TURSYKKEL: Vi har testet elsykkelen Cannondale Tesoro Neo X3. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Cannondale Tesoro Neo X3
Pris: 42 999 kroner
Vekt: 25,53 kilo
Størrelser: S/M/L/XL
Cannondale lager også motoriserte sykler både til landevei, terrengsykling og bysykling. I denne testen stiller de med Tesoro Neo X3.
Klar for tur
Cannnondale Tesoro Neo X3 er i følge Cannondale selv i klassen «touring». Dette begrepet brukes gjerne om sykler som er laget for å sykle lange turer, og som skal være like holdbare og praktiske som stilige.
Cannondale har også elsykler med mer urban look, det kan være aktuelt for deg å se også på modeller som Mavaro og Canvas fra Cannondale.
På Tesoro Neo X3 er det meste på plass: her får du noen av de bredeste og flotteste skjermene i testen, integrert lys og bakmontert støtte. Integrert lås som vi ser på noen andre sykler i denne testen er imidlertid ikke inkludert.
Motor og batteri sitter fint integrert i rammen – Tesoro Neo X3 bruker Bosch Performance Line motor med 500 Wh batteri. Som en av de dyrere syklene i testen skulle vi helst sett at også denne hadde Performance CX-motoren fra samme produsent, som har enda kraftigere dreiemoment.
I praksis føles ikke forskjellen like stor som tallene antyder, men de bratteste bakkene vil kreve mer av deg og beina dine på denne enn på syklene med kraftigere motor.
Praktisk bruk
Vi har testet Cannondale Tesoro Neo X3 både som bysykkel, hverdagssykkel og på grustur i marka.
Komfortabel
På denne sykkelen er det montert en Bosch Active Line + motor. Den sitter pent integrert i ramma – det samme gjør batteriet. Ladeporten sitter høyt oppe på ramma, noe vi synes er funksjonelt og praktisk. Det kan være digg å slippe å bøye seg ned i en overfylt og trang bod.
Med ladeporten høyt på sykkelen blir selve påkoblingen enklere.
Rammen har et slankt utseende, med ryddig vaierføring. Tesoro Neo-modellene kommer med rammer både med høyt og lavt innsteg, bra!
Også her er det integrerte lys som går på samme batteri som motoren.
Videre finner vi testens beste skjermer. De er brede og dekker godt.
Touring innebærer gjerne å sykle både langt og lenge, og det er tydelig at Cannondale har vektlagt komfort. I front finner vi en dempegaffel, som er helt OK i funksjon, men ikke på høyde med gaffelen på Trek-sykkelen som er målestokken i denne testen.
Cannondale har valgt å utstyre Tesoro Neo X3 med 29 tommers hjul og ekstra store dekk. G-One-dekkene fra Schwalbe er både superkomfortable og trygge, uten at de oppleves som tunge. På grusveiene i marka er denne sykkelen i sitt ess – vi får bare lyst til å sykle så langt både batteri og krefter til sammen rekker.
Dunke over brostein i gatene i byen? Ingen problem, her er Tesoro Neo X best i testen.
Vår testsykkel har en 10-delt girgruppe fra Shimano, som er presis og tillitvekkende når vi skifter gir, også med belastning på pedalene. Solide gir er ekstra viktig på elsykler da de kombinerte kreftene fra bein og motor kan gi hard belastning på drivverket når du girer med kraft i pedalene.
Der både Trek og Specialized er kvikke og raske, er Tesoro Neo X3 litt mer i den trygge og stødige kategorien. Er man ikke veldig godt vant med å sykle, og langt mindre med å sykle elsykkel, vil Tesoro Neo X3 oppleves som en tillitvekkende sykkel.
Spesielt i lange, slake nedoverbakker er denne sykkelen best i klassen når det kommer til stødighet. Det er både store dekk og en passe oppreist sittestilling som må ta æren.
Dempegaffelen tar unna ujevnheter og gjør sånn sett jobben, men den føles ikke veldig sofistikert. Uten mulighet for å justere returen føles den litt mer spretten enn gaffelen på Trek-sykkelen, som er ledende på akkurat gaffelfronten i denne testen.
Cannondale Tesoro Neo X3 er testens «traver», og den sykkelen vi ville valgt om en tur i marka i helgene er vel så viktig som den daglige turen på butikken eller til og fra jobb. Ser vi bort fra den litt svakere motoren, og det at bagasjebrettet bare er godkjent for 20 kilo er Cannondale-sykkelen også den som føles mest klar for tung oppakning og campingutstyr.
Hvem bør kjøpe denne sykkelen?
Cannondale Tesoro Neo X er en fin elsykkel som vil fungere godt både til by- og jobbsykling, men også på lange turer langs grusveiene i marka – en skikkelig traver. Den føles skikkelig solid og stødig og er også lettere enn den ser ut. At motoren er noe svakere gjør at batteriet vil vare desto lenger.
Alternative produkter
I denne testen er Cannondale Tesoro Neo X3 litt i samme klasse som Scott. Resv og Trek, med dempegaffel og store, solide dekk.
Konklusjon
Cannondale Tesoro Neo X3 er en tøff, superstødig og god elsykkel. Vi lot oss imponere av allsidigheten, og stabiliteten i høy fart. Skal du ha en komfortabel elsykkel til både bysykling og turer i marka bør du vurdere Cannondale Tesoro Neo X3.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.