Denne artikkelen er hentet fra Fri Flyt #63 som er i salg nå.
Introduksjon
ABS lagde sine første sekker med luftputer for 25 år siden. Inspirasjonen kom visstnok fra jegere som opplevde at de ble liggende på toppen av skredet fordi de bar på store dyr. Volumet fikk dem til flyte opp. Luftputene på en ABS-sekk blåses opp av en gasspatron, som igjen løses ut av en spak på den ene sekkestroppen. Etterhvert fikk ABS-systemet overbevisende statistikk på sin side. 98 prosent av de som er tatt i skred og klart å løst ut luftputene har overlevd. Disse tallene overbeviste fagfolkene, blant annet den internasjonale ICAR-konngressen, som gikk ut med en klar anbefaling om å bruke systemet for de som vet de skal ferdes i skredfarlig terreng. ABS er stadig blitt videreutviklet gjennom 25 år. Sekkene er blitt bedre og hele systemet er lettere. Prisen er fremdeles høy, du må regne med å punge ut 7000 kroner, men mange av de andre argumentene mot den ekstra sikkerheten er borte.
De første som valgte å se bort fra disse innvendingene var profesjonelle fjellguider. Når du har fjellet som arbeidssted, er eksponeringstiden i skredfarlig terreng så stor at det simpelthen er få unnskyldninger for ikke å fjerne mest mulig av restrisikoen. En annen gruppe som kjøper slike sekker er profesjonelle frikjørere, det er nok å ta et blikk på en skifilm for å se at de tøyer grensene for skredfarlige forhold. De siste årene har stadig flere ivrige løssnøkjørere også prioritert ekstra sikkerhet fremfor et ekstra par ski.
Denne vinteren har ABS fått konkurranse av SnowPulse, en sveitsisk produsent med flere nye og elegante løsninger. I stedet for å ha en pute på hver side av sekken, fylles luften i en pølse rundt hode, nakke og bryst. I stedet for gasspatroner, blåses puten opp med komprimert luft, slik at patronen kan fylles opp i en dykkerforretning. Prisen er identisk med ABS, de tekniske testene er gode, men denne nykommeren mangler naturlig nok den solide statistikken som ABS kan vise til.
Samtidig har amerikanske Black Diamond utviklet sin AvaLung, som ikke gjør noe for å holde deg oppå skredet, men som skal gjøre deg i stand til å puste nede i snøen dersom du blir tatt. Siden 10 prosent av alle skredtatte dør av mekaniske skader mens skredet er i bevegelse, kan ikke sikkerhetseffekten av AvaLung sammenlignes med luftputene. Men også AvaLung-systemet har reddet liv og løsningene blir stadig mer sofistikerte. Viktige fortrinn er i tillegg at systemet veier minimalt og at kostnadene er overkommelige. En Avalung-sele koster 1400 kroner, og en ryggsekk med AvaLung koster bare noen hundrelapper mer enn en tilsvarende sekk uten dette systemet.
I denne testen har Fri Flyt ikke gjort noen selvstendig vurdering av sikkerhetsfunksjonene i sekkene. I stedet har vi søkt i tilgjengelig dokumentasjon. Vi har i tillegg brukt sekkene på skitur, og vurdert funksjoner og detaljer på selve sekkene.
ABS Vario 30
www.abs-airbag.com
Volum: 30 liter (kan gjøres om til 15 eller 50 l)
Vekt: 3575
Pris: 6998 kroner
Leverandør: 7 Blåner, www.7blaner.no
SIKKERHET: ABS er systemet som er utviklet gjennom 25 år. Ballongene blåses opp i løpet av tre sekunder, kommer ut av borrelåsåpninger på hver side av sekken og blir hengende som to vinger på siden av sekken. ABS var i mange år alene om å tilby skredballonger, og statistikken taler for seg. 98 prosent av de som klarer å løse ut ballongen overlever skredet, de fleste helt uskadd. Mer enn 150 skredofre skal ha overlevd på denne måten. Statistikken så langt viser at ti prosent av de som blir tatt ikke klarer å løse ut ballongen. For å gjøre dette lettere har ABS laget en pyroteknisk løsning (en liten sprengladning), slik at det nå trengs bare fem millimeters bevegelse i utløserhendelen for at ballongene blåses opp. ABS er nå blitt utfordret av SnowPulse, men mener de fremdeles har den beste løsningen på hvordan en skredballong. ABS har to ballonger, som beveger seg fleksibelt og tar imot mye av belastningen du blir utsatt for i et skred. Siden ballongene henger på siden, vil de ikke påvirke synsfeltet i det du for eksempel forsøker å kjøre fra skredet. Den pyrotekniske utløsermekanismen skal gjøre det lettere å få den til å gjøre jobben når du trenger den. Mens SnowPulse er opptatt av å beskytte hode og nakke, mener ABS at deres løsning gjør at du blir liggende mer vannrett med kroppen i overflaten av skredet med hele kroppen og dermed er mindre utsatt for mekaniske skader. De viser dessuten til at det ikke er noen hode- og nakkeskader i statistikken over de som er berget i skred ved bruk av ABS.
