Biltemas elsykkel med artikkelnummer 27-2243 er en av de rimeligste elsyklene på markedet. Den er også blant de billigste vi har testet — får man en velfungerende billig elsykkel for 15.000 kroner?
BILLIG: Dette er en av de rimeligste elsyklene vi har testet. Det gjenspeiles i utstyret. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Biltema Yosemite elsykkel
Pris: 14.999 kroner
Vekt: 25 kilo (oppgitt)
Størrelser: bare én
Testår: 2022
Biltema har fokus på å lage rimelige produkter til folk, og syklene er intet unntak. Biltema har sykler både med og uten elektrisk hjelpemotor, og flere elsykler i sortimentet. Vi har testet modellen med artikkelnr 27-2243 - en elsykkel til 15 000 kroner. Dette er lite penger sett opp mot langt dyrere alternativ vi har testet, så da er spørsmålet - hva får man egentlig for 15 000 kroner?
Enkelt utstyr
Til snaut 15 000 kroner er utstyrspakken helt adekvat. Skal man klare å lage en sykkel med motor til en så lav pris må det spares penger et sted. Her får du ikke 10- eller 11 gir som på dyrere sykler, men 7 gir fra Shimanos rimeligste utstyrsnivå. Girene betjenes med Gripshift, altså at man vrir på håndtaket på sykkelen for å gire, noe vi ikke ser veldig ofte på moderne sykler.
Skivebremsene er en rimelig variant fra Tektro, men heldigvis av den hydrauliske typen. Noen produsenter kutter kostnader ved å sette på mekaniske skivebremser, men mekaniske skivebremser fungerer sjelden like bra.
Sykkelen kommer faktisk med det meste vi ønsker oss av ekstrautstyr. Her er både støtte, bagasjebærer, skjermer og lys på plass. Integrert lås får du ikke, så det må kjøpes i tillegg.
Motoren fra Bafang er sentermontert, og du kan enkelt ta ut batteriet både for å lade det og gjøre elsykkelen mindre attraktiv å stjele.
Vær oppmerksom på at sykkelen kun kommer i én størrelse. Testrytterne på henholdsvis 178 og 184 centimeter opplever at sykkelen er helt OK i passform, men ikke veldig stor. Er du 185 centimeter eller høyere, kan sykkelen bli liten til deg. Vi anbefaler absolutt å prøve før du kjøper. Et justerbar styreframspring gjør at du får justert høyden på styret noe, men dette kompenserer bare til en viss grad.
Praktisk bruk
Vi har testet elsykkelen i Oslo våren 2022. Vi har prøvd sykkelen både på sykkelveier og fin asfalt, men også brostein og grusveier i testperioden. Elsykkelen har blitt testet både som jobbsykkel og tursykkel.
Motor som overrasker
Sist gang vi testet en elsykkel fra Biltema, var det med framhjulsdrevet motor. Slike motorer har vi ikke særlig sans for, av grunner du kan lese om her. På denne elsykkelen derimot, står det en midtmontert motor fra Bafang.
Dette er vårt første møte med Bafang-motoren. Der de fleste elsykler med motorer fra Shimano eller Bosch har rundt 85 newtonmeter dreiemoment eller mer, har Bafang-motoren på akkurat denne sykkelen bare 65 newtonmeter. For deg som syklist, vil det enkelt forklart si at motoren ikke oppleves like kraftig. Men til vanlig sykling langs veier og sykkelveier oppleves motoren som kraftig nok. Den er også overraskende stillegående.
Betjeningen av motoren er enkel. Kontrollpanelet med knapper på venstre side har en pluss/minus-knapp for justering av assistansenivå, og ved å bruke av/på-bryteren kan du ha forskjellige visninger, som distanse, fart, etc. Sammenlignet med dyrere og mer utbredte motorsystemer fremstår det enkelt, men det gjør jobben. Motor-assistansen kan justeres i fem nivåer.
Motoren er ikke like sofistikert som alternativene på de dyrere syklene vi har testet. Dette merkes ved at hvis du tar foten av pedalen, og så tråkker til igjen, er det noe mer forsinkelse før motoren slår inn.
Batteritid og rekkevidde
Batteriet er fra Biltema oppgitt å være på 374,4Wh. Dette er blant de aller minste batteriene vi har testet, bare Como SL-varianten fra Specialized er i samme kategori. Biltema oppgir at rekkevidden skal være mellom 40-70 kilometer under optimale forhold i 25 varmegrader.
Vi har ikke fått etterprøvd det på kjølige vårdager, men rekkevidden er uansett ganske langt under flere andre alternativer.
Enkle komponenter
Gir-komponentene på sykkelen er av billigste sort, og det merkes dessverre. Gripshift var både innovativt og spennende når det kom, men det er flere grunner til at man nesten ikke ser det på moderne sykler lenger. Gir-opplevelsen er trå og upresis.
