Canyon har satt designavdelingen i full sving med sin nye Precede:ON. Vi har testet den rålekre elsykkelen med et urbant og moderne utseende. Og den har noen detaljer vi ofte ikke ser på elsykler ellers.
STRØKEN: Maken til pen sykkel er det ikke ofte vi har testet. Canyon Precede:ON er superstrøken. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Canyon Precede:ON 7
Pris: 37 999/39 999 kroner
Vekt: 25,69 kg
Størrelser: M, L, XL
Testår: 2022
Canyon har tre typer elsykler til bysykling; Roadlite:ON, Commuter:On, og Precede:ON.
Precede-syklene får du både med karbon og aluminiumsramme, og vi har testet sistnevnte. Precede:ON 7 er den nest rimeligste sykkelen i serien.
Det spesielle med Canyon er at du bestiller sykkelen på internett, og får den levert hjem. Hvis du lurer på hvordan det er å motta og montere en slik elsykkel, har vi skrevet en egen sak om det her. For å oppsummere kort: I dette tilfellet er det en smal sak å montere. Sykkelen kommer nær sagt ferdigmontert, alt du trenger å gjøre er å montere framhjulet og setepinnen, og sykle avgårde.
Finish
Når sykkelen er pakket ut og montert, kan vi slå fast at dette er en av de mest strøkne elsyklene vi har hatt inne på test. Her er det knapt en synlig vaierstrømpe eller bremseslange. Både Supernova-lykter og skjermer er pent integrert, og går i ett med sykkelen. Skjermene er brede og dekker langt ned på hjulene. Precede-syklene får du forøvrig med både høyt og lavt innsteg på rammen.
Det helintegrerte og moderne designet er det ikke bare vi som liker. Av de 2022-syklene vi har testet var det denne sykkelen som fikk desidert flest lange blikk fra både bilister og gående vi møtte.
Utstyr
Precede:ON 7 kommer med noe vi ikke ser så ofte på sykler i våre tester; beltedrift. Dette er på ingen måte en nyskapning, men heller ikke veldig utbredt. Fordelene med beltedrift er blant annet at du ikke trenger noen smøring av drivverket, og det skal på alle måter være mer vedlikeholdsfritt.
Det er ikke bare beltedriften som er spesiell - Canyon har også valgt å utstyre sykkelen med et trinnløst girsystem fra Enviolo. Systemet bruker en hendel som ligner på en Gripshift-hendel. Den store forskjellen er at du har ikke definerte klikk på giret - her er det «flytende» nivå på giret du velger.
Bremsene fra Magura har god modulasjon- altså fordeling av bremsekraft når du bremser. Vi opplevde dem ikke som spesielt kraftige, selv om de ble noe bedre med innkjøring etter noen dager. G-One-dekkene har stort volum, og knastene gjør at de har litt større brukspotensial enn rene slicks-dekk.
Motor Bosch er en av de største elsykkelmotor-leverandørene, og på denne sykkelen står det en Performance Line-motor. Den har 65 newtonmeter dreiemoment, og er ikke blant de aller, aller kraftigste.
Vi noterer oss også at Canyon har valgt å utstyre Precede:ON med forskjellig batterikapasitet etter rammestørrelse. Størrelse M kommer med batteri på 500Wh, og L/XL med batteri på 625Wh.
Dette resulterer også i at L/XL-syklene koster 2100 kroner mer enn størrelse M, og at vekten følgelig blir høyere på syklene med større batteri.
Praktisk bruk
Vi har testet Canyon Precede:ON våren 2022 i Oslo. Testingen har foregått langs sykkelveier, bilveier, over brostein og grusveier både i tørt og vått vær.
Lydløs asfaltjager
Precede:ON ser ikke bare stram ut, den føles også slik. Fra første tråkk merker vi at vi har med en nær sagt lydløs rakett å gjøre. Bosch-motoren er stillegående, og drivverket lager nesten ikke lyd overhodet. Det er ingen rakling eller ulyder fra girvaiere eller bremsestrømper, bare susingen fra mikro-knastene på Schwalbe-dekkene høres.
Beltedrift og trinnløse gir - fungerer det?
Mange vil sikkert lure på hvordan beltedriften og det trinnløse giret fungerer. Drivverket er stillegående - og vi tenker lite over at det er et belte som driver tannhjulene. Selve betjeningen av det trinnløse giret er imidlertid litt utenom det vanlige.
