TURMASKIN: Canyon Pathlite:ON 7 SUV kan brukes til det aller meste. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Canyon Pathlite:ON 7 SUV
Pris: 44 699 kroner + frakt
Vekt: 28,01 kilo (oppgitt), 27,57 kilo (størrelse medium, veid av oss)
Produsent: Canyon.com
Testår: 2022
Det tyske sykkelmerket Canyon som har spesialisert seg på å forhandle sykler direkte til sluttbruker på nett, har en rekke elsykler i sortimentet, alt i fra landeveissykler til grove stisykler, og sykler som denne – en elsykkel til tur og transport.
Tidligere har vi testet Canyon Precede:ON. Der Precede:ON er en elsykkel tydelig myntet på den urbane syklisten, har Pathlite:ON et langt bredere bruksområde.
Klar for tur
Her får du skikkelig grove dekk montert på 27,5 tommer store hjul, dempegaffel og kraftige bremser og solid drivverk fra Shimano. Setepinnen har faktisk både justerbar høyde og innebygget demping. Sånn sett er sykkelen myntet på litt grovere underlag, men du får fortsatt heldekkende skjermer og bagasjebærer med integrerte lys foran og bak som er koblet til motoren. Bagasjebæreren tåler opptil 25 kilo last, så her kan du montere sidevesker og få med deg ting enten det er på vei hjem fra jobb eller på tur.
Det er også verdt å notere seg at Canyon har utstyrt denne sykkelen med en noe spesiell bakaksling – denne er gjenget på utsiden, noe som gjør den kompatibel med sykkelhengere fra Croozer.
SOLID OPPSETT: Vi ser stadig flere dempegafler nå med gode, integrerte skjermfester. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
GROVT: Crossmark-dekkene på sykkelen har både godt volum og gode knaster - fint når du er på ulendt terreng. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
STOPPEKRAFT: Magura-bremsene tar ned farten på en betryggende måte. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Motor og batteri
Motoren er toppmodellen fra Bosch: Performance Line CX. I tillegg har den det flotte Kiox 300-displayet og kontrollbryter på styret. Batteriet er på hele 750wh, noe som bør holde til de aller fleste turene du skal på. Det er også verdt å notere seg at hvis du kjøper toppmodellen av denne sykkelen, Pathlite:ON 9 i tillegg har en ekstra powerpack/batteri fra Bosch som gir deg hele 1000Wh. Akkurat denne modellen, med navnet 7 får du både med vanlig ramme og lavt innsteg, men dette gjelder ikke på alle modellene.
Praktisk bruk
Vi har testet Canyon Pathlite:ON 7 Suv sommeren 2022, ved å sykle til og fra jobb, gjøre ærend og dra på tur. Vi har testet den på både asfalt, brostein og grusveier i marka.
KOMFORTABELT: Mykt sete, og dempefunksjon i senkepinnen, her er det mye som demper. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
INTEGRERT: Seteklemma sitter under dette gummilokket. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
HELT NEDE: Du får satt ned setet bra med senkefunksjonen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Startvansker
Som alltid med Canyon innebærer det første møtet at du monterer sykkelen selv, i motsetning til hvis du handler i butikk. Det pleier vanligvis å være en enkel affære – bare å montere framhjulet og sykle avgårde.
Dette var ikke tilfelle med akkurat denne sykkelen. Her var styret skjevstilt, framskjermen var bøyd slik at den subbet i dekket foran, og bremseskiven foran var bøyd så den subbet i bremseklossene.
Som tidligere sykkelmekaniker var alt dette enkle ting å fikse for UTE´s testsyklist, men kanskje ikke like enkelt for en som ikke har noe erfaring med slikt.
Dette svarer Canyon Norge om monteringsproblemene:
Vi har norsk kundeservice klar til å hjelpe. Hvis noe ikke er som det skal, er det bare å ta kontakt med vår norske kundeservice - enten via chat, telefon eller kontaktskjema/mail, alt finns på hjemmesiden. De hjelper også til ved helt generelle spørsmål, tekniske spørsmål, uansett hva det måtte være. Er det noe som ikke er som det skal hjelper til med å finne et lokalt verksted som kan ta jobben og dekker disse kostnadene. Syklene våre skal brukes, og de skal vare. Det er hele 6 års garanti på rammer og andre Canyon-komponenter for våre kunder. I tillegg kan det skje ulykker - er man uheldig har vi også crash replacement. Og til de som synes det er skummelt å måtte sette opp en sykkel for første gang har vi en step-by-step monterings-video for nesten alle modeller. Syklene er levert 80% ferdig montert, så det er enkelt å sette opp selv.
Vis mer
Med sykkelen ferdig justert og satt opp, kunne vi endelig dra ut på tur. På elsykler er det i all hovedsak to hjulstørrelser å velge mellom, 29 og 27,5 tommer. Denne elsykkelen fra Canyon kommer med sistnevnte. Små hjul hjelper både på kvikkhet og evne til å gjøre raske retningsendringer, noe denne sykkelen også viser.
De små hjulene påvirker også stabiliteten, men da ikke i fullt så positiv forstand. Større 29-tommer-hjul er som regel stødigere og mer retningsstabile i høy fart, noe som ofte gjør utslag spesielt på den typen sykling som denne elsykkelen er laget for. På grusveier i marka hvor det blir mye svinger og kanskje i tillegg litt løs grus, mener vi 29-tommer hjul ville vært en riktigere prioritering på denne sykkelen. De store dekkene fra Maxxis kompenserer riktignok med både bra volum og godt grep mot underlaget.