På ett tidspunkt prøvde vi å kjapt gire opp 2-3 hakk - da hoppet kjedet av, og for å få hektet på kjedet måtte vi trille sykkelen tilbake til verkstedet, skru av kjedekassen og hekte på kjedet igjen. Dette skjedde flere ganger underveis i testen, også ved helt normal giring, og er veldig frustrerende. Du kan unngå det ved å gire veldig, veldig forsiktig, men det vil ikke være en god løsning over tid.
Dyrere og mer moderne drivverk har kjede og tannhjul som er utformet spesielt for at kjedet ikke skal hoppe av, noe du ikke får på denne sykkelen. Kjedet ramlet av så mange ganger ved helt normal bruk, at vi endte opp med å skru av kjedekassen, slik at problemet faktisk lar seg fikse ute på tur. Vi sjekket justeringen av girene flere ganger, uten at problemet ble mindre. Dette problemet må Biltema løse. En enkel kjedefører eller et bedre bakgir vil gjøre jobben.
Dette sier Biltema om gir-trøbbelet
Vi har formidlet problemet meg giret til Biltema. Produktsjef Magnus Skog svarer:
– Er dette en problematikk Biltema er kjent med?
– Nei, det er ingen kjent feil.
– Hvis en kunde opplever problemet, kan vedkommende regne med å få hjelp av Biltema til å utbedre det?
– Selvfølgelig. Sykkelen vil bli tatt inn for undersøkelser og utbedring av feilen på et av Biltemas varehus.
Det er et stort pluss at elsykkelen kommer utstyrt med lys slik du er lovpålagt å sykle med. Dyrere sykler har integrerte løsninger hvor lyset drives av motorbatteriet og enten skrur seg av/på automatisk, eller kan styres fra kontrollbryteren på styret. Lysene på denne sykkelen må du skru manuelt av og på. Når man først har prøvd et mer avansert alternativ føles dette litt upraktisk og tungvint, men igjen - på en rimelig sykkel må man regne med slike prioriteringer.
Ingen komfortvinner
Elsykkelen fra Biltema kommer uten dempegaffel – det hadde vi heller ikke forventet til denne prisen, og mener det er en fornuftig prioritering. Det gjør dog at du må tåle litt mer risting fra ujevnt underlag. Dekkene på Biltema-sykkelen er forholdsvis smale, og ganske så harde. Det gjør at sykkelen ikke demper slag og risting så mye.
Setepinnen med demping er en prioritering vi ikke helt skjønner. Vi ville heller lagt pengene i skikkelige dekk med bra volum og komfort - det ville vært en bedre prioritering totalt sett.
Til de korte turene
Kombinasjonen av en litt nervøs følelse, litt mindre batterikapasitet og noe mindre komfort gjør at dette er en elsykkel som egner seg best til kortere turer.
I bratte bakker kommer vi oss opp, men vi merker at motoren ikke har samme skyv som de kraftigere motorene fra Bosch, Specialized og Shimano.
Hvem bør kjøpe denne elsykkelen?
Med en pris på bare 15 000 kroner er dette en elsykkel for dem som ikke vil bruke absolutt mer penger enn nødvendig. Komfort og en del utstyrsfunksjoner trekker ned, men den vil fylle helt enkle behov. Vi mener elsykkelen fra Biltema kan passe for dem som ikke er så opptatt av strøkne detaljer og komfort.
Hvis du trenger en elsykkel til jobbsykling og ærend i hverdagen over korte avstander kan den fungere, men hvis du har lengre jobbvei og skal sykle hver dag hele året rundt, vil vi anbefale deg å legge litt mer penger i elsykkelen du kjøper.
Alternative produkter
Biltema-sykkelen er blant de aller rimeligste vi har testet. Om du går noe opp i pris, er Birk E-One CX et nærliggende alternativ.
Konklusjon
Det er flere detaljer å pirke på her, både på komfort og rekkekvidde. Men Biltemas elsykkel overrasker positivt tross alt, med helt grei funksjon. Spesielt hvis man tar prisen i betraktning.
Unntaket er kjedet som hopper av og er ekstremt klønete å få på plass igjen. Dette problemet mener vi Biltema må løse for at vi skal kunne anbefale denne sykkelen.
Har du ambisjoner om å bruke elsykkelen mye, mener vi bestemt at det er verdt å se på dyrere alternativer. Men om du bare vil ha billigst mulig sykkel med motor som du skal bruke nå og da, er det verdt å prøve denne - om størrelsen passer.
Spesifikasjoner
Ramme: Aluminium
Gaffel: Aluminium
Styre: Aluminium
Stem: Aluminium - justérbar
Setepinne: 27,2 mm aluminium, med demping
Sete: Yosemite
Antall gir: 7
Girhendler: Shimano Revoshift Gripshift
Bakre girskifter: Shimano Tourney
Bremser: Tektro, hydraulisk
Bremsehendler: Tektro, hydraulisk
Kassett: Shimano HG
Kjede: KMC 7-delt. 14-28t
Kranklager:
Krank: Aluminium, 38t
Hjulstørrelse: 28 “
Hjul: -
Dekk: Metro Elite, 1.75 tommer
Motortype: Bafang M200, 65nm
Batteri: 374,4Wh, 36V
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.