Det er med på å forklare at denne Trek-sykkelen ikke er noen vektvinner, men tvert i mot blant de tyngste.
En annen årsak til dette, er at Superfly 16 er utstyrt med dobbel bakbrems, den har både v-brems som du betjener fra styret og navbrems. Når du tråkker bakover.
Leverandøren sier at tanken er at den lille skal lære å bremse med bremsehendlene på styret og samtidig har tryggheten med en pedalbrems.
Den ekstra bremsen forklarer mye av vektforskjellen sammenlignet med syklene som bare har pedalbrems bak.
Vi kunne ønsket oss bremsehendler bedre tilpasset barnehender.
Målene er gjennomtenkt, med forholdsvis lang akselavstand, kombinert med kort kjedestag for lett manøvrering og lavt overrør, slik at det blir lett å komme av og på.
Superfly 16 er sykkelen med letteste utveksling, noe som øker sjansen for å komme opp bratte bakker, men samtidig gjør at det fort blir visping i lett terreng.
I stil med Treks terrengsykler for voksne er Superfly 16 utstyrt med testens bredeste styre.
Vår testsyklist hadde ikke noe problem med det og var stødig i utforkjøringene.
Men selv om både utseendet, utvekslingen og flere andre detaljer forteller at dette er en terrengsykkel, kommer Superfly 16 med mønsterløse dekk som gjør seg best på asfalt.
Det understreker inntrykket av at dette er en god barnesykkel, men ikke så gjennomført som vi forventer til denne prisen.
TREK SUPERFLY 16
Vekt: 8,22 kilo
Utveksling: 26/19 =1,4
Pris: 2799 kroner
Trekbikes.com