Elsykkelen har erstattet mange småturer med bil og kollektivtrafikk i bybildet. Mange bruker også elsykkelen til turer i marka, og det er ikke bare batteriet som må lades.
Som alt annet turutstyr trengs vasking og vedlikehold for at elsykkelen skal holde stand.
Her får du noen gode tips til hvordan man kan ta vare på den.
Vasking av elsykkel
Å vaske en elsykkel skiller seg ikke vesentlig fra å vaske en sykkel uten motor. Til å vaske elsykkelen trenger du:
En hageslange/spyleslange/høytrykksspyler
Vaskebøtte med varmt vann
Vaskemiddel, gjerne sykkelspesifikt
Avfettingsmiddel til drivverk
Svamp/børste
Tørr klut
Hvis du bruker høytrykksspyler, sørg for å holde god avstand til elsykkelen, og ikke pek dysen direkte mot slitedeler om motor, styrelager, nav og drivverk:
Dusj sykkelen lett med vann, slik at eventuell møkk og skitt blir fuktig og løsner litt lettere
Påfør såpevann og vask, enten ved hjelp av en svamp eller børste, eller en skumdyse som noen høytrykksspylere har. Pass på å ikke bruk det samme vaskeredskapet på drivverk og ramme - da kan du i verste fall dra med deg fett og smøremiddel over på ramma. Til drivverket kan du gjerne bruke en gammel oppvaskbørste for å rengjøre.
Dusj av sykkelen med vann.
Se etter at du har fått rengjort sykkelen, gjenta vasking ved behov.
Tørk av ramme og sete/håndtak.
Vedlikehold som forlenger levetiden
Ramme
Når sykkelen har fått tørke, kan du eventuelt sette inn rammen med en beskyttelsesspray eller poleringsspray. Pass på å holde slik spray langt unna bremseskivene - det beste er å påføre sprayen på en fille, og gni utover.
Kjede/drivverk/gir
Elsykler kan ha større slitasje på kjede og drivverk enn vanlige sykler, derfor er det desto viktigere å sørge for at kjedet er godt smurt. Når kjedet har tørket etter vask, kan du påføre noen dråper med kjedeolje. Spray er også mulig å bruke, men da risikerer du å få det på bremseskivene, noe som er problematisk.
Dra kjedet rundt noen ganger så oljen blir dratt inn i kjedet, tørk deretter av med en fille eller tørkepapir slik at det ikke ligger mye olje på overflaten av kjedet.