Elsykkelen Buddy er et lite stykke norsk sykkelinnovasjon. Denne elsykkelen har ramme av resirkulert karbon, nav-gir og en vanvittig sterk motor. Les test av topmodellen Buddy SX1.
NORSK ELSYKKEL: Det er mer ved denne sykkelen enn bare utseendet som er verdt å se nærmere på. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Buddy sX1
Pris: 69 000 kroner
Vekt: 23,6 kilo (veid av oss, uten bagasjebærer, lys og skjermsett)
Produsent: buddybike.no
Testår: 2022
Elsykkelen fra kjøretøyprodusenten Buddy skiller seg ut fra andre elsykler vi har testet på flere måter, men la oss først ta det visuelle:
Rammen har en futuristisk look, med rene linjer. Selv om den ikke er like lav som sykler som typisk kalles damesykler, har den lavt innsteg, så det vil være forholdsvis enkelt å komme seg av og på. Rammen er laget i Tyskland av resirkulert karbonmateriale, og skal også kunne resirkuleres den dagen den har trillet sin siste meter. Den er designet av Bård Eker, som ikke er helt ukjent sine prosjekter med Köeningegg og Hydrolift.
Så er det komponentene. Også her ser vi litt andre løsninger enn vi ser på majoriteten av sykler på markedet. Og det er spesielt to ting som skiller seg ut på denne sykkelen; gir og demping. Toppmodellen, kommer med Rohloffs interne navgir-løsning med 14 gir. I likhet med det andre navgiret fra Enviolo (som vi har testet på Canyon Precede:ON), bruker også dette giret en vri-hendel. Mer om den senere. Giret er også satt opp med beltedrift i stedet for kjede.
Spesielt hvis man skal bruke sykkelen over en viss distanse, er komforten viktig. Her har Buddy tenkt litt annerledes. Demping i setepinnen er ikke noe nytt, men i tillegg er denne sykkelen utstyrt med demping i styrefremspringet. Mekanismene er like i den forstand at de begge er fjærbelastede parallellogrammer. Disse kan du også justere stivheten på etter eget ønske. Dette styrefremspringet får du da i stedet for en konvensjonell dempegaffel. Hovedargumentet skal være holdbarhet og mostandsdyktighet mot slitasje, noe som ikke er helt irrelevant på en sykkel som kanskje vil bli brukt mye i søle og saltslaps gjennom året og som ofte preger norske veier.
Motor og motorkraft
Buddy har valgt å utstyre SX1-modellen med en motor fra Sachs. Den har et dreiemoment på vanvittige 112 newtonmeter, der motorene fra Bosch og Shimano – som vi er mer vant til å se leverer maksimalt 85 newtonmeter.
Motoren er koblet til et display fra sykkelcomputer-produsenten Sigma. Det er oversiktlig og gir deg relevant informasjon, selv om det ikke er like raffinert som for eksempel Bosch sitt Kiox-display. Bryteren til motoren sitter sedvanlig på venstre side av styret.
Praktisk bruk
Buddy sX1 vil bli levert i Norge fra september 2022 - vi har testet en tidlig utgave av denne sykkelen. Vi har testet sykkelen på variert underlag, både asfalt, brostein og grusveier. Det står verken på innovasjon eller lovnader, men hvordan oppleves denne sykkelen å sykle på?
I fart
Fra første tråkk kjenner vi dette er en sykkel som vil framover. Motorresponsen er kvikk, og selv på mellomste assistansenivå trekker den raskt opp mot 25 kilometer i timen, og gir en komfortabel overgang når motorsperren møtes. Den skyver også godt forbi 25 km/t, innenfor det tillatte slingringsmonnet på 10 prosent. Lettrullende dekk bidrar til en skikkelig kvikk følelse, og Shimano XT-bremsene er kjempekraftige og tar ned farten med god kontroll.
I bygatene er den kvikk rundt svinger, og responderer bra. Den er ikke av de aller mest stødige vi har prøvd i høy fart, men her vil vi si at den er helt på snittet, i lange utforkjøringer føles den forutsigbar. Vi vil si at denne sykkelen er på sitt beste som en kvikk transportsykkel. Du kan selvfølgelig fint bruke den til turer i marka også, men det er i bygatene, og til og fra jobb at denne sykkelen har sin force.
Kombinasjonen av kvikkhet, stabilitet og at den virker å være ekstremt solid, gir oss en inspirerende sykkelopplevelse. Denne elsykkelen får virkelig fram smilet når vi er ute på tur.
Motor
Motoren oppleves ekstremt trekkvillig. På det kraftigste assistansenivået virker ingen bakker uoverkommelige. Selv i de bratteste kneikene er motoren så kraftig at den største utfordringen er å vekte fronten nok så man ikke tipper bakover. Opp en av våre referansebakker med nesten 20 prosent stigning i snitt, knuste vi bestetiden vår med god margin med full motorassistanse.
Dreiemomentet er helt vanvittig, og det brukte vi noe tid på å venne oss til. Med en så kraftig motor hadde vi satt stor pris på å lett kunne justere assistansenivåene med app på telefonen.
