DEN BLÅ: Besv TRX Urban er en elsykkel i frisk blåfarge med god utstyrspakke. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Besv TRX Urban
Pris: 37 900 kroner
Vekt: 25,46 kilo
Størrelser: S/M/L
Som et friskt pust i testen stiller Besv med TRX Urban, og dermed eneste elsykkel med Shimano-motor, nærmere bestemt den helt nye EP8-motoren som ble lansert foran 2021-sesongen.
Urban elsykkel
Som navnet tilsier er Besv TRX Urban myntet på urban sykling, men ikke for bare det: modellen er laget for allsidig bruk, og her er det meste på plass; bakmontert støtte, bagasjebærer, skjermer og lys. En integrert lås som på et par andre sykler i testen er dog ikke montert. Skjermene fra SKS er brede og fine, men vi kunne gjerne sett at de dekket over hjulene enda bedre.
Besv-sykkelen har store og solide dekk, dempegaffel og et bredt styre med oppsving. Shimano leverer både drivverk og gir. Sykkelen har den supre Deore-gruppa med 10 gir, og med et sett rimelige bremser.
Shimano-motoren drives av et Darfon-batteri på 504Wh som er pent integrert i ramma, men som også kan tas ut for lading. Det er også en ladeport nede på ramma ved krankhuset. Shimano-motoren styres av en bryter på styret.
Her kan du skifte mellom motornivåer, og velge hva du vil ha synlig i displayet. Displayet sitter midt på styret, og er både praktisk og oversiktlig.
På selve displayet kan du velge mellom en rekke visningsmuligheter, og du kan også skru de integrerte lysene i sykkelen av og på.
Displayet er festet på en brakett med hurtigkobling, slik at du lett kan ta det av, og med deg.
Dette ser vi på som en stor fordel. Ved å benytte mulighetene i appen kan du maksimere rekkevidde og batterikapasitet, eller du kan få maks kraft ut av motoren når du ønsker det.
Praktisk bruk
I løpet av testen har vi syklet med Besv TRX Urban både langs asfalt og grusveier, vi har brukt den i bybildet og langs gruslagte turstier.
Trygg og stødig
Selv om Besv kanskje ikke er et veldig kjent merke i Norge, ble vi fort venner med denne elsykkelen.
Den har som andre sykler i testen en oppreist og komfortabel sittestilling, og det brede styret gir oss både god kontroll og godt moment når vi reiser oss for å trå på litt ekstra.
Komforten står også til godkjent. De store dekkene kompenserer litt for mindre hjuldiameter, og tar unna ujevnheter i underlaget godt. Til å ha modellnavnet Urban finner vi det litt merkelig at sykkelen er utstyrt med kraftige knastedekk, men det gjør sykkelen mer allsidig.
Vet du at du egentlig bare sykler på asfalt og fine grusveier kan noen mer lettrullende dekk være en god oppgradering. Kanskje allerede i butikken ved kjøp?
Deore-drivverket gir oss både kontante og presise girskift, og føles langt bedre i bruk enn de litt rimeligere gruppene vi ser på andre sykler i denne testen.
På samme måte som Cannondale og Scott oppleves også Besv TRX Urban stabil og trygg i høy fart. Dekkene triller godt til tross for grovt mønster, og gir ekstra godt grep når vi beveger oss ut på grusen.
Shimano EP8-motoren liker vi veldig godt. Selv om bryteren på styret ikke helt er i samme klasse som Specialized sin, er den enkel å betjene i fart. Du kan velge å ha lyd på, slik at den piper hver gang du veklser mellom motornivåene.
Vi fant det mest irriterende, men det er enkelt å bla seg fram til i menyen på displayet for å skru av pipingen.
Displayet er best i klassen. I fart er det lett å la blikket falle ned på den store skjermen som gir deg relevant info.
Besv har gjort et godt stykke arbeid med TRX Urban. Kombinasjonen av en stødig og stabil sykkelopplevelse, og en brukervennlig og sterk motor gjør den til et av de beste kjøpene i vår test.
Hvem bør kjøpe denne?
Besv sin TRX Urban er den allsidig og komfortabel elsykkel, spesielt for en som har ambisjoner om å ta en lengre sykkeltur i ny og ne, i tillegg til den daglige transporten til og fra jobb.
Alternative produkter
Besv TRX Urban er en stødig traver av en elsykkel, og har flere kvaliteter å skilte med. Den er allsidig, og i denne testen plasserer den seg i samme kategori som både Cannondale, Scott og Trek.
Konklusjon
Besv TRX Urban har vært et hyggelig bekjentskap å stifte. Vi liker spesielt godt den kraftige og brukervennlige Shimano EP8-motoren. Du får mye sykkel for pengene her, og den har ingen store eller vesentlige mangler.
Den har både testens beste drivverk og den kraftigste motoren, uten at sykkelen er noe dyrere enn de andre.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.