Specialized Como SL er en ekstra lett versjon av Specializeds elsykkel for bysykling. Spørsmålet er - klarer man seg med halvparten av kraften fra en ordinære Turbo Como-modellen?
URBAN: Turbo Como SL fra Specialized er fremfor alt en bysykkel. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Specialized Turbo Como SL 4.0
Pris: 41000 kroner
Vekt: 21,67
Størrelser: S, M, L
Specialized satser tungt på elsykler, og har et stort utvalg. Como er den mest urbane serien, og kommer i to varianter; Como og Como SL. Det er sistnevnte vi skal fokusere på her, nærmere bestemt Como SL 4.0.
SL-motor - hva betyr det?
Selv om utseendet er noe forskjellig, er det i motoren den virkelig store forskjellen ligger. SL er navnet på den lettere og litt mindre kraftige motoren Specialized har i flere av syklene sine. Både Vado og stisyklene Turbo Levo og Kenevo kommer i SL-varianter, som vi både har testet og lovprist tidligere.
Enkelt fortalt betyr SL konkret at motoren leverer litt mindre kraft (35 newtonmeter vs 70 newtonmeter), og har mindre batteri (320Wh vs 710Wh). Oppsiden med dette er selvfølgelig at sykkelen blir vesentlig lettere, og vår erfaring fra andre tester er at motoren ikke føles vesentlig svakere. Som med alle elsykler fra Specialized, kan motoren styres med Mission Control-appen fra Specialized på smarttelefonen din.
Råstilig bysykkel
Visuelt er Como og Como SL ganske like, men sistnevnte har enda litt mykere linjer, og noe mer urbant utseende. Kraftige aluminiumsrør i myke linjer tar seg bra ut. Batteriet til motoren driver også integrerte lys, som sitter på bakskjermen og kurven foran. Alt av vaiere og strømper er pent integrert i det litt spesielle styret, og sykkelen ser utrolig gjennomført ut.
Funksjonelt utstyrt
Til bruk i hverdagen er det meste på plass - Como SL 4.0 kommer både med brede, fine skjermer og bagasjebærer. Foran er det også en stilig kurv i plast - som kan ha opptil 15 kilo bagasje. Kurven er montert på styrerøret på rammen, og dreier dermed ikke dit hjulet svinger, slik noen andre typer kurver gjør.
Specialized har selv produsert mye av utstyret på sykkelen som hjul, dekk og kontaktpunkter, og den kommer utstyrt med Shimano Nexus navgir - her er det kun 5 gir å velge mellom.
Praktisk bruk
Vi har testet Specialized Como SL 4.0 i Oslos bybilde gjennom vinter- og vårmåneder på snø- og isfrie veier og gater, uten piggdekk. Med den praktiske kurven ble den også brukt for å hente pakker på posten.
Oppreist og komfortabel
I likhet med Turbo Como sitter man her godt oppreist, med hendene høyt. I bybildet er det praktisk, du får god oversikt i trafikken. Med de store dekkene er det overraskende godt komfort, selv over brostein og små humper. Det viser at verken dempegaffel eller demping i setepinnen er tvingende nødvendig for å lage en komfortabel elsykkel til allsidig bruk.
Så pen og smart at du glemmer den… eller?
Specialized har satset tungt på elsykkel, og andre tester vi har gjort både av elektriske stisykler og andre elsykler har vist at når det kommer til motorintegrasjon og brukeropplevelse, er Specialized best i klassen.
Det er et kvalitetstegn når en sykkel er så enkel og bra i bruk at du ikke tenker over det. Motoren lager lite lyd, og overgangen mellom full og null assistanse når du bikker 25km/t er så godt som sømløs.
Motoren på denne sykkelen kontrolleres fra en bryter på rammen - det er ikke noen bryter på styret. Det gir et ryddig styreoppsett og understreker det minimalistiske imaget til denne sykkelen - men vi mener den hadde fortjent en styrebryter. Specialized lager uansett bransjens mest kompakte og praktiske bryter, så dette ville ikke vært noe som trekker ned totalinntrykket.
Trenger man bare halve kraften?
Det mest sentrale spørsmålet mange vil lure på med denne sykkelen, er hvordan den «svakere» motoren fungerer. Vi skriver «svakere», fordi det ikke er så enkelt forklart. Motoren har både mindre batteri og mindre dreiemoment, men totalvekten på sykkelen er også lavere. Her er det naturlig å sammenligne direkte mot Turbo Como, som er noenlunde lik ellers.
På vår testrunde i sentrum la vi turen innom flere bratte bakker, og spesielt en kneik på 10-12% stigning. Motoren på Como SL drar deg opp bakken, men du kan ikke regne med å holde like høy fart eller at den trekker med det samme rå momentet som Como.
Et annet, om ikke like vesentlig moment, er egenvekten på sykkelen. 4-5 kilo lavere vekt enn flere av de andre elsyklene vi har testet, merkes. Om du skal bære sykkelen opp eller ned trapper til egnet sykkelbod eller leilighet, er dette faktisk et moment man ikke skal kimse av.
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
Kvalitetsbevisste hverdagssyklister som ikke har det travelt, men først og fremst skal cruise rundt i byen i rolig tempo. De som ikke bare vil ha en bra elsykkel, men også en stilig elsykkel. Sykkelen føles både lett, kvikk og inspirerende å sykle, men har redusert motorkraft, noe som merkes i de bratteste bakkene.
Hvis majoriteten av syklingen din gjøres i bybildet hvor du sjelden sykler bakker på mer enn noen hundre meter, vil denne sykkelen gjøre jobben. Men hvis du er opptatt av å få maskimal drahjelp av en elsykkel, og er vel så opptatt av å komme deg på lengre sykkelturer, og kanskje i marka, finnes det bedre alternativer til den typen bruk.
Alternative produkter
Hvis du liker både utseendet og funksjonaliteten i denne elsykkelen, men er bekymret for motorkraften, vil vi anbefale deg å se på den ordinære Como-modellen. Denne kommer riktignok uten den stilige bagasjekurven foran, men har til gjengjeld bagasjebærer med brett. Turbo Como vil vi si er ganske så mye mer allsidig enn Turbo Como SL. Como SL kommer også i en modell som heter 5.0, som er hakket bedre utstyrt enn denne.
Konklusjon
Specialized Turbo Como SL 4.0 er en råstilig urban elsykkel, som først og fremst egner seg til dem som trenger et effektivt fremkomstmiddel til kortere turer i byen og kan sette pris på at den veier mindre enn andre elsykler.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: Aluminium
Styre: Specialized integrert styre
Stem: -
Setepinne: Specialized aluminium
Sete: Specialized Body Geometry Comfort Gel, 200 millimeter bredde
Antall gir: 5
Girhendler: Microshift SL-SCN05
Bakre girskifter: Shimano Nexus SG-C7000 navgir
Bremser: TRP Flow Set
Bremsehendler: TRP Flow Set
Kassett: Shimano 30t
Kjede: KMC CN-HG71
Kranklager: -
Krank: Aluminium, 40t
Hjulstørrelse: 27,5
Hjul: Specialized/Shimano nav, Specialized felger
Dekk: Specialized Nimbus 2 Sport Reflect
Motortype: Specialized SL 1.1
Batteri: Specialized SL1-320wh
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.