PRAKTISK: Produsenten av ABS vil holde på systemet hvor du sender inn brukte patroner for bytting, rett og slett fordi de mener det er det mest pålitelige. Ekstra gasspatron anbefales om du skal til reisemål langt borte. Flyselskapene skal akseptere å ta med utstyret, men før du skal ta med sekken på fly, kan du gå inn på leverandørens nettsted (www.7blaner.no) og printe ut den internasjonale IATAs regelverk for denne typen utstyr. Møt opp i god tid før flyavgang.
OM SEKKEN: ABS har ikke det beste ryktet for sekkedesign, og du mister en del plass i sekkerommet fordi det skal være plass til to ballonger og gasspatron. Men Vario-systemet, som kom for noen år siden, gjorde systemet mer attraktivt. Sekkerammen og skredballongen er fast, mens sekkerom i ulike størrelser (15, 30 og 50 liter) er festet med kraftig glidelås og kan byttes. Dermed kan du for en rimelig penge tilpasse sekken til alt fra frikjøring ved heis til overnattingsturer. Vi testet 30-literen, som er en enkel topptursekk med tradisjonelt lokk, med ett stort sekkerom og lomme for spade og søkestang foran. Siden ballongene kommer ut fra siden, kan du ikke feste ski på siden (A-feste). Du må i stedet feste dem bak på sekken i kraftige stropper laget for dette. Festet fungerer også til brett. Sekken har isøksfeste og nett for hjelm utenpå sekken. Du får også med en fellepose til å henge utenpå. Bærekomforten på ABS er blitt bra, med et kraftig hoftebelte som bindes sammen med enkle, men litt plundrete metallspenner. Vær klar over at den har relativt lang rygg når du skal velge mellom M og L. ABS er utstyrt med skrittstropp, som det anbefales å bruke.
Erlend Sande demonstrerer oppblåsning:
SnowPulse
www.snowpulse.com
Volum: 30 liter
Vekt: 3102 gram
Pris: 6998 kroner
Leverandør: XC Sports, www.xcsports.com
SIKKERHET: Sveitsiske SnowPulse ble svært godt mottatt og belønnet med pris på ISPO-messen i fjor, og denne sesongen er sekkene i salg i 14 land. De hevder å ha det letteste og mest kompakte airbagsystemet, og det er basert på bare én ballong, mens ABS har to. Luftputa ligger i bærestroppene og nakken og når ballongen blåses opp blir den liggende som en pølse rundt rundt hode, nakke og bryst. Siden dette er et nytt produkt, har ikke Snowpulse noe statistikk å vise til, men de tekniske testene er bra og produsenten mener selv at produktet skal gi like gode overlevelsesjanser som ABS. Den såkalte "Head on Top"-teknologien, prioriterer å holde det aller viktigste - hodet - ute av snøen. Pølsa rundt hode og nakke vil gjøre synsfeltet ditt smalere, men det er fortsatt er sikt nok til å kunne kjøre på ski eller brett. Utløsersystemet til SnowPulse er mekanisk, men det er lagt vekt på å gjøre utløsningen så enkel å ergonomisk som mulig. Ballongen kommer ut gjennom en spesiell glidelåsløsning, som åpner seg fra et punkt på midten. Den har pose og hull for drikkesystem.
PRAKTISK: Luftpatronene kan fylles opp i en dykkerbutikk, dersom den har et spesielt adapter. Butikker for paintballutstyr er faktisk et enda sikrere valg, siden de bruker de samme ventilene (!). Alle sertifiserte forhandlere av SnowPulse har også utstyr til å fylle patronen. Ekstra luftpatron anbefales om du skal til reisemål langt bort. Flyselskapene skal akseptere å ta med SnowPulse-sekker, men den norske distributøren anbefaler at du møter opp i god tid og sender sekken som cargo.
