E-One CX er en forholdsvis rimelig elsykkel til bysykling, tursykling og transport fra Birk Sport. Den kommer ganske så komplett utstyrt til en OK pris, men hvordan fungerer den til sykling i hverdagen?
MYE FOR PENGENE: E-One CX fra Birk Sport er en godt utstyrt elsykkel. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Birk E-One CX
Pris: 36 900 kroner
Vekt: 25,95 kg
Størrelser: 15, 17, 19 og 21 tommer
Testår: 2022
I tillegg til å være forhandler av flere store sykkelmerker, lager også sykkelbutikkjeden Birk Sport sine egne sykler.
Birk E-One CX er en velutstyrt elsykkel til allsidig bruk, og kommer både med skjermer, støtte, lys, ringeklokke og bagasjebærer.
Lavt innsteg
Sykkelen har lavt innsteg, som gjør av- og påstigning lettere, spesielt hvis du har vesker eller et barnesete på bagasjebæreren.
Kraftig motor
Birk E-One CX har den kraftige EP8-motoren fra Shimano. Bryteren er litt annerledes enn den vi har sett tidligere på andre testsykler med denne motoren. Den ligger fortsatt lett tilgjengelig, men har ikke et like avansert display med farger som vi har sett på andre EP8-motorer.
Mye utstyr
E-One CX har det meste av utstyr vi ønsker oss på en slik sykkel; heldekkende skjermer, integrert lås, støtte, ringeklokke og integrerte lys. Denne sykkelen er klar til å trilles rett ut av butikken og tas i bruk til både bysykling og tursykling. Sykkelen vil bli levert med girutstyr fra Microshift - vår demosykkel var utstyrt med Shimano Deore.
Praktisk bruk
Vi har testet elsykkelen fra Birk på våren i bybildet i Oslo - uten piggdekk på snøfrie veier og gater. Vi har brukt den til og fra jobb, og som transportmiddel i hverdagen.
Komfortabel turkamerat
Til tross for et litt urbant utseende med det lave innsteget, har Birk valgt å utstyre E-One CX med skikkelige terrengdekk med godt volum, og dempegaffel. Det kan virke malplassert ved første øyekast, men i praksis fungerer dette veldig godt. Kombinasjonen av de store dekkene og dempegaffelen gjør at sykkelen tar unna slag og ujevnheter i underlaget på en overbevisende måte. Gode knastedekk gir også godt grep til de turene man tar utenom asfalten, og med en kraftig elektrisk motor er ikke litt økt rullemotstand noe problem.
E-One CX har også kraftige bremser som føles tillitvekkende når farten må ned. Vi må ta et forbehold om drivverket siden vår testmodell ikke hadde samme utstyr som produksjonsvarianten vil ha, men jevnt over mener vi Birk har prioritert en god utstyrspakke til allsidig bruk. Den har gode, heldekkende skjermer, ringeklokke, støtte og bagasjebærer. Integrerte lys er også på plass. Finishen er kanskje ikke helt på høyde med de mer strømlinjeformede syklene fra Canyon og Specialized, men det slik vi ser det er utstyrspakken mer eller mindre komplett.
Mest cruiser?
Sammenlignet med E-Suv fra samme produsent, vil vi si at denne sykkelen er noe mer sedat, og kanskje mer myntet på dem som vil sitte mer oppreist og ikke jage så veldig på sykkeltur. Komforten har de til felles, men E-Suv vil føles noe mer responsiv og kvikk for den som vil sykle både litt lengre og jobbe litt mer selv.
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
Birk E-One CX er en allsidig elsykkel som vi mener vil fungere bra både til jobbsykling og turer langs grusveier. Det er ikke den mest kvikke og responsive elsykkelen vi har prøvd, men den er veldig komfortabel og trygg, både i trafikken og på grusveier.
Alternative produkter
Hvis du er ute etter en sykkel i samme kategori, men som har en litt bedre sittestilling for turer og sykkelpendling over lengre avstander, er Birk E-Suv fra samme produsent et godt alternativ. Hvis du liker sykler med lavt innsteg, er Specialized Turbo Como eller Como SL gode alternativer.
Konklusjon
Birk E-One CX er en velutstyrt, prisgunstig og allsidig elsykkel som vil passe veldig godt for dem som skal sykle til og fra jobb, men også vil ha en sykkel som kan egne seg til turer langs grusveier.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: Rock Shox Judy Silver TK, 80 millimeter vandring
Styre: One1 aluminium, 720 millimeter bredde
Stem: One1 Mas
Setepinne: One1 aluminium
Sete: Selle Royal Freedom Strengtex
Antall gir: 10
Girhendler: Microshift Advent X Trail Comp
Bakre girskifter: Microshift Advent X
Bremser: Clarks Clout Plus
Bremsehendler: Clarks Clout Plus
Kassett: Microshift Advent X H-series, 11-48t
Kjede: KMC e10S
Kranklager: -
Krank: Shimano FC-E6000, 38t
Hjulstørrelse: 29
Hjul: Shimano nav, WTB SX19 felger
Dekk: Maxxis Ikon 29x2.2 3C/EXO/TR Tanwall
Motortype: Shimano Steps EP8
Batteri: Darfon 36V, 504Wh
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.