbefale vår test av Specialized Turbo SL. Men kort fortalt, så skiller motoren seg litt fra de andre i testen på tre punkter:
- Den har mindre batteri, både fysisk og på vekt.
- Den har litt mindre dreiemoment
- Den er vesentlig lettere
På grunn av den litt alternative måten å tenke rundt motor- og rammeintegrasjon på, veier altså Vado SL over 10 kilo mindre enn flere av syklene i testen.
Motoren er sømløst integrert på sykkelen – her har Specialized lenge vært helt i forkant av utviklingen. På toppen av overrøret sitter styringsenheten, hvor du både skrur motoren av og på, og kan justere assistansenivået.
Oppe ved styret sitter en computer med display, som gir deg all relevant informasjon som assistansenivå, watt, distanse etc. Denne kan lett tas av.
Specialized har sin egen app til motoren, kalt Mission Control. Her kan du legge inn flere elsykler fra Specialized hvis du har det. Her får du tilgang til å finjustere hvordan de tre forskjellige assistansenivåene skal være.
Du kan justere både akselerasjon og makskraft i tillegg til graden av kraft du selv må legge ned i pedalene for å hente ut motorens makskraft.
Appen opplever vi som både intuitiv og enkel i bruk. Når du først har satt opp motoren slik du vil ha den, er det lite behov for å ha appen og mobilen framme. Ønsker du det kan du bruke appen som en turlogg, alá Strava.
Du kan også planlegge turer med appen. Gjør du det vil appen og sykkelen beregne hvor mye batteri og motorkraft du kan bruke til en hver tid, for å sikre at du ikke går tom.
Vado SL har et mindre batteri enn de andre, men det er verdt å nevnte at du kan kjøpe en såkalt Range Extender – et ekstra batteri som du setter i en flaskeholder på sykkelen, og kobler til motoren med en kabel. Range Extenderen koster 4399 kroner, og du må ha en kabel til 499 kroner.
Av utstyr ellers, så har Specialized selv stått for de fleste kontaktpunkter som styre, holker, sete og setepinne. Drivverket er en miks av Shimano SLX og XT-komponenter. Dette reflekteres også i den litt noe høye prisen.
Dette er komponenter med bedre finish og funksjon enn de rimeligere Shimano-delene på de andre syklene. De er også med på å holde vekten på sykkelen lav.
Sykkelen har hjul- og dekkdimensjonen 700c x 38 mm, og dekkene er av de smalere i denne gruppetesten.
Praktisk bruk
Vi har testet elsykkelen Turbo Vado SL 5.0 på korte og lengre turer både på asfalt og grus.
En rakett
Specialized Vado SL 5.0 føles annerledes enn de andre syklene i testen allerede fra første tråkk. Den lave vekten gjør at både med lavt og høyt nivå av motorassistanse føles akselerasjoner raskere og enklere.
Den lave vekten veier også i stor grad opp for at motoren ikke føles like kraftig som for eksempel Bosch sin toppmodell.
Selv om alle motorene nå har blitt bedre på overgangen der motoren kutter støtten på 25 km/t, så er er SL-motoren i samspill med den lave vekten på denne sykkelen med på å gjøre den så godt som sømløs. På akkurat dette er Specialized-sykkelen best i klassen.
Med en motor som på papiret er litt svakere enn de andre i testen, var vi spent på hvordan motbakkene skulle gå. Men her overrasker Vado SL igjen.
Med en vekt på nesten halvparten av andre elsykler i samme klasse, er det færre kilo som skal dras oppover, og selv i de bratteste motbakkene på rundt 15-18% stigning sklir sykkelen overraskende bra oppover.
På rene sykkelegenskaper er også Vado SL 5.0 i særklasse. Den føles veldig stram, med det mener vi at sykkelen virker å være solid skrudd sammen med kvalitetskomponenter. Her er det verken rakling i vaiere eller skrangling fra skruer.
Det skal sies at vår testsykkel kom levert uten skjermer og bagasjebrett. Det er oftest disse delene som skrangler mest på slike sykler som vi tester her.
Vado SL 5.0 er ganske skarp i håndteringen, men føles ikke nervøs. Vi får litt den samme følelsen som vi får på enkelte grussykler og komfortracere – en rask, men effektiv opplevelse.
