CRUISER: Electra Path Go er en knakende god elsykkel til urban bruk. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Electra Path Go
Pris: 39 990 kroner Vekt: 25,81
Testens soleklare urbane alibi kommer fra Electra. Merket er eid av Trek, og fokuserer på nettopp urbane og stilige elsykler. Selv om navnet indikerer noe annet lagde Electra tidligere også sykler uten motor.
Electra selges i Norge eksklusivt av Sykkelpikene, som både er nettbutikk og har filialer rundt om i landet.
Bysykkelen
Modellen Path Go er i følge Sykkelpikene en modell de selger mye av. Og det kan vi forstå, for her er det mange detaljer som er på plass: bakmontert støtte, brede og fine skjermer, integrert lås og superlekre lykter fra Supernova som går på motorens batteri.
Selv om Electra Path Go har Performance Line Bosch motor som flere andre sykler i denne testen, har den en litt annen styringsenhet. Midt på styret er et display som også fungerer som integrert holder for mobilen. Slik kan du styre elsykkelen på to måter;
Enten med kun det integrerte displayet. Da har du en liten skjerm som gir deg helt enkel informasjon om hvilket assistansenivå du er på, og rekkevidde og hvor fort du sykler.
Alternativet er å bruke Bluetooth og koble seg til motoren med telefonen. Da kan du plassere telefonen i stativet, og bruke den som display. Da får du langt flere muligheter. Du kan både styre musikk, telefon, og ikke minst få opp navigasjon. Da kan du la Google-maps guide deg rundt i byen enten du skal til stranda, en kafé eller hjem til noen.
Det følger også med relevante ladekabler, slik at du kan lade telefonen mens du sykler, en strøken detalj.
Praktisk bruk
Vi har tatt med Electra Path Go på flere byturer, både lengre turer til stranden, men også korte ærender og jobbsykling. Primært på asfalt, men den har også fått prøve seg på enkle grusveier. Noen lange turer i marka på grus har det ikke blitt, da sykkelen ikke helt innbyr til det.
Skikkelig kos
Electras Path Go er kanskje den elsykkelen i testen med tydeligst tiltenkt bruksområde – bysykling. Gjerne i rolig tempo.
Og vi koser oss rett og slett veldig når vi durer avgårde i bybildet og mot stranda på varme sommerdager. Det svære setet er superkomfortabelt, og setepinnen med demping gjør jobben.
I forkant føles sykkelen litt stump uten dempegaffel, men med så store og solide dekk, kan du kompensere med litt lavere lufttrykk uten å være redd for å punktere.
I motbakkene er det ikke inspirerende å reise seg å trå – det høye og bakoversvingte styret gjør at det i grunnen er best å bare sitte nede og la motoren jobbe. Motoren som er lik den vi finner på kraftige stisykler er i stand til å dra deg opp de bratteste bakkene i byen, uten at du selv må trå så krampene kommer.
Når farten blir høy både på flater og i nedoverbakker, er Electra Path Go superstabil og tillitvekkende. Her er det ingen brå bevegelser eller nervøsitet å spore.
Vi liker godt løsningen Electra har lagt opp til med mobilholder på styret. Har du en moderne smarttelefon vil du få en skjerm som er større enn de fleste integrerte løsninger, og som gir deg godt synlig informasjon.
Navigasjonen hadde vi så-som-så erfaringer med – til tross for at vi fulgte etablerte sykkelruter fra punkt A til B, var ikke alltid GPS’´en enig i at det var riktig, eller raskeste vei. Men det er uansett et stort pluss å ha muligheten for å ha kart oppe på styret når du navigerer deg i bygater, i stedet for å måtte fikle med telefonen fra lomma.
Til tross for gir med clutch-funksjon opplevde vi noe skrangling fra kjedekassen som skal beskytte buksebein fra kjedeolje. Det kan være mulig å justere seg ut av, men like fullt frustrerende når det oppstår. Vi prøvde å stramme skruer, samt flytte litt rundt på kjedekassen uten at skrapingen ble helt borte. Skjermene skrangler også mer enn på de andre syklene i testen. Sykkelpikene opplyser at de er behjelpelige med å justere slike ting.
Hvem bør kjøpe Electra Path Go?
Electra Path Go er en tøff elsykkel med både praktiske og gjennomtenkte detaljer. Til bysykling er den toppen, men har du ambisjon om å kombinere jobbsyklingen med litt treningsutbytte eller ta deg ut på lengre grusturer i marka finnes det bedre alternativer.
Dette er ikke sykkelen du bruker hvis du ha to mil sykkelavstand hver vei til jobb, men er du opptatt av nyte turen til jobb kan du fint bruke Electra-sykkelen til effektiv jobbsykling.
Alternative produkter
I denne testen stiller Electra solo med et unikt alternativ. Men det finnes andre fjonge elsykler som er tiltenkt urban bruk, som for eksempel Cannondale Mavaro, Canyon Precede eller Specialized Turbo Como.
Konklusjon
Electra Path Go er en stilig elsykkel for det urbane miljøet. Her er det mange små og gjennomtenkte detaljer som vil være praktiske, og en kraftig og god motor som virkelig gjør at den kan erstatte bilen, Voi-sparkesykkelen eller trikken for deg i bybildet.
Hvis din primære bruk av elsykkelen er å sykle 2-4 mil til og fra jobb langs gang- og sykkelveier finnes det bedre alternativer i denne testen, men om du bor sentralt til i by, og vil ha en stilig og komfortabel elsykkel, er Electra Path Go et meget godt alternativ.
Spesifikasjoner
- Ramme: Aluminium - Gaffel: Aluminium - Styre: Aluminium - Holker: Electra Townie Custom Ergo Kraton - Stem: Alu - Setepinne: Aluminium, med demping - Sete: Selle Royal Electra Gel Comfort - Antall gir: 10 - Girhendler: Shimano Rapidfire plus - Bakre girskifter: Shimano Deore - Bremser: Shimano - Bremsehendler: Shimano - Kassett: Shimano 11-42 - Kjede: KMC E10T - Krank: FSA, 40t - Hjulstørrelse: 27,5 - Hjul: Aluminium - Dekk: Schwhalbe Super Moto-X 27,5 x 2,4 - Motortype: Posch Performance Line - Batteri: Bosch Powertube 500Wh
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.