Vri-hendelen ligger godt i hånda, men du får ikke vridd deg gjennom hele gir-registeret med bare én bevegelse. Dette blir spesielt tydelig når vi brått kommer inn i en bratt motbakke og vil ha rask tilgang på lette gir, eller triller utfor en bratt utforbakke og raskt vil gire til tyngre gir. Dette er en vanesak, og det føltes bedre og enklere jo lenger ut i testen vi kom. Å bare kunne vri trinnløst mot tyngre/lettere gir lærte vi oss å sette pris på.
Det vi ikke har fått testet, er holdbarheten til både belte, gir og girhendel over lengre tid. Skal du for eksempel bytte til piggdekk for vintersykling, er det litt mer tungvint på dette systemet enn sykler med helt ordinære girsystemer.
Først og fremst effektiv
Gode dempegafler koster mye penger, og ofte er det en fordel om produsentene dropper en middelmådig dempegaffel for å prioritere andre komponenter. Derfor savner vi ikke veldig en dempegaffel på denne sykkelen.
Canyon har valgt å utstyre Precede:ON 7 med store og komfortable dekk, som hjelper på komforten. Den føles likevel ganske så stump og hard - det er ikke den mest komfortable elsykkelen vi har prøvd. Vi valgte å kjøre med forholdsvis lavt luftrykk for å kompensere litt for dette. Det hjalp på komforten over brostein og kryssing av trikkeskinner. Om du ser for deg å bruke din neste elsykkel på turer i marka, vil Specialized Turbo Vado 4.0 eller Birk E-Suv være litt mer komfortabel til slik bruk.
Sittestillingen er oppreist og effektiv, og vi får følelsen av at denne sykkelen trives best når det helst tråkkes på litt. Den er blant elsyklene vi har testet som vi ser for oss typiske jobbsyklister vil like. Precede:ON er mer kvikk og kontant, enn sedat og treig i følelsen. Den føles for så vidt stabil når farten blir høy, men styreresponsen er enormt kvikk - dette brukte vi litt tid på å venne oss til. Den kvikke følelsen fungerer godt i bybildet med hyppige retningsskifter. I høy fart langs sykkelveier og nedoverbakker finnes det mer stabile sykler. Hvis du ikke har syklet veldig mye før, vil det kreve litt mer tilvenning før du blir helt trygg på dette.
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
Canyon Precede:ON 7 er sykkelen for deg som er opptatt av at sykkelen først og fremst skal fungere, men at den også helst skal være litt tøff. Den er mer egnet for effektiv jobb-sykling og bysykling enn lange sykkelturer.
Alternative produkter
Sykler vi synes gir noe av den samme sykkelfølelsen som Canyon Precede, er for eksempel Specialized Vado SL. Vado SL har riktignok ikke en fullkraftsmotor. Hvis du synes Precede:ON er stilig men er skeptisk til beltedrift, får du Precede:ON 5 med vanlige gir til en rimeligere pris, eller den litt dyrere Precede:ON CF8, da med karbonramme.
Konklusjon
Canyon Precede:ON 7 er en råtøff og nyskapende elsykkel som er rask, effektiv og praktisk. Ikke minst er finish og detaljnivå på et helt utsøkt nivå, og den vil passe den norske jobbsyklisten veldig godt. Om du synes beltedrift og det trinnløse giret virker litt for spennende, får du den også med konvensjonelt drivverk.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: Aluminium
Styre: Canyon CP23
Stem: Canyon CP23
Setepinne: Canyon Iridium
Sete: Fizik Essenza
Antall gir: Trinnløst
Girhendler: Enviolo Twist Pro
Bakre girskifter: Enviolo Trekking
Bremser: Magura MT Thirty
Bremsehendler: Magura MT Thirty
Kassett: Gates CDX 24T
Kjede: Gates CDX Belt
Kranklager: -
Krank: Miranda Delta
Hjulstørrelse: 27,5
Hjul: Alexrims felter, Enviolo Trekking/Shimano MT400 nav
Dekk: Schwalbe G-One Allround 2,25
Motortype: Bosch Performance Line
Batteri: Bosch Powertube 500Wh (625Wh på rammestørrelse L/XL)
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.