Hvis du virkelig ønsker å kutte ned på bilbruken, kan en lastesykkel være et godt alternativ. Vi har testet en variant fra den norske sykkelprodusenten Hard Rocx.
LANG VARIANT: Hard Rocx Funk-E er en morsom transportsykkel med motor. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Hard Rocx Funk-E 8
Pris: 55 000 kroner
Vekt: 25,75 kilo
Størrelse testet: OneSize
Testår: 2022
Cargosykler, eller lastesykler om du vil, har blitt en populær sykkeltype de siste årene, særlig i byer. Med større stabilitet og muligheter for å ta med både barn fra barnehage, matvarer og andre typer bagasje er slike sykler et supert alternativ til bilen i hverdagen.
Slike sykler får gjerne både høyere egenvekt og totalvekt, og i et land som ikke akkurat er flatt er derfor de motoriserte versjonene mest populære, med god grunn. Her har vi testet nettopp en slik, Hard Rocx Funk-E 8.
Hard Rocx er en norsk sykkelprodusent med lange tradisjoner, og lager sykler i flere kategorier. De har også flere elsykler i hybrid- og terrengklassen.
Lang last
Lastesykler kommer i flere fasonger, og Funk-E er en såkalt longtail, det vil si at bakenden er ekstra lang. Rammen er kraftig bygget, og bakenden har påsveiset et stort lastestativ, hvor du kan montere flere typer ekstrautstyr; både vesker, kasser, og et rail-stativ som er kjekt for barn å holde fast i når man sitter på, eller stroppe bagasje fast til. I tillegg er det montert på fothvilere til en passasjer.
Noen andre lastesykler, som Benno Boost, har lengre fothvilere som kan fungere som stativ for enda større sidevesker og gi ytterligere støtte. Her må man vurdere behovet for hvor mye bagasje man har bruk for å kunne frakte med seg, og det er selvfølgelig mulig å montere flere sidevesker på denne longtailen. Barneseter kan også monteres lett på, to av dem faktisk, ved bruk av f.eks Thule sitt EasyFit-system.
Hard Rocx tilbyr selv sitteputer og et rail-system som både gjør det enklere å frakte med seg last. Rails/rekkverk for montering på bagasjebærer koster veiledende 1699 kroner, og sitteputer koster 499 kroner per stykk. I tillegg har ramma en stor bagasjebærer i front, som også kan lastes opp, ved hjelp av lastestropper. Bagasjebæreren bak er oppgitt å kunne frakte opp til 60 kilo bagasje.
Sykkelen er utstyrt med 24-tommers hjul foran og bak, og dekkene har skikkelig volum for komforten sin del.
Utstyrspakken er slett ikke verst, med hensyn til prisen. Shimano-komponenter på drivverk og gir, og enkle men funksjonelle komponenter ellers. Ramma i seg selv har kanskje ikke den råeste finishen vi har sett, men så streber heller ikke denne sykkelen etter å være et designobjekt som for eksempel Canyon Precede:ON er.
Sykkelen kommer for ordens skyld bare i én størrelse. Testsyklisten er 178 centimeter høy og sitter komfortabelt på sykkelen. Er du mye høyere enn 185 centimeter kan sykkelen oppleves som litt liten, men vi opplever Hard Rocx har truffet et greit kompromiss hvis for eksempel sykkelen skal brukes av to personer av litt ulik kroppshøyde.
Lastemotor
Funk-E 8 med en velkjent motor, Shimano EP8, men her i en cargovariant. Den har maksimalt dreiemoment på 85 newtonmeter, og er tilpasset behovene på en slik lastesykkel. På denne sykkelen er den billigste styrebryteren montert, som ikke har det litt fjongere fargedisplayet vi ser på dyrere varianter. Det betyr at du heller ikke får justert motoren med app, noe den litt dyrere varianten tillater. Men i utgangspunktet får du alle de andre positive funksjonene fra denne motoren.
Motoren er utstyrt med et batteri på 630Wh, som burde holde for de aller fleste til bruk i hverdagen.
Praktisk bruk
Vi har testet Hard Rocx Funk E som hverdagssykkel i Oslo sommeren 2022.
En inspirerende sykkelopplevelse
Lastesykler kan kanskje se tunge og kjedelige ut rent visuelt, men fra første tråkk er det ikke akkurat den følelsen som setter seg med Hard Rocx Funk-E. De små 24-tommer hjulene kompenserer godt for både akselavstand og vekt, og gjør at den oppleves ganske så kvikk i bybildet når retningsendringene kommer brått på.
Dette er en sykkel som gjerne kan brukes til jobbsykling, samt levere unger i barnehage eller handle matvarer. Når vi får sykkelen opp i fart, er den overraskende stabil tross de små hjulene, og det selv med en god del vekt bakpå. Vi har testet både med sidevesker med last, og en voksen person sittende bakpå. Styringen er forutsigbar, og vi synes Hard Rocx har truffet et greit kompromiss mellom kvikkhet og stabilitet.