Bryteren som sitter på styret overbeviser oss ikke helt. Her mener vi det er forbedringspotensial. Bryteren har finish i hard plast, og knappene har en litt konkav utforming, som gjør at tommelfingeren ikke hviler godt på dem. Knappene er ikke veldig god på taktilitet, terskelen for et trykk er litt mindre presis enn vi kunne ønske. Bryteren gjør for all del det den skal, men holder rett og slett ikke det høye nivået sykkelen ellers har. Med små grep kunne det vært løst bedre og løftet totalinntrykket vårt av sykkelen betraktelig.
Komfort
Buddy har valgt en noe utradisjonell tilnærming når det kommer til komfort på sX1. Dempingen med mekaniske parallellogram både foran og bak fungerer overraskende bra. På brostein og grove grusveier tar dempingen unna de verste slagene og gjør turen litt mykere. Vi var noe skeptisk til løsningen før turen, men at den fungerer som tiltenkt, er det ingen tvil om. Dempefølelsen er ikke like raffinert som en dyr dempegaffel, men så er også dette noe helt annet.
Dekkene som står på sykkelen har bra volum som gir litt ekstra komfort, og triller godt. Dekk med enda litt mer volum, og kanskje litt grover mønster ville økt allsidigheten og komforten ytterligere. Men både ramme og gaffel har plass til dette, så det er en oppgradering som kan gjøres. Buddy opplyser at de jobber med norske ReTyre om et eget dekk for denne sykkelen, som da vil kunne bruke ReTyre sin glidelås-løsning for piggdekk.
Giring
Navgir har noen ubestridelige fordeler, med at alt er inne i en lukket mekanisme. Legger man beltedrift på toppen av dette, vil det være mindre behov for vedlikehold enn med et vanlig drivverk. Buddy opplyser forøvrig at X1 etterhvert vil komme med det norskutviklede Kindernay-navgiret, og en modell med «vanlig» utenpåliggende Shimano Deore-gir til 34 900 kroner, samt en singlespeed-modell, altså uten gir til 49 000 kroner.
Hvis du bare har brukt vanlige gir før, må du regne med en liten tilvenningsperiode med navgiret fra Rohloff. Det ene er vri-skifteren, som skiller seg fra vanlige triggerhendler. Det andre er selve gire-prosessen. En av fordelene med Rohloff, er at du kan gire når sykkelen står i ro. Hvis du for eksempel har kommet ned en bakke mot et kryss, stopper og venter på lyssignal, og veien videre går inn i en bakke, kan dette være en fordel.
Det som kanskje vil kreve mest tilvenning, er giring under belastning. Eller rettere sagt, mangelen på det. Det er mulig å gire under belastning, spesielt på de lettere girene, men for at giret skal fungere, er det slik at du må ta av trykket i pedalen og føre den ørlite grann bakover et lite sekund før du vrir bryteren. Dette tok det noen turer å venne seg til, men når det blir innarbeidet tenker man ikke nevneverdig over det. Men det er verdt å merke seg, spesielt hvis du tenker at du absolutt er avhengig av å kunne gire under belastning i bratte motbakker.
Utover det hadde vi ingen problemer med giret under testen. Det skifter presis hver gang, og hendelen ligger godt i hånda.
Noen forbehold
Vi fikk teste en tidlig produksjonsmodell av sX1-sykkelen, som manglet noe utstyr. Modellene som blir levert høsten 2022, vil ifølge produsenten ha både lys som skrur seg på med motoren, heldekkende skjermsett i aluminium og bagasjebærer. Dette er komponenter som vi forventer å se inkludert på de fleste elsykler. Siden disse komponentene ikke stod på vår testmodell, må vi ta et lite forbehold når det kommer til vurdering av karakteren vår på finish.
Hvis komponentene på produksjonsmodellen vil ha samme kvalitetsfølelse som resten av sykkelen forøvrig, vil dette bli en svært innovativ og bra elsykkel-pakke.
Hvem bør kjøpe Buddy sX1?
Syklister som tenker å legge penger på bordet for en solid og komfortabel elsykkel som kan erstatte bilen i hverdagen, og som prioriterer holdbarhet.
Alternative produkter
Så langt har vi bare testet én annen elsykkel med reimdrift; Canyon Precede:ON. Men det finnes flere gode alternativer i samme kategori hvis du er på utkikk etter en sykkel som kan erstatte bilen i hverdagen og til turbruk, Cannondale Tesoro Neo X1 har også en råsterk motor.
Konklusjon
Det er morsomt å teste sykler som helt åpenbart er laget med tanke på de utfordringene norske hverdagssyklister møter. Buddy er skikkelig framoverlent med sin X1-modell. Den er ikke bare stilig, den er både morsom og sprek. Prisen er stiv for vårt testeksemplar, men her får du da også en dønn solid og stødig hverdagssykkel.
Spesifikasjoner
Ramme: Karbon
Gaffel: Karbon
Styre: Aluminium
Stem: Freequence Vecnum
Setepinne: Kinekt
Sete: Selle Royal Essenza
Antall gir: 14
Girhendler: Rohloff vri-bryter
Bakre girskifter: Rohloff Speedhub
Bremser: Shimano XT
Bremsehendler: Shimano XT
Kassett: -
Kjede: Gates beltedrift
Kranklager: -
Krank:
Hjulstørrelse: 29
Hjul: Rohloff/BItex nav, Ryde Andra 321 felger
Dekk: Maxxis Grifter 2.00
Motortype: Sachs, 112nm
Batteri: 48V BMZ 650Wh
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.