Men DBS Core bærer sitt norske flagg med stolthet. Den har en lav vekt, middels akselavstand og kjedestag og forholdsvis lett utveksling.
Utseendet er moderne, med styreframspring som på syklene til de voksne.
Påtenkt bruksområde er mer asfalt enn terreng, med smalt styre, glatte pedaler og typiske asfalt-dekk, dog med litt mønster.
Bremsene er som på de fleste andre i testen, pedalbrems bak og v-brems foran. Men DBS har, som de eneste i testen, satt på en bremsehendel av plast.
Dermed sparer de trolig noen gram og produksjonskroner, men holdbarheten er neppe den samme som på aluminiumshendlene på de andre syklene.
Hjulboltene av stål stikker langt ut og bærer også preg av sparetiltak. Ellers leverer DBS Core bra, den er god i bruk og testsyklisten sitter fint.
Problemet til DBS er å forsvare at den er blant de dyreste i testen.
Om den hadde kostet en tusenlapp mindre, skulle vi gjerne anbefalt denne sykkelen, men på dette prisnivået finnes det bedre alternativer.
DBS Core 16
Vekt: 7,56 kilo
Utveksling: 28/16=1,8
Pris: 2599,00
dbs.no
+ Lett, med fin ramme
- Bremsehendel av plast og andre billige detaljer