OM SEKKEN: SnowPulse har laget en tiltalende sekk inspirert av de mest populære frikjøringssekkene. Siden ballongen er samlet i bærestroppene og bak nakken, er storparten av sekkerommet tilgjengelig for det du ellers vil ha med deg. Vi testet 30-literen, som både er en rommelig topptursekk og kan komprimeres til heisbruk. SnowPulse har En lang glidelåsåpning gir tilgang til hovedrommet, slik at du har kjapp tilgang til for eksempel kamerautstyr. I tillegg har du et mindre rom for spade og søkestang. Siden ballongen kommer ut foran og oppe, kan du feste ski på siden i A-feste. Det er også diagonalfeste for ski og stropper for feste av snowboard bak på sekken. Snowpulse har to isøksfester. Det kraftige hoftebeltet klikker du sammen med metallspenner, og skrittstropp er absolutt obligatorisk når du bruker sekken. Stroppen er rikelig lang nok, dersom du vil sægge buksa. SnowPulse har også pose og hull for drikkesystem.
Erlend Sande demonstrerer oppblåsning:
Black Diamond Outlaw AvaLung
www.avalung.com
Volum: 30 liter
Vekt: 1699 gram
Pris: 1999 kroner
Leverandør: Kruse Topptur, www.topptur.no
SIKKERHETEN: AvaLung skal kort sagt sørge for at du fremdeles får puste dersom du havner i skred. Mens overlevelsesmuligheten for en skredtatt vanligvis synker bratt etter det første kvarteret, er det sannsynlig å overleve en time under snøen med AvaLung. Den vanligste dødsårsaken i skred er kvelning på grunn av oksygenmangel. Den luften som finnes i en eventuell luftlomme rundt munn og nese, blir raskt erstattet av karbondioksydet du puster ut, og det blir dannet et ispanser som gjør at du ikke får nytte av oksygenet som er i snøen. Med AvaLung puster du luft inn gjennom en slange som samler opp luft fra snøen rundt kroppen, og de sørger også for at du blir kvitt karbondioksydet. Systemet er utviklet av Black Diamond ble første gang vist i 1996 i form av en vest som du måtte ha utenpå jakken. I dag finnes det som en sele du har rundt kroppen, eller innebygd i ryggsekker fra Black Diamond, slik som vår testsekk. Testing viser at AvaLung fungerer. De som har forsøkt å bli gravd ned i snøen, forteller om at de er mye mer komfortable med AvaLung enn uten. Det finnes også eksempler på personer som har berget liv med AvaLung. Dette systemet har likevel aldri fått en anerkjennelse i fagmiljøer som kan sammenlignes med airbag. Det er to hovedårsaker til det: For det første er det ingen selvfølge at du får tak i munnstykket til pustemekanismen i det du blir tatt av et skred og begravd. Selv dersom du kjører med munnstykket inne, kan det likevel være vanskelig å holde det der i det du tumler nedover nedover i skredet. Når skredet stanser, er det store sjanser for at det er umulig å få tak i det. Den andre, og mer åpenbare, svakheten til AvaLung er at den ikke hindrer at du blir begravet, og at den dermed ikke reduserer mulighetene for mekaniske skader.
PRAKTISK: Outlaw med AvaLung kan du bruke og transportere som en vanlig ryggsekk. Men pass på at utåndingsventilen ikke blir skadet eller dekket til. Slangen oppbevares inne i hylsteret når du ikke er på ski.
OM SEKKEN: Black Diamond Outlaw AvaLung er en bra frikjørings- / topptursekk, som du godt kunne valgt selv uten å bry seg om AvaLungsystemet overhodet. Avalung-slangen ligger inne i den ene bærestroppen, mens du har isolasjon for drikkeslangen i den andre. Du har tilgang til hovedrommet gjennom ryggen (glidelås) og med en lang glidelås bak. Ekstrarommet bak har grei plass til spade og søkestang pluss litt til, mens det lille fleeceforede rommet på toppen er fint å legge snøbrillene i. Skiene kan bæres mes A-feste og diagonalfeste. Hele sekken er i robust corduranylon, og den sitter godt på ryggen. Plassmessig er dette en relativt liten sekk til toppturbruk. Skal du ha med mye utstyr, bør kan du vurdere en av Black Diamonds større modeller.