VELLYKKET: Merida Vasa er en svært vellykket sykkel og er klar for de fleste utfordringer. Foto: Audun Holmøy Røhrt
Merida har Gunn Rita Dahle i sin sykkelstall, og merkets produktutviklere har gjort et bra stykke arbeid for å gjenskape noe av egenskapene
til en rask sykkel i mindre format.
Først og fremst har de fått frem en relativt lett sykkel.
Dette til tross for at den kommer med hydrauliske skivebremser og litt mer overraskende, en støtte.
Støtten kan selvsagt skrues av, men på vår testsykkel satt støtten såpass fast at vi droppet det i testarbeidet.
Merida har valgt å kjøre uten gir foran, noe som sparer vekt, hindrer girproblemer og gir lettere håndtering.
Altus 8 gir gir nok utveksling og styres greit med Shimanos Revoshift.
Merida har valgt holker med veldig godt grep, men det viser seg i praksis umulig for fabrikantene å forhindre at holken som sitter sammen med girskifteren fra Shimano, ikke sklir av.
Styret er rett, relativt bredt og gir en fin styrefølelse. Bremsene er presise og kontrollen en hydraulisk skivebrems gir er overlegen.
Bremshendelene kan justeres slik at de sitter nærmere styret. Sykkelen kommer også med doble felger og dekk for allround bruk.
Merida har spandert på dekk med kevlar sidevegger noe vi ble svært positivt overrasket over. Det er med på å redusere roterende vekt.
I bruk er sykkelen kjapp og anvendelig. God vekt er selvsagt viktig, men akselavstanden er også blant de kortere i testen.
Sykkelen har en lav ramme som gjør håndtering i terreng og vanlig bruk lett.
Medium lang avstand fra setet til styret gir en aggressiv, men likevel behagelig sittestilling for de fleste.
Setepinnen er kort, og vi kunne gjerne tenkt oss litt mer å vokse siden sykkelen har utstyr som både tåler en del bruk og som koster en del.
Sykkelen kommer med stiv gaffel. For terrengbruk kunne mange nok tenkt seg en dempergaffel, men det er mye volum i dekkene så det blir en avveining mot den ekstra vekten en dempergaffel bidrar med.
Merida Vasa Race 24 er en svært vellykket sykkel med godt kvalitetsutstyr over hele linjen. Prisen er høy, men vi mener prisen kan forsvares hvis du vet sykkelen skal brukes mye.
+ Lav vekt, hydrauliske skivebremser, et drev foran, justerbare bremsehendler
- Kort setepinne, litt lite å vokse i, holke som sklir ut
Pris: 5499,-
Vekt: 10,5 kg
Styrebredde: 59 cm
Akselavstand: 97 cm
Bakstag: 41,2 cm
Høyde: 55 cm
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.