LETTERE OPP KNEIKA: UTEs testsyklist Aurora (6) på toppen av en motbakke med Frog 52. Foto: Erlend Sande
Lesetid: 8 minutter
Skal vi virkelig forholde oss til vekthysteriet også på sykler til de minste? Det er ikke så vilt som det kan høres ut.
For er det ikke snarere litt pussig at barnesykler for seksåringer skal veie så mye mer enn de syklene voksne bruker til trening og jobbsykling?
Grunnen til at det er slik er pris. 6000-7000 kroner er ansett som en rimelig pris på en voksensykkel, men ville blitt sett på som en uhyrlighet for en liten barnesykkel.
Når slitesterke rammer, hjul og andre deler skal lages billig, blir det fort tungt.
Så pynter produsentene opp med farger og ekstrautstyr, for å gjøre produktet attraktivt.
Men det finnes selvsagt entusiaster som ikke aksepterer at det er slik. Britiske Isla Bikes har skaffet seg mange svorne fans med sine lette barnesykler med slanke aluminiumsrammer og spesiallagde deler.
Men Isla Bikes har ikke kapasitet til å satse på eksport, og det er såpass dyrt og tidkrevende å få tak i en slik at det blir for de spesielt interesserte.
Derfor er det flott at også andre sykkelprodusenter har våknet.
Fellestrekket for syklene i denne testen er at produsentene har anstrengt seg for å holde vekta på komponentene nede.
Dempegaffelen, som er en selvfølge på terrengsykkel for voksne, erstattet med en stiv gaffel. Rundt en kilo er spart bare der. Så gjelder det å spare gram på ramme, hjul, setepinne, sete, styre og alle de andre delene.
I denne testen har vi valgt sykler med 20 tommers hjulstørrelse. For de fleste barn vil det være den første sykkelen med gir og de passer fra rundt seks- til åtteårsalderen for de fleste.
Britiske Frog Bikes er nye på det norske markedet. De er rendyrkede spesialister på barnesykler, men har lavere priser og er lettere tilgjengelig enn referansen Isla Bikes.
Amerikanske Trek er en av sykkelindustriens giganter, og de lover en ny sykkelopplelse for de minste med Superfly 20.
Fuji er et merke med røtter i Japan og distribusjon gjennom kjeden Birk Sport, mens Diamant Ultra 20 er resultatet av sykkelgiganten Gresvigs arbeid for å levere lette sykler i alle kategorier.
Alle syklene er produsert i Østen og utstyr som gir og bremser velger alle sykkelmerker fra noen få produsenter. Dermed blir det ganske likt.
Disse syklene har seks eller sju gir, med systemer fra Shimano. Girsjalterne er varianter av Shimano Revoshift, der du vrir for å bytte gir.
V-bremsene virker identiske, og krank og pedaler virker like. Alle har kjedebeskyttere som gjør at buksa ikke havner i kjedet på vei til skolen.
Likevel skiller det mer enn halvannen kilo mellom letteste og tyngste sykkel i testen.
FROG 52
Vekt: 8,8 kilo | 7 gir (36 T foran, 14-28 bak) | 3000 kroner | Frog Bikes
Frog Bikes er spesialister på lette barnesykler.
Frog er et britisk merke som har spesialisert seg på barnesykler. De har to ulike utgaver av sine 20-tommer, og 52 er minste av dem.
De anbefaler at du måler lengden på innsiden av beinet for å velge størrelse. Frogs erklærte filosofi er enkle og lette sykler – med kjønnsnøytrale farger slik at de kan gå i arv uten krangel. Her er det mange fine detaljer, som de to signalfargene eikene som viser vei til ventilen på hvert hjul. Den har et påfallende smalt styre, som kan være bra for smale barnekropper, men også mindre stødig.
Det vi liker dårligst er slicksdekkene som bare er egnet på asfalt, men de kan selvsagt byttes. Frog overbeviser på vekt, den er lettest av syklene i testen. Her er både ramme, hjul og øvrige deler valgt ut med omhu. Vær oppmerksom på at den har hurtigkoblinger på hjul og sete. Praktisk for å lappe hjul eller bytte setehøyde, men gjør det også lett for noen som ikke burde løsne dem.
Bremsene og girene fungerer bra, bortsett fra at vår seks år gamle testsyklist syntes det var litt tungt å vri giret til første gir. Bortsett fra det, er den god og lettmanøvrert.
Frog 52 er er overbevisende barnesykkel, som holder det den lover på vekta. Med 8,8 kilo er den lettest i klassen, og Frog 52 har det meste en liten syklist kan ønske seg.
+ Superlett og gjennomtenkt
– Dekkene er beregnet på asfalt
TREK SUPERFLY 20
Vekt: 8,9 kilo | 6 gir (32 T foran, 14-28 bak) | 2999 kroner | Trek Sykler
SUPERFLY: Treks nye barnesykkel har navn, stil og vekt felles med toppmodellen for terrengsykling. Foto: Kristoffer Kippernes
De store, internasjonale sykkelmerkene – som lager alskens superlette karbonsykler for voksne – har ofte hatt forbløffende tunge barnesykler.
Giganten Trek hadde som mål å lage en 20-tommers terrengsykkel som var like lett som konkurransesykkelen Superfly. Det har de klart, ikke bare gjennom en lett aluminiumsramme, men også blant annet med et elegant lite sete med tilhørende setepinne og det letteste hjulsettet i testen.
