Ikke alle ser på sykling som mosjon og trening - noen vil bare ha et enkelt transportmiddel og se stilig ut. Da kan det være at Specialized Turbo Como er et godt alternativ for deg.
SKINNENDE: Turbo Como-sykkelen vi fikk på test har en nydelig, rød farge. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Specialized Turbo Como 4.0
Pris: 44999 kroner
Vekt: 28.02 kilo
Størrelser: S, M, L
I en jungel av modeller og modellnavn er det lett å bli forvirret. Så la oss begynne med å plassere denne sykkelen i en kategori for deg.
Vi har testet flere elsykler fra Specialized. Og hvis man begynner i en urbane enden av skalaen, er Como SL det beste eksemplet. I den andre enden av skalaen, finner du Vado, som i større grad er en jobb- og tursykkel, med stort og bredt bruksområde. Turbo Como, som vi har testet her, plasserer seg cirka midt mellom disse.
Lik, men ulike
Utstyrspakken med gir og bremser er nesten identisk med den vi har sett på Specialized Turbo Vado 4.0, og de to syklene har samme motor. Hovedforskjellen ligger i sittestilling og noen andre detaljer.
Der Vado har en mer visuelt klassisk ramme, og tradisjonelt styre, har Como en ramme med mer urban look, og lavt innsteg. Styret er også helt annerledes - Turbo Como 4.0 kommer med et hel-integrert styre med skikkelig oppsving. Kombinert med høyt frontparti gjør dette at du sitter høyt med hendene, og skikkelig oppreist.
Velutstyrt
Turbo Como 4.0 kommer med alt utstyr du vil ha behov for på en slik sykkel, med unntak av lås. Skjermene er bransjens beste, og dekker godt ned over fram- og bakhjul. Den kommer med bakmontert støtte, bagasjebærer med bæreevne opp til 27 kilo, og pent integrerte lys foran og i bagasjebæreren.
Kraftig motor
Turbo Como kommer med den samme, kraftige motoren som Turbo Vado, med dreiemoment på 70 newtonmeter. Den har også det enorme batteriet på 710Wh som gir den meget god rekkevidde. Motoren har også en smart startsperre som du kan legge til i appen på smart-telefonen din. Batteriet kan også låses fast i ramma.
Praktisk bruk
Vi har testet Specialized Como 4.0 i Oslo våren 2022. Den har blitt syklet til og fra jobb, og på rundturer i sentrum. Der har den fått prøvd seg på underlag som sykkelveier, grusveier og brostein om hverandre.
Komfortabel sykling med god utsikt
Selv om denne sykkelen deler mange likhetstrekk med Turbo Vado, er den mest fremtredende forskjellen at du sitter oppreist på Turbo Como, med hendene forholdsvis høyt oppe foran deg.
Med store dekk, dempegaffel og til en viss grad setepinnen med demping er også komforten noe av det beste vi har prøvd. Det er samspillet mellom alle de nevnte komponentene som gjør at brostein, kryssing av trikkeskinner, en og annen fortauskant bare slukes rått unna.
Kraftig motor, stor rekkevidde
Motoren og integrasjonen av den er så god at man nær sagt glemmer at man sitter på en elsykkel. Displayet sitter pent plassert i midten av styret, og kan vinkles for best mulig synsvinkel. Når vi sykler i trafikken hjelper det med godt synlig fargekoding av hvilket assistansenivå man er på.
Bryteren på venstre side av styret ligger godt i hånda, og er lett å betjene. Vi anbefaler deg absolutt å bruke tid på å laste ned appen fra Specialized og prøve din egen tilpasning av motoren. Motoren fungerer bra slik sykkelen blir levert, men kan fungere enda bedre om du tilpasser den til ditt behov. Motorstøy er nesten fraværende på de laveste assistansenivåene, og du merker nesten ikke overgangen der motoren kutter assistansen ved 25 km/t.
Batteriet er på hele 710Wh, og blant de aller største du finner på elsykler. For deg som syklist betyr dette at du har lenger rekkevidde. Det vil også gå noe lenger tid mellom hver gang du trenger å lade opp batteriet.
De integrerte lysene fungerer godt. Baklyset på bagasjebæreren er synlig fra flere vinkler, og frontlykten fra Lezyne gir oss tilstrekkelig med lys om kvelden i et mørkt bybilde. Skal man sykle lenge langs veier uten lys ville vi vurdert en enda kraftigere lykt.
For de rolige turene
Komfortabel, ja. Men kvikk er ikke akkurat et ord vi vil bruke om denne elsykkelen. Como 4.0 trives best når man bare cruiser rundt, og tråkker rolig. Å reise seg for å trå på denne sykkelen føles nesten litt motvillig og kranglete, og den inspirerer heller ikke til å sykle veldig aggressivt. Søndagstur eller rolig cruising til jobb? Ja takk. Jage om kapp med andre jobbsyklister i morgenrushet? Ellers takk.
Den oppreiste sittestillingen gjør at det føles lite naturlig å bøye seg framover på setet for å tråkke på litt ekstra den bratte bakken på jobb-sykkelruta. Det er mer nærliggende å øke motorassistansen et knepp.
Girene er presise, og bremsene er kraftige. Håndtakene på styret gir god støtte - og litt demping i setepinnen gir deg noe ekstra komfort, selv om vi er usikre på hvor stor effekt dette egentlig har.
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
Hvis du ikke er så opptatt av å nå frem i tide eller stress, men først og fremst vil nyte sykkelturen, kan Specialized Turbo Como være noe for deg. Hvis du derimot vil bruke elsykkelen mer som et treningsredskap, finnes det bedre alternativer.
Alternative produkter
Hvis du vil ha en elsykkel med lavt innsteg, men med litt mer framoverlent sittestilling enn denne, kan for eksempel Birk E-One CX være et alternativ. Den er også noe rimeligere. Ellers er Vado i en versjon med step-through rammedesign et alternativ.
Konklusjon
Specialized Turbo Como 4.0 er både praktisk og komfortabel. Den vil passe deg godt om du først og fremst vil cruise til og fra jobb uten å jage om kapp med andre jobbsyklister - og om du vil ta den med på en tur langs grusveier går også det helt fint.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: SR Suntour Mobie A32, 80 millimeter vandring
Styre: Specialized Como
Stem: integrert
Setepinne: Specialized, med fjæring
Sete: Specialized Body Geometry Comfort Gel
Antall gir: 11
Girhendler: SRAM NX
Bakre girskifter: SRAM NX
Bremser: SRAM Level
Bremsehendler: SRAM Level
Kassett: SRAM PG-1130, 11-42t
Kjede: KMC e11S
Kranklager: -
Krank: Praxis 48t
Hjulstørrelse: 27,5
Hjul: Specialized
Dekk: Specialized Pathfinder Sport Reflect 2,3 tommer
Motortype: Specialized 2.0
Batteri: Specialized U2-710, 710Wh
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.