LEKKER: Specialized Turbo Vado er en stilig elsykkel til allsidig bruk. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Specialized Turbo Vado 4.0
Pris: 45 000 kroner
Vekt: 26,59 kilo
Størrelser: S. M, L, XL
Specialized har satset enormt med penger og ressurser på elsykkelsatsingen sin. Det er det ingen tvil om når du setter deg på Turbo Vado 4.0.
Specialized er en av produsentene på markedet som virkelig har hoppet inn i elsykkel-satsingen for fullt.
Det gjenspeiles også i syklene, og Specialized Turbo Vado 4.0 er en av de råeste elsyklene til hverdagsbruk vi har testet. Men det betyr ikke at den er helt uten forbedringspotensial.
Specialized lager elsykler i flere kategorier, og Vado er sykkelen de mener skal passe for dem som både til sykle til og fra jobb, men som også vil sykle turer.
Sykkelen kommer også i en såkalt step-through-versjon, eller ramme med lavt innsteg, som det også kalles.
Eksklusiv
Specialized lager ikke bare rammen - de lager også motor og mye av utstyret selv. Komponenter som stryre, sete, hjul og dekk er alle fra Specialized. SRAM NX-gruppe med 11 gir har mer enn nok utveksling til allsidig bruk.I front er det en dempegaffel med 80 millimeter vandring, som du kan velge å låse av.
Produsenter har ulik tilnærming til hjulstørrelser på sykler i denne kategorien. På Turbo Vado har Specialized valgt å bruke den litt mindre hjulstørrelsen 27,5 tommer, men med store, solide dekk.
Strøken finish
Det meste av ekstrautstyr er også på plass, og integrert på en pen måte. Det mest iøynefallende er skjermene. Skjermene er både brede og dekker langt nedover både fram- og bakhjul med skikkelige skvettlapper. Å produsere slike skjermer er garantert dyrere enn mange andre alternativer vi ser, men her mener vi resten av bransjen har noe å lære. Å montere for korte skjermer på en sykkel som garantert vil bli brukt i mye regnvær, er ganske meningsløst.
Men - skjermene på denne sykkelen er også så lange at hvis du forserer en høy fortauskant i lav fart, vil framskjermen faktisk skrape ned i kanten. Dette er det greit å være obs på.
Sykkellyktene drives av motorbatteriet. Lezyne-lykten i front er oppgitt til 210 lumen i styrke, noe som fungerer greit til sykling i rolig tempo når det er helt mørkt. På bagasjebæreren bak er et rødt baklys pent integrert i konstruksjonen.
Egenprodusert motor
Våre tidligere tester av både elektriske stisykler og elektriske hverdagssykler har vist at det er spesielt motoren - og integreringen av den som gjør at Specialized skiller seg fra en del andre produsenter. Specialized produserer sine egne motorer, og kan dermed styre integreringen av motor og batteri enda mer selv.
På de elektriske bysyklene er det to motorer som brukes. SL-motoren som står på blant annet Turbo Como SL, og fullkraftsmotoren som står på denne. Motoren har 70 newtonmeter dreiemoment, og et batteri på hele 710Wh. Det er blant de suverent største batteriene vi har testet. Motoren har også en smart startsperre som du kan legge til i appen på smart-telefonen din. Batteriet kan også låses fast i ramma.
Praktisk bruk
Vi har testet Specialized Vado 5.0 i Oslo i vinter- og vårvær, på snøfrie veier og gater uten piggdekk.
Flyvende teppe
Ute langs veiene er det først og fremst følelsen av komfort vi merker oss. Posisjonen du får er oppreist og gir deg godt overblikk i trafikken. De svære dekkene ruller ikke bare raskt, de har også plenty volum, noe som gir godt komfort over ujevnheter på asfalt og grusveier. Her hjelper også dempegaffelen godt på.
Turbo Vado 4.0 føles derimot ikke like kvikk som en del andre konkurrenter. Den er ikke så sedat som for eksempel Turbo Como eller Electra Path Go, men heller ikke like kvikk i følelsen som Turbo Vado SL eller Birk E-Suv. Den er mer stabil i høy fart enn de nevnte, og føles forutsigbar. Den vil fungere veldig godt til turer langs grusveier i marka eller landeveien, så vel som daglige turer til og fra jobb. De som ønsker å tråkke på selv og jage litt, vil kanskje ha mer utbytte av en elsykkel med litt mer aggressiv respons.