Delene fra Treks eget komponentmerke Bontrager er fine og lette. Ellers er sykkelen forholdsvis kort, noe som i teorien skal gjøre den mer lettmanøvrert og mindre fartsstabil. Til gjengjeld har den testens suverent bredeste styre (58 cm), noe som ikke nødvendigvis er ideelt for de med smale skuldre, men som garantert gir plusspoeng hos pappaer med sans for sti- og utforsykling. Vår seksåring fant en fin posisjon.
Siden krankdrevet er lite (32 tenner) er de letteste girene lettere enn på de andre syklene.
Til gjengjeld kan du gå «tom for gir» når farten øker. Et bevisst valg fra Trek, som det meste annet på denne sykkelen.
I stedet for hurtigkoblinger på hjulene, har du lette bolter som løsnes med unbrako når du trenger. Da er det ikke så lett for klåfingre å løsne dem. Bremser og gir er som på de andre syklene i testen, også her er girsjalteren litt tung og treg for en liten barnehånd.
Den har terrengdekk med bra knaster og volum. Treks ingeniører har hatt mye omsorg for de små da de lagde denne sykkelen, med vekt på 8,9 kilo blir dette fort et foretrukket leketøy og transportmiddel for de minste.
+ Superlett og terrengvennlig
– Litt kort, ikke en sykkel å vokse med
FUJI DYNAMITE 20 LE
10,9 kilo | 7 gir (36T foran, 14-28 bak) | 2290 kroner | Birk Sport
INNHOLDSRIK: Fuji Dynamite 20 er den eneste av testsyklene som har støtte, skjermer og beskyttelse for bakgiret. Foto: Kristoffer Kippernes
Fuji begynte å lage sykler i Japan allerede i 1899 og er i dag et internasjonalt merke med amerikansk eierskap.
LE står for Light Edition, og dermed er det litt skuffende at vi veier den inntil 10,9 kilo. Dersom vi tar av støtten, bakgirsbeskytteren og skjermene den er utstyrt med (i motsetning til de andre syklene i testen), forsvinner 2-300 gram, men det er fortsatt over halvannen kilo mer enn lettvekterne i testen. Det merkes i motbakkene. Vår veiing avslører at blant annet sete, og og hjul bidrar til vekten.
Den har en gammeldags styrelagerløsning som gjør det vanskeligere å justere posisjonen og gir ekstra gram å dra på. Det gjør også de solide, men tunge hjulboltene, som løsnes med fastnøkkel. Men sykkelen er stødig og god i bruk. Fronten er høyere enn på de andre, men vår seksåring sitter avslappet og fint på den. Den vil kunne vare til godt opp i skolealder.
Det ser også ut til at den har en smidigere utgave av girsjalteren Shimano Revoshift, her er det lett å gire ned til første gir. Vi synes Fujis 20-tommer virker noe utdatert sammenlignet med de nye lettvekterne fra Trek og Frog, men det er ikke tvil om at du får en solid og ikke minst rimelig sykkel. Støtte, bakgirbeskytter og skjermer er praktiske detaljer for daglig sykling og noe du må betale ekstra for på de andre merkene.
+ God girskifter og lav pris
– Tung med gammeldags styrelagerløsning
DIAMANT ULTRA 20
10,1 kilo | 6 gir (40T foran, 14-28 bak) | 2798 kroner | G-Sport
GRESVIGS EGEN: Diamant Ultra 20 er utviklet i Norge. Dekkene fungerer både på asfalt og i terrenget. Tross lett sete er sykkelen relativt tung. Foto: Kristoffer Kippernes
Gresvigs husmerke, Diamant, har markert seg sterkt med lette og forholdsvis rimelige sykler for voksne.
Ultra-serien kom for et par år siden med lovnader om at også de minste syklistene skulle få slippe for mye å dra på i motbakkene. Vår veiing viser at den påstanden kan modereres, 10,1 kilo er godt over kiloen mer enn de letteste konkurrentene skilter med, og det merkes når det går oppover. Noe skyldes størrelse, dette er den lengste sykkelen i testen.
Ellers er vinkler, mål og delevalg ganske likt som hos lettvekterne. Sete og setepinne er lett, mens hjulene er forholdsvis tunge og har tunge hjulbolter som løsnes med fastnøkkel. I bruk virker sykkelen fin. Seksåringen finner seg fint til rette, selv om lengden gjør at posisjonen blir litt framoverlent. Den har middels bredt styre og middels høy front.
Som på to av de andre syklene er det litt tungt å vri girskifteren slik at du får letteste gir. Leverandøren har valgt et større tannhjul foran enn de andre, slik at de letteste girene blir tyngre. Det merkes. Men til gjengjeld gir det tyngre gir og mer fart på flatene, noe som gjør at sykkelen kan vare lengre opp i alder.
Diamant Ultra 20 er en god og gjennomført barnesykkel, men skal de konkurrere med de letteste i klassen må Gresvigs sykkelbyggere ut på leting etter lettere rammer, hjul og andre deler for de minste.
+ Stødig og gjennomført
– Høy vekt og litt tung utveksling
Denne testen ble gjennomført sommeren 2014
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.