Større hjul gir slakere angrepsvinkel og dermed litt bedre komfort. Men til tross for at Funk-E 8 bare har 24-tommer hjul, veier det store volumet opp for dette. Komforten er ikke så aller verst, og volumet hjelper på når det rister ved ujevnheter som trikkeskinner og små hull i asfalten. Sykkelen har ikke dempegaffel, som for så vidt er en grei prioritering i dette tilfellet. En skikkelig dempegaffel ville dratt prisen ganske mye opp, og en dempegaffel uten økning i pris ville antakelig bare vært en ganske dårlig fungerende dempegaffel.
Holkene er ganske tynne - en super oppgradering vi ville satt pris på her er en variant som kanskje er litt tykkere og med litt mer støtte. Dette er uansett en rimelig oppgradering å gjøre, som en sykkelbutikk bør kunne være behjelpelig med.
Knastedekk er praktisk og gir deg allsidigheten til å også utforske grusveier og bruke sykkelen på turer i skogen. Men om du kun ser for deg å bruke sykkelen i bybildet, ville vi kanskje vurdert å bytte til noen dekk som ruller enda litt bedre.
ENKEL I BRUK: Bryteren og displayet til Shimano EP8 Cargo-motoren er enkelt i bruk. De mest avanserte display-funksjonene får du dog ikke. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
KAN FJERNES: Batteriet kan du ta med deg inn i boligen for å lade hvis sykkelen må stå ute eller i bod. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
BAKSKJERM: Skjermen bak ligger pent plassert under bagasjebæreren, her ligger også ledning til baklyset. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Godt med motor
Lastesykler uten motor kan bli en litt tung sykkelopplevelse, spesielt hvis du laster opp med mye bagasje.
Shimano-motoren oppleves som skikkelig trekkvillig. Den har tre assistansenivåer. Det svakeste nivået er så vidt med på å utjevne den noe høyere egenvekten en slik longtail har, så vi endte opp med å bruke nivå to eller tre i de aller fleste tilfellene. Bryteren sitter godt til på styret, og det er lett å både justere motorkraft og skru lysene av og på.
Det merkes også litt når motoren kutter støtten ved den lovpålagte grensen rundt 25 kilometer i timen. Her har vi opplevd andre motorer som gir litt bedre støtte over kneika. Men det er egentlig ikke det å sykle fortest mulig som er poenget med denne sykkelen, slik vi opplever det. Det beste er å cruise av gårde, kose seg og ta livet med ro, samtidig som man i sykkelfeltet passerer alle bilene som står i kø.
Lysene er pent integrert både foran og bak, men vi hadde gjerne sett at spesielt frontlyset var en anelse kraftigere til de mørkeste dagene.
Dette er noen av de ulike måtene du kan frakte med deg både barn og last på:
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
Hverdagssyklister som er interessert i kvitte seg med bil, eller erstatte mange bilturer med sykkel til handling, levering i barnehage, eller som bare har behov for å frakte med seg en del utstyr. Vi mener det er lurt å tenke gjennom følgende før du kjøper en slik sykkel:
Kan du klare deg med en vanlig elsykkel med sidevesker, eller har du behov for litt ekstra kapasitet?
Vil størrelsen på sykkelen bli et problem hvis du skal ha den inn og ut av bod eller opp og ned trapper?
Alternative produkter
Vi har ikke testet andre cargo-sykler ved publisering av testen, men flere av elsyklene vi har testet er solide og kan fint utstyres med sidevesker for å dekke noe av det samme behovet, som for eksempel Cannondale Tesoro Neo X1, eller Canyon Pathlite:On SUV.
Konklusjon
Hard Rocx Funk-E 8 er først og fremst en veldig praktisk, men også morsom transportsykkel, som for mange kan være en nesten fullverdig erstatning for bilen i hverdagen. Den er både kvikk, stabil og inspirerende, og kan gjøre hverdagssykling med handling og levering i barnehage litt mer overkommelig, til en hyggelig pris. Har du behov for å frakte litt last, kan vi anbefale denne!
SKRUDD: Fothvilerne kan du skru av hvis du ikke har behov for dem. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
TRANSPORTVERSJON: Shimano EP8 er en populær motor å se på elsykler, denne transportsykkelen har en spesialversjon laget for lastesykler. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
OPPSVING: Styret har litt ekstra oppsving, som gir en mer oppreist sittestilling. Det hadde ikke skadet med et kronerør på gaffelen som kunne gitt enda litt mer høydejustering til flere kroppslengder. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: Aluminium
Styre: HRX, 660 mm bredde
Stem: HRX 60 mm
Setepinne: HRX setepinne
Sete: HRX
Antall gir: 10
Girhendler: Shimano Deore
Bakre girskifter: Shimano Deore
Bremser: Shimano MT420
Bremsehendler: Shimano MT420
Kassett: Shimano Deore
Kjede: KMC e10S
Kranklager: -
Krank: Shimano FC-EM600
Hjulstørrelse: 24 tommer
Hjul: Shimano MT400 nav med Alex DP30 felger
Dekk: Schwalbe Smart Sam 24x2,3
Motortype: Shimano EP8 Cargo
Batteri: 630Wh
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.