Den er tvert i mot blant de tyngste. På den annen side gir rammekonstruksjonen et veldig lavt overrør.
Birk-sykkelen er blant de minste i klassen, med kort akselavstand og kort kjedestag, noe som skulle borge for en lettmanøvrert sykkel.
Da vi fikk sykkelen var styret påfallende høyt, men det er mulig å justere det ganske mye ned mot standarden til de konkurrentene med lav front.
Det gammeldagse styrefremspringet gjør det lett å justere høyden, men tilfører vekt.
For vår testsyklist er uansett den laveste posisjonen den mest naturlige og behagelige, og det lite aktuelt å bruke justeringsmuligheten.
Men her har du altså muligheten til å ha en mer høyreist posisjon, hvis det er ønsket for komforten eller oversiktens skyld.
Ellers har Birk et egenartet utseende, som understrekes av de store slicks-dekkene, som ruller bra.
Den har pedalbrems bak og v-brems foran, som de fleste andre, men bremsehendelen her er plassert på høyre side i stedet for den venstre.
Tanken kan være at høyrehendte barn er sterkere i høyrehånda, men ulempen er at det kan gå i ball når de i neste omgang får en sykkel med bremsehendel for bakbremsen på høyre side.
Det er selvsagt mulig å bytte side på bremsehendelen, om du ønsker det.
Denne modellen fra Birk gjør nytten til gatebruk, men med en prislapp på nesten 3000 kroner er det vanskelig å anbefale den foran andre testsykler.
BIRK RACE JR
Vekt: 8,28 kilo
Utveksling: 28/16=1,8
Pris: 2990,00
birk.no
+ Slicksdekkene ruller godt i gata
- Høy vekt, høyt styre