RIMELIG: Momas Ultimate er en rimelig og allsidig elsykkel - vi har testet den til variert sykling. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Momas Ultimate 2022
Pris: 24 990
Vekt: 24,21 kilo (str L)
Størrelser: M, L
Testår: 2022
Momas lager elsykler i flere kategorier; både elsykkel til jobb, el-terrengsykler, el-fatbikes og el-damesykler. Momas Ultimate er en allsidig elsykkel og terrengsykkel.
Med dempegaffel i front og knastedekk har den større potensial for bruk til lengre sykkelturer og turer på grusveier enn for eksempel rene hybridsykler med motor har. Vi skal komme tilbake til hva denne sykkelen er god på og mindre god på.
Sykkelen fra Momas kommer bra utstyrt. Shimano Deore gir er noe av det beste man kan få til denne prisen, og hydrauliske skivebremser er på plass.
Hjulene som er 29-tommer er skodd med et par allsidige dekk fra CST.
Vår testsykkel ble også levert med skjermsett. Skjermene er av den korte typen, slik de ofte er på terrengsykler. Framskjermen festes i krona på dempegaffelen, mens bakskjermen festes på setepinnen.
Motoren er fra Vinka. Den er oppgitt å ha dreiemoment på cirka 100 newtonmeter og batteri på 720Wh.
Momas Ultimate kommer i tre versjoner:
En med Vinka E40-motor på 80nm til 23 990 kroner
En med Vinka E20-motor på 100nm til 24 990 kroner (som vi har testet)
En med Ananda motor på 110nm til 25 990 kroner
Tilfeldighetene vil ha det til at vårt testeksemplar ikke er tilgjengelig i butikk før over sommeren 2022, mens de to andre er estimert leveringsklare i mai 2022.
Praktisk bruk
Vi har testet Momas Ultimate til allsidig bruk. Både jobbsykling/pendling, men også turer med noen avstikkere på enkle skogsstier og grusveier.
Kraftig motor, stort batteri
Som regel er motorene på litt rimeligere elsykler også en god del mindre raffinerte i motorfølelse. Vinka-motoren som vi stifter bekjentskap med for første gang her, overrasker positivt.
Den har realt med dreiemoment og det merkes. Her får du solid drahjelp når du trår i gang sykkelen. Men den oppleves ikke like rykkete som motoren på den andre Momas-sykkelen vi har testet, som heter Focus.
Bryteren ligger godt til på venstre side av styret, men utforming av knappene kunne vært gjort bedre. De er både glatte og nedfelt i bryteren, og oppleves litt upresise å treffe. Med små justeringer kan denne bryteren bli langt bedre. Diplayet er plassert midt på styret, og er oversiktlig. Lysstyrken er helt OK, selv også når sollys treffer skjermen. Diplayet gir deg over resterende batteritid, og hvor mye kraft motoren gir deg. Fra displayet henger det også en USB-kabel som du kan lade tilbehør fra, en funksjon vi også har sett på andre elsykler.
Det er fem forskjellige assistansenivåer på motoren, pluss en modus som heter «Auto». Det er ikke enormt stor forskjell på de forskjellige motornivåene seg i mellom - størst forskjell vil du merke om du går fra 1 til 5. Til allsidig sykling hvor man vil bidra med tråkking selv, typisk jobbsykling, landet vi på at nivå 3 gir tilstrekkelig støtte. På de høyeste motornivåene støyer motoren en god del.
Vi opplever at Auto-nivået gir en litt mer intuitiv og jevn støtte enn nivå 5, noe også informasjonen på displayet bekrefter.
Motoren kommer med et stort batteri, hele 720Wh. Det betyr at du kan sykle lenger mellom hver gang du lader, og at elsykkelen får større rekkevidde. Hvor stor rekkevidden er, vil selvfølgelig avhenge av flere faktorer som temperatur, assistansenivå på motoren etc. Batteriet kan du lade både på- og av sykkelen.
Kvikk og rask
Sykkelfølelsen er kvikk. Selv om sykkelen er tilfredsstillende stabil i høy fart, kan den fremstå litt nervøs til du blir vant med den. Responsen når vi reiser oss og trår i motbakker er god, den føles forholdsvis kvikk, den høye vekten tatt i betraktning.
Dekkene er lettrullende på asfalt. Mange små, tettsittende knaster er en smart løsning for å lage dekk som ruller godt, men som også har godt grep.
Kombinasjonen av dekk med litt volum og dempegaffel i front gjør at Momas Ultimate føles komfortabel i terrenget. Den er ingen fullblods elektrisk stisykkel, men helt enkle stier tåler den greit. Velger du å sette på noen dekk med litt mer volum og litt mer knaster, vil sykkelen tåle enda litt grovere terreng.
Ikke helt i mål
Det er mye som er bra med Momas Ultimate, men noen detaljer mener vi kunne vært løst bedre. Holkene, eller håndtakene som står på sykkelen er skrudd fast til styret. Det er i utgangspunktet en bra ting, men holkene på vårt testeksemplar hadde dødgang mellom gummihåndtaket og skrufestet, noe som oppleves ganske irriterende.
Skjermene som står på er av den korte og enkle typen. De tar unna det verste av gjørme og sølesprut, men vil ikke holde deg helt tørr. Bakskjermen knakk rett av når vi syklet på brostein, og plastikken den er laget av fremstår ganske sprø. En bagatell, og vi håper dette var et engangstilfelle.
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
På én måte ramler Momas Ultimate litt mellom to stoler- den er verken en fullblods elektrisk stisykkel, eller en ren hybrid/jobbsykkel. Men det er kanskje også dens styrke. Det er en klassisk hardtail og terrengsykkel, som med store dekk og dempegaffel har et bredt bruksområde. Denne sykkelen kan være fin for deg som skal bruke elsykkel til sykkelturer på grus i marka, og kanskje noe jobbsykling. Det du selvfølgelig ikke får her som kan være interessant for jobbsyklister, er heldekkende skjermer og bagasjebærer, samt fastmonterte sykkellykter.
Alternative produkter
Hvis du er på utkikk etter en elsykkel som kan egne seg til mye av det samme som Momas Ultimate, men samtidig vil ha heldekkende skjermer og bagasjebærer, kan Cannondale Tesoro være verdt en titt. Den har store dekk og dempegaffel, og avslappet geometri som gjør den komfortabel og trygg, om ikke like snerten som Momas Ultimate.
Konklusjon
Momas Ultimate er en elsykkel som overrasker til denne prisen. Om du er på utkikk etter en jobbsykkel som skal tåle all slags vær må du gjøre en egeninnsats for å finne så gode skjermer som mulig. Til turer langs grusveier i marka vil denne elsykkelen fungere helt fint.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: SR Suntour
Styre: Momas
Stem: Momas
Setepinne: Momas
Sete: Momas
Antall gir: 10
Girhendler: Shimano Deore
Bakre girskifter: Shimano Deore
Bremser: Tektro
Bremsehendler: Tektro
Kassett: Shimano HG-50
Kjede: KMC
Kranklager: -
Krank: Vinka
Hjulstørrelse: 29
Hjul: Joytech nav, aluminiumsfelger
Dekk: CST All Terrain
Motortype: Vinka E20, 100nm
Batteri: 36V 20Ah - 720Wh
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.