Vi sitter litt mer framoverlent og aggressivt, og sykkelen føles ekstremt inspirerende å sykle på sammenlignet med de andre syklene i testen.
Dekkene er blant de aller smaleste i testen, og komforten er ikke helt på topp sett i sammenheng med den stive og harde rammen. Men i front har Specialized montert en oppfinnelse fra tur- og landeveissyklene sine: Futureshock-demper.
Futureshock er en slags demper, som sitter under styret, over toppen av styrerøret. Denne er laget for å ta unna må støt fra underlaget når du sitter og tråkker, uten at den skal gi nevneverdig etter når du selv reiser deg i pedalene og tråkker i motbakker.
Og selv om det totalt sett er andre sykler i testen som er mer komfortable, hjelper Futureshocken absolutt på Vado SLs evne til å spare hender og kropp for slag og vibrasjoner.
SLX-komponentene på girsiden kjenner vi fra terrengsyklingen, og disse er skarpe og presise. Bremsene virker solide og tar ned farten på en tillitvekkende måte.
Vado SL 5.0 gir oss en litt forfriskende opplevelse av hva en elsykkel kan være. På samme måte som på terrengsyklene har Specialized dyttet utviklingen i en retning hvor vekten kan holdes nede, men fordelene med motor ivaretas.
Den har sin klare dreining mot raske og effektive turer – er du mer opptatt av komfort og litt rolig tempo bør du se på andre alternativer.
Hvem bør kjøpe Specialized Vado SL?
Vado SL er en av de morsomste elsyklene vi har prøvd. Den motbeviser myten om at elsykler bare er tunge og kjedelige, og selv om den skiller seg litt ut i denne testen er ikke det med et negativt fortegn. Er du ute etter et effektivt transportmiddel som også gir sykkelglede er Vado SL et suverent redskap.
Alternative produkter
Akkurat i denne sjangeren sykler har vi ikke prøvd noe lignende, men vi har testet SL-utgavene til Specialized på terrengsiden, som Turbo Levo SL, og Kenevo SL.
Andre merker har lette landeveislignende sykler som kan dekke noe av det samme behovet som Vado SL. Eksempler er Trek Domane +, Scott Scott Addict Eride, BMC Alpenchallenge m.fl:
Er du opptatt av å ha «alt» en slik sykkel bør ha som skjermer og støtte, ville vi ha sett på EQ-utgaven, som koster noe mer. Her får du med heldekkende skjermer og et lett bagasjebrett.
Om du ikke er opptatt av lav vekt og et så slankt designspråk, har du også «vanlige» Vado, som har en mer tradisjonell elsykkelmotor og 500Wh batteri.
Både Vado, og Vado SL finnes i rimeligere utgaver, men da følgelig med noe lavere utstyrsnivå.
Konklusjon
Specialized Vado SL 5.0 bringer en annen sykkelopplevelse til bordet i denne testen, med en litt annen type motorløsning og lav vekt. Den er ekstremt kvikk og lett, og rett og slett dødsmorsom å sykle på.
Etter å ha rotert på syklene var det nesten litt kjedelig å prøve alt annet etter Vado SL. Høy pris trekker litt ned, men sykkelopplevelsen er også helt spesiell.
Om den litt kresne og erfarne syklisten skal ha sin første elsykkel og er opptatt av både design og lav vekt, kommer du ikke utenom Vado SL.
Spesifikasjoner
-Ramme: Aluminium - Gaffel: Karbon med Futureshock - Styrelager: - Styre: Specialized Stout Mini Rise - Holker: Specialized Body Geometry Contour - Stem: Specialized Stealth - Setepinne: Specialized - Sete: Specialized Bridge - Antall gir: 12 - Girhendler: Shimano SLX Rapidfire Plus - Bakre girskifter: Shimano XT Shadow Plus - Bremser: Tektro HD-R510 - Bremsehendler: Tektro HD-R510 - Kassett: Shimano SLX Hyperglide Plus - Kjede: Shimano SLX - Kranklager: - - Krank: Praxis - Hjulstørrelse: 700c - Hjul: DT Swiss R500 felger på Specialized nav - Dekk: Specialized Pathfinder Sport 38mm - Motortype: Specialized SL 1.1 - Rekkevidde, maks: Opp til 195 kilometer med ekstra batteri - Batteri: Specialized SL1 320 Wh
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.