Vi stusser litt over setepinnevalget. I likhet med Biltema-sykkelen, som koster vesentlig mindre, har Specialized valgt å utstyre sykkelen med en setepinne med fjæring, som skal gi ekstra komfort. Vi mener effekten av denne er marginal på en sykkel som er så komfortabel ellers.
Dekkene er både store, solide og komfortable. Men om du har planer om å sykle mye langs grusveier, ville vi sett etter en dekk som har litt grovere mønster, for økt grep og kontroll mot underlaget. Med en kraftig motor til rådighet er uansett ikke rullemotstand en nevneverdig bekymring.
Ikke alle parametere kan måles eller vektes mot en enhet. Det som føles spesielt bra med denne elsykkelen, er hvor velkonstruert og godt sammenskrudd den er. Det finnes ikke rakling fra vaiere eller strømper, ingen ulyder fra drivverk, og motoren er stillegående. Kvalitetsfølelsen er helt på topp.
Overlegen motor
En ting er det sykkeltekniske som store dekk for komfort, gode bremser og gir. Men det er motoren som gjør at Specialized virkelig skiller seg ut i våre tester.
Styrebryteren på venstre side av styret føles som en naturlig forlengelse av hånden. Displayet midt på styret er oversiktlig, og kan gi deg den informasjonen du ønsker. Noe av det som er med på å gjøre Specialized-motoren bra, er at selv i fabrikkinnstilling oppfører den seg ekstremt intuitivt. Her er det ikke noe ubehagelig drag fra motoren, og du føler ikke at motoren «løper fra deg» som noen litt mindre sofistikerte motorer kan gjøre.
Verdt pengene?
Sammenligner man sykler i cirka samme prisklasse, er det ikke nødvendigvis det råeste utstyret du får her. Det du betaler for, er i stor grad en motor som er blant bransjens aller beste, og designløsninger som både ser bedre ut og er mer funksjonelle. Dermed appellerer den kanskje mer til følelser enn iskalde regneark over utstyr du får for pengene.
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
Specialized Turbo Vado 4.0 er sykkelen for deg som liker gjennomtenkte løsninger og vil ha full kontroll over motoren på elsykkelen.
Alternative produkter
Det finnes mange gode alternativer til Specialized Vado. Tidligere har vi testet Besv Urban som også er en allsidig elsykkel. Hvis du synes dette er en dyr elsykkel, finnes det rimeligere alternativer i Birk E-One CX og Birk E-Suv.
Hvis du vil ha en litt lettere og kvikkere versjon av Vado, vil vi anbefale deg å lese testen av Vado SL. Den er lik, men likevel annerledes, i form av at den er vesentlig kvikkere.
Konklusjon
Er du opptatt av å kun spare penger, kan vi med én gang slå fast at det finnes rimeligere sykler på markedet som kanskje gir deg mer utstyr for pengene – på papiret. Men det er ikke for å spare penger du kjøper Vado 4.0 - denne sykkelen kjøper du hvis du vil ha en gjennomtenkt, solid og fullt utstyrt elsykkel.
Komforten er super og den har om mulig bransjens beste motor og motorstyring med app. Det koster, men det er verdt det.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: SR SunTour Mobie A32, 80 mm vandring
Styre: Specialized aluminium
Stem: Specialized Flowset
Setepinne: Demping, 40 mm vandring
Sete: Specialized Rivo Sport
Antall gir: 11
Girhendler: SRAM NX
Bakre girskifter: SRAM NX
Bremser: SRAM Level
Bremsehendler: SRAM Level
Kassett: SRAM PG-1130, 11-42t
Kjede: KMC e11S
Kranklager: -
Krank: Praxis 48t
Hjulstørrelse: 27,5
Hjul: Specialized
Dekk: Specialized Pathfinder 2,3 tommer
Motortype: Specialized 2.0, 70nm
Batteri: Specialized U2-710, 710Wh
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.