SUV – bare tull?
Det er noe morsomt å se hvordan sykkelindustrien spesielt på elsykler drar referanser og paralleller til bil-verdenen. Når man snakker om SUV i bil-verdenen er det gjerne snakk om helt vanlige biler som bare er litt mer rettet mot å tåle en grusvei til hytta, ikke fullverdige terrengbiler. Og slik er det også med Pathlite:ON 7 SUV. Det er ikke en Toyota Land Cruiser det er snakk om, mer en Volvo XC90.
DEKNING: Skal du først ha skjermer på sykkelen, bør de være heldekkende. Det har Canyon løst her. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
SE OG BLI SETT: Det integrerte lyset kan justeres i to nivåer. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
TRYGG TRAFIKK: Integrert baklys på skjermen gjør deg litt mer synlig. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Komforten er helt rå med denne sykkelen, og her er det summen av flere ting som spiller inn. Dekk med stort volum er én ting, det andre er en god dempegaffel, og setepinnen med både demping og senkefunksjon demper unna støt godt. Selv på ganske grove grusveier i Nordmarka utenfor Oslo hvor det rister skikkelig, kan vi sitte komfortabelt på setet uten at det rister for mye.
Selve senkefunksjonen opplever vi sjelden å ha bruk for ute på sykkeltur, dette er noe som har mer for seg på elektriske stisykler. Men én ting kan man merke seg; hvis to personer for eksempel kjøper en elsykkel på deling, kan man med en slik setepinne lett justere setehøyden uten å måtte dra fram noe verktøy.
Canyon har valgt dyre og solide komponenter til sykkelen, og girene er presise og fine. Bremsene er skikkelig kraftige. Og ikke minst er sykkelen nærmest lydløs. Her er det ikke skrangling fra skjermsett eller ulyder. Alt dette gir en tillitvekkende opplevelse både på grusveiene i marka og til jobb.
Sterk motor
Performance Line CX-motoren er det beste Bosch tilbyr nå, og denne motoren er råsterk. Og med et batteri på 750 watt-timer har denne sykkelen rekkevidde som bør holde for de aller fleste. Med flere assistansenivåer er det lett å finne noe som passer deg godt, og du kan i tillegg justere assistansenivåene med Bosch sin app. Skjermen har vi lovprist tidligere; den er lyssterk og tydelig på midten av styret. Bryteren på venstre side av styret ligger godt i hånden, selv om det er en del knapper å forholde seg til.
Mye på styret
I en ideell situasjon skal en elsykkel (eller sykkel generelt) helst føles som en forlengelse av kroppen, der samspillet mellom deg og sykkelen bare flyter. Med mye teknologi som skal pakkes på en sykkel, blir det ekstra viktig. På styret på Canyon Pathlite:ON er et nok av brytere å håndtere. På venstre side av styret er det både bryter til motor, setepinne og lys, på høyre er det både girhendel og bjelle.
Mnge brytere kan for så vidt være greit, så lenge det er godt løst, men akkurat i dette tilfellet er det litt å pirke på. Girhendelen sitter påmontert bremsehendelen med en adapter, og har du litt små hender kan det være krevende å justere vinkelen på girhendelen slik at du rekker fram med tommelfingeren.
På venstre side er det rett og slett mange knapper å forholde seg til. Og det tenker vi er én av grunnene til at senkefunksjonen på setepinnen kunne vært sløyfet, hvis ikke den nevnte høydejusteringen er kritisk.
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
Syklister som ser for seg at de kommer til å bruke elsykkelen en god del på turer i marka og lengre turer, samt jobbsykling i hverdagen.
Alternative produkter
Pathlite:ON 7 SUV er en elsykkel med stort potensial for turer langs grusveier og over lengre distanser, så vel som hverdagssykling. Av tidligere favoritter vi har testet av denne typen, kan vi nevne Cannondale Tesoro, og Birk E-Suv.
Konklusjon
Canyon Pathlite:ON 7 SUV er en av de beste elsyklene vi har testet til allsidig bruk. Den har nok sitt fortrinn på grusveier i marka, men vil også kunne fungere veldig godt som jobbsykkel i hverdagen med noen litt mer allsidige dekk.
Motoren og utstyrspakken du får til denne prisen er også meget, meget bra, og dermed er den en høyst aktuell utfordrer til vår tidligere testfavoritt Birk E-Suv.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: SR Suntour AION35 Evo Boost, 100 mm vnadring
Styre: Canyon CP23 integrert
Stem: Canyon CP23 integrert
Setepinne: Canyon Iridium justerbar med demping
Sete: Selle Royal Essenza
Antall gir: 12
Girhendler: Shimano Deore
Bakre girskifter: Shimano Deore XT
Bremser: Margura MT Thirty
Bremsehendler: Magura MT Thirty
Kassett: Shimano Deore 10-51T
Kjede: Shimano Deore
Kranklager: -
Krank: FSA CK-220
Hjulstørrelse: 27,5
Hjul: Promax DR850 nav, Alexrims MD25 felger
Dekk: Maxxis Crossmark II EXO TR
Motortype: Bosch Performance Line CX med Kiox 300 Display
Batteri: Bosch Powertube 